کد خبر: ۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰
پپ
صفحه نخست » پزشکی

اغلب وقتی حرف از حمام رفتن و استحمام به میان می‌آید فکر می‌کنیم کارهای ساده‌ای مانند زیر دوش رفتن و شامپو زدن بیشتر نیست. ولی باید بدانیم که اگر حمام درست و اصولی انجام شود می تواند به سلامت روح و جسم ما کمک بسیاری کند. اما اشتباهات رایج در حمام کردن کدامند و روش صحیح‌اش چیست؟

از لیف نرم استفاده کنید

یک لیف نرم برای برداشتن عرق از سطح پوست کافی است. با استفاده از یک لیف نرم، آن بخش از سلول‌های سطحی پوست که آمادگی جدا شدن از سطح پوست را دارند، برداشته می‌شوند و می‌ریزند.حمام کردن

شامپو زدن را اصولی انجام دهید

ابتدا قبل از حمام کردن موهایتان را شانه بزنید سپس آن‌ها را خیس کنید زیرا موهای خیس بسیار حساس و آسیب‌پذیرند. شانه کردن موها در حالت خشک امکان آسیب رسیدن به آن‌ها را بسیار کاهش می‌دهد زیرا در این حالت موهای گره خورده بسیار راحت‌تر از هم باز می‌شوند در‌حالی‌که شانه زدن موها در حالت خیس آسیب فراوانی به آن‌ها وارد می‌کند. قبل از شامپو کردن، نوع موهایتان را کاملا بشناسید. به‌طور مثال اگر پوست سرتان چرب ولی خود موهایتان خشک است، از شامپو کردن مستقیم موها خودداری کنید و به جای آن ابتدا کف فراوان درست کنید و سپس شامپو را تنها به بخش چرب پوست بزنید و بعد با آب شستشو دهید. هنگام شستشو با آب، شامپو در طول موها و به سمت پایین حرکت می‌کند و همین میزان برای زدودن هر گونه آلودگی از روی آن‌ها کافی است.

موهای خود را نچلانید

چلاندن موها باعث کشیده شدن بیش از حد آن‌ها، ضعیف شدن و به اصطلاح شکستن می‌شود. به جای این کار، حوله را دور سر بپیچید و به آرامی روی موها فشار دهید، با این کار موها زودتر خشک می شوند. استفاده از سشوار برای خشک کردن موها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

استحمام با آب گرم یا آب سرد

برخی به حمام کردن با آب سرد علاقه دارند و اغلب در فصل تابستان از این نوع استحمام استفاده می‌کنند. زمان این نوع استحمام نباید از 5 دقیقه تجاوز کند، چرا که استحمام با آب سرد (25 درجه) می‌تواند اثرات تحریک‌کننده‌ای بر اعصاب و عضلات داشته باشد و حرارت بدن را افزایش دهد. در این حین برخی به استحمام با آب نیمه گرم (33 تا 35 درجه) علاقه دارند که زمان آن نباید از 15 دقیقه تجاوز کند، چرا که ممکن است سبب خشکی پوست شود و در عین حال دسته‌ای که علاقه به استحمام با آب گرم (35 تا41 درجه) دارند نیز نباید بیشتر از 15 دقیقه زیر دوش آب باشند، چون پس از گذشت این مدت سستی و رخوت سراغ فرد خواهد آمد که تندی نبض و افزایش گرمای بدن را در پی خواهد داشت.

زمان حمام کردن

برخی از افراد دوش صبحگاهی را وسیله‌ای برای ایجاد هوشیاری بعد از خواب شبانه می‌دانند و به وسیله آن کاملا از خواب بیدار می‌شوند.

مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می‌دهد که دوش صبحگاهی به کسانی که به واسطه کار و یا تحصیل خود دچار استرس می‌شوند، آرامش داده و به ایجاد تمرکز، خلاقیت و ابتکار در آن‌ها کمک می‌کند.

علیرغم این‌که دوش شبانه سطح کورتیزول را کاهش داده و به ایجاد آرامش در فرد کمک می‌کند، آزادسازی این هورمون در صبح می‌تواند میزان استرس فرد را کاهش داده و راه را برای تمرکز، خلاقیت و ابتکار فرد باز می‌کند.

اگر فرد تحت استرس و فشار‌های روحی ـ روانی نباشد، فرایند‌های آگاهانه آرامیدن، احیا شدن، نیرو گرفتن، ترمیم، بازسازی، افکار و ایده‌ها بدون سعی و زحمت خود را نمایان می‌کنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: