کد خبر: ۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

زیاده‌روی در مصرف آب سرد از مضرترین چیزها برای ایجاد فراموشی است و ما پرهیز از آب سرد را در افراد مبتلا به آلزایمر گوشزد می‌كنيم.

دکتر «هاله تاج‌الدینی» با تشریح پیشگیری از آلزایمر از دیدگاه طب سنتی گفت: بيماري آلزايمر نوعي اختلال مغزي مزمن پيش‌رونده و ناتوان‌کننده است که مشکل بزرگی براي سلامت جامعه محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان توصيه‌هاي كلي را در رابطه با تغذيه كه براي تمام بيماري‌ها، از جمله فراموشي خوب است را اين‌گونه بيان كرد و گفت: غذا خوردن تنها باید هنگامی صورت گیرد که معده و روده باریک از غذای قبلی خالی شده باشد و احساس گرسنگی به فرد روی دهد. در این هنگام باید پیش از احساس سیری کامل دست از غذا کشید.

این متخصص طب سنتی از دیگر توصیه‌های خود را عدم مداومت بر مصرف یک نوع غذا عنوان کرد و گفت: انواع غذاها باید در رژیم غذایی فرد باشد زیرا مداومت بر خوردن یک نوع غذا عامل بیماری است.

وی ادامه داد: باید از فعالیت بدنی شدید یا حالات روانی شدید پس از خوردن غذا پرهیز کرد زیرا این موارد سبب اختلال در هضم غذا می‌شوند.

تاج‌الدینی با بیان این‌که پیاده‌روی سبک به‌خصوص بعد از وعده ناهار به هضم غذا کمک می‌کند، اظهار کرد: پرهیز از نوشیدن آب همراه یا بلافاصله پس از غذا، توجه به وعده‌های غذایی در فصول مختلف از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

این متخصص طب سنتی در مورد پرهیز غذایی در دوران سالمندی گفت: سالمندان از خوردن غذاهای سودا‌‌‌زا مانند عدس، بادمجان، گوشت گاو، گوشت خشک شده، غذا‌های شور یا نمک سود و غذاهای بلغم‌‌زا مانند ماهی، هندوانه، و خیار پرهيز كنند.

تاج‌الديني توصيه كرد: افرادی که دچار بيماري آلزايمر و فراموشي شده‌اند از مصرف برخی از مواد غذایی مانند مغز بادام، فندق، نارگیل و گردو، انجیر خشک و مویز سرخ را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکی کرمان، درباره عوامل ايجاد‌كننده نسيان (فراموشي) گفت:

مصرف زیاد پیاز، خوردن نوع سيب ترش، زیاده‌روی در مصرف گشنیز، باقلا، قارچ، لوبیا، سیر و کلم در کتب طب سنتی به‌عنوان عوامل ایجاد نسیان یاد شده است و پرهیز از آن‌ها را برای بیماران مبتلا به آلزایمر توصیه مي‌شود.

این متخصص طب سنتی اضافه كرد: خوردن مغز سر گوسفند را جمعی از اطبا، از عوامل ایجاد‌کننده فراموشی دانسته‌اند.

تاج‌الديني درباره نوشيدني‌هايي كه باعث فراموشي مي‌شوند گفت: زیاده‌روی در مصرف آب سرد از مضرترین چیزها برای ایجاد فراموشی است و ما پرهیز ازآب سرد را در افراد مبتلا به آلزایمر گوشزد می‌كنيم.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پايان خاطر‌‌نشان کرد: افزایش فعالیت‌های مغزی با کمک خواندن، حفظ کردن و به یاد آوردن مطالب، این فعالیت‌ها به منزله «ورزش مغز» در نظر گرفته شده است و از مواردی است که برای جلوگیری از نسیان مفید است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: