کد خبر: ۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
پپ
آیا بند ناف دور گردن جنین خطرناک است؟
صفحه نخست » پزشکی

در سه ماهه اول و دوم، زمانی که جنین بسیار کوچک است، حرکت ثابت جنین می‌تواند منجر به پیچیدن بند ناف اطراف قسمت‌های مختلف بدن آن‌ها شود. در حقیقت، 25 تا 40 درصد از نوزادان با بند ناف در اطراف گردن متولد می‌شوند.

آیا راهی برای جلوگیری از پیچیدن بند ناف جنین در اطراف گردنش وجود دارد؟

اگرچه نگرانی در مورد پیچیدن بند ناف اطراف گردن جنین یک نگرانی بسیار رایج میان زنان باردار است اما باید بدانید این اتفاق به ندرت دیده می‌شود. نوزادان در آب (مایع آمنیوتیک) زندگی می‌کنند و زندگی در رحم مانند زندگی به صورت شناور در یک استخر و به مدت 9 ماه است.

ولی، به‌خصوص در سه ماهه اول و دوم، زمانی که جنین بسیار کوچک است حرکت ثابت او می‌تواند منجر به پیچیدن بند ناف اطراف قسمت‌های مختلف بدنش شود. در حقیقت، 25 تا 40 درصد از نوزادان با بند ناف در اطراف گردن متولد می‌شوند.

توجه به این نکته ضروری است که هیچ کاری برای جلوگیری از این مسأله نمی‌توان انجام داد. اما، نیاز به نگرانی نیست. به یاد داشته باشید جنین از طریق بند ناف اکسیژن را دریافت می‌کند. و اولین کاری که پزشک بعد از زایمان انجام می‌دهد بررسی بند ناف در اطراف گردن جنین است. در صورت وجود بند ناف اطراف گردن جنین، پزشک آن را شل می‌کند تا جنین را به راحتی از بدن شما خارج کند.

بند ناف به دلایل زیر در اطراف گردن جنین می‌پیچد:

ـ ساختار ضعیف بند ناف

ـ مایع آمنیوتیک بیش از حد

ـ بند ناف طولانی غیرطبیعی

ـ وجود دوقلویی یا چندقلویی

آیا پیچیدن بند ناف اطراف گردن جنین خطر دارد؟

معمولا، نه! به غیر از افزایش سطح استرس و نگرانی، به‌طور کلی هیچ عارضه‌ای وجود ندارد که بر روی مادر یا نوزاد تأثیر بگذارد. در بعضی موارد بسیار نادر، پیچیدن بند ناف ممکن است به جنین آسیب برساند. شايع‌ترين عارضه کاهش ضربان قلب در هنگام زايمان است که سبب ضعيف شدن جریان خون به نوزاد مي‌شود.

عوارض دیگر عبارتند از:

ـ کاهش حرکات جنین با توجه به این‌که تكان خوردن جنين در بارداري از چه هفته‌ای شروع شده است.

ـ کاهش رشد (اگر پیچیدن بند ناف در اوایل بارداری رخ می‌دهد.)

ـ زایمان پیچیده‌تر

خبر خوب این است که این عوارض نادر هستند.

اگر بند ناف دور گردن جنین پیچیده باشد نیاز به زایمان سزارین دارم؟

قطعا نه! تنها دلیل زایمان سزارین مشکلات شدید جنین است. در موارد بسیار نادر، پیچیدن بند ناف دور گردن با ایجاد مشکل در طول زایمان طبیعی، نیاز به سزارین را لازم می‌کند اما هیچ دلیلی وجود ندارد که یک جنین سالم با بند ناف پیچیده دور گردن زایمان سزارین شود. چند هفته یا چند روز قبل از زایمان، استراحت کنید تا زایمان راحت‌تر انجام شود.

در صورتی که بند ناف دور گردن جنین پیچیده است اقدامات زیر را انجام دهید:

ـ به اندازه کافی استراحت کنید.

ـ کیف بیمارستان را آماده کنید.

ـ اتاق کودک را آماده کنید.

ـ ماساژ قبل از زایمان را دریافت کنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: