کد خبر: ۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
پپ
صفحه نخست » چشم سوم

کیمیا تهرانی

معماری سنگی و کوچه‌های پر پیچ و خم روستای ورکانه در نزدیکی همدان از جاذبه‌هایی است که به روی گردشگران آغوش گشوده است. این روستا تصویری از سبک معماری خانه‌ها و کوچه‌های اروپا در دوره رنسانس را یادآوری می‌کند. روستای ورکانه به سبب معماری منحصر به فرد و سابقه ۴۰۰ ساله‌اش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و آب و هوای معتدل تابستانش یکی از دلایلی است که گردشگران را راهی این روستا می‌کند.

این روستا سکونتگاهی است با قدمت بیش از ۴۰۰ سال و گفته می‌شود شکل‌گیری آن از محله‌ای به نام درب مسجد آغاز شده که قدمتش به اوایل دوره صفویه باز می‌گردد.

جالب این‌که ورکانه زادگاه پروفسور توفیق موسیوند، مخترع نخستین قلب مصنوعی در جهان است. او در سال ۱۳۱۵ در این روستا متولد شد و تا سن ۱۴ سالگی برای کمک به خانواده‌ به چوپانی مشغول بود.

«توفیق موسیوند»؛ پروفسور جراحی و مهندسی از دانشگاه اتاوا‌، مخترع بای‌پس قلبی ریوی و عضو افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران است.

وَرکانه در گویش کردی از دو بخش وَر به معنی کنار و کانه به معنی چشمه تشکیل شده است و به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه به کار می‌رود. این روستا در سریال تلویزیونی «علی‌البدل» لوکیشن فیلمبرداری بود و به نام «چشمه‌قل‌قل» نام‌گذاری شده بود!


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: