کد خبر: ۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
پپ
برخی حساست‌ها مربوط به مصرف مرغ است!
صفحه نخست » پزشکی

کسانی که به آلرژی مرغ مبتلا هستند امکان دارد با مصرف گوشت مرغ و حتی داشتن کوچک‌ترین تماسی با پرهای آن دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. ماهی و غذاهای دریایی منابع غذایی هستند که در آن‌ها امکان وجود حساسیت وجود دارد. علائم و دلایل ایجاد این نوع آلرژی در کنار روش‌های درمانی مناسب مسائلی هستند که در این فرصت به آن‌ها خواهیم پرداخت.

حساسیت به پر مرغ

حساسیت داشتن به محصولات گوشتی و حتی پر مرغ برای برخی از افراد مسئله بسیار مهم و یا خطرناکی محسوب نمی‌شود، آلرژی غالبا علائمی همچون تورم یا بثورات را ایجاد خواهد کرد و این در حالی است که عدم تحمل واکنش‌ها شامل مواردی همچون مسائل گوارشی است.

یکی دیگر از شرایط نامطلوبی که برای افراد ایجاد می‌شود مصرف زرده تخم پرندگان به صورت خام است که این حالت را سندرم تخم پرندگان می‌شناسند. مبتلا بودن افراد به آلرژی مرغ در موارد بسیار نادری دیده شده و عمومیت ندارد، این حساسیت می‌تواند در بزرگسالان و کودکان ایجاد شود و تفاوتی بین سنین نیست، در هر صورت تمامی آلرژی‌ها مهم هستند و اگر مورد بررسی قرار نگیرند می‌توانند آسیب‌های زیادی را به افراد وارد کنند.

نشانه‌های آلرژی مرغ

حساسیت یا همان آلرژی مرغ می‌تواند علائم را با شدت‌های مختلفی ایجاد کند اما از آن‌جایی که یک بیماری نادر به حساب می‌آید دشوار است در رابطه با علائم رایج آن اظهار نظر قطعی شود. با تمام این تفاسیر افراد مبتلا به آلرژی مرغ امکان دارد پس از مصرف گوشت یا حتی تماس با آن نشانه‌های زیر را دریافت نمایند که عبارتند از:

ـ سرفه کردن یا خس خس سینه

ـ قرمزی پوست

ـ کهیر

ـ گلودرد یا تورم گلو

ـ زبان متورم‌شده

ـ عطسه کردن

ـ حالت تهوع و یا استفراغ

ـ گرفتگی معده

ـ مشکلاتی نظیر اسهال

ـ تورم و خیس شدن چشم‌ها

در صورتی که این حساسیت شدید باشد ایجاد آنافیلاکسی دور از ذهن نیست، برخی از علائم آنافیلاکسی در این قسمت بیان خواهد شد، بهتر است کسانی که هر کدام از موارد ذکر شده را در خود مشاهده کرده‌اند سریعا به مراکز درمانی مراجعه یا با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس حاصل کنند. علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

ـ ایجاد مشکلاتی در تنفس

ـ ایجاد تپش قلب

ـ کاهش فشارخون

ـ از دست دادن سطح هوشیاری

ـ احساس خستگی

باز هم تأکید می‌شود که شوک آنافیلاکسی می‌تواند زندگی افراد را تهدید کند، در نظر داشته باشید که مراجعه سریع به پزشک می‌تواند زندگی افراد را تعیین نماید، بنابراین در این رابطه کوچک‌ترین تعللی نداشته باشید.

آیا امکان آلرژی به تخم مرغ نیز وجود دارد؟

کسانی که نسبت به مرغ حساسیت دارند ممکن است هیچ‌گونه حساسیتی به تخم‌مرغ نداشته باشند، این دو موضوع جدا از هم به حساب می‌آیند. کسانی که دچار آلرژی مرغ هستند بهتر است با پزشک مشورت کرده تا در زمینه آلرژی تخم‌مرغ نیز اطلاعات کافی را به دست آورند و بی‌جهت از مصرف تخم‌مرغ خودداری نکنند. جالب است بدانید که پزشکان حتی سندرم تخم پرندگان را نیز به‌عنوان آلرژی مرغ اولیه به حساب نمی‌آورند، کسانی را می‌توان با اطمینان گفت نسبت به تخم‌مرغ حساس هستند که از خود به پروتئین‌های موجود در آن واکنش‌های آلرژیک نشان دهند، بنابراین نمی‌توان با قاطعیت نسبت به این دو مورد تصمیم‌گیری کرد بلکه هر دو نیازمند آزمایش‌هایی دقیق از سوی پزشکان هستند.

شیوه‌های مراقبتی در برابر این نوع آلرژی

کسانی که نسبت به مرغ حساسیت دارند لازم است از هرگونه برقراری تماس با این محصول گوشتی چه به صورت خام و چه به صورت پخته شده خودداری به عمل آورند. با این‌که احتمال دارد بسیاری از موارد و علائم مربوط به این واکنش نباشد اما باز هم بهتر است جانب احتیاط رعایت شود زیرا این مسئله می‌تواند تبعات جدی را به دنبال داشته باشد، در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد مبتلا به این حساسیت حتی تخم‌مرغ هم مصرف نمی‌کنند، البته باید به جای اتخاذ تصمیمات عجولانه موارد موردنظر را با پزشک مطرح کنید تا بهترین روش درمان و پیشگیری از مشکل موردنظر تجویز شود.

کسانی که دچار این مشکل هستند اگر قصد تهیه مواد غذایی دارند باید برچسب و مواد سازنده را بررسی کنند. در صورتی که افراد مبتلا به این حساسیت با مرغ برخورد اتفاقی داشته باشند می‌توانند با استفاده از آنتی‌هیستامین نسبت به واکنش بی‌مورد سیستم ایمنی بدن جلوگیری به عمل آورند.

موارد خطرآفرین برای این آلرژی کدامند؟

کسانی که دچار آلرژی مرغ هستند ممکن است نسبت به برخی از مواد غذایی نیز حساس باشند، در حالت کلی باید برای جلوگیری از هرگونه مشکلی اقدامات لازم انجام شود. برخی از غذاهایی که باید از مصرفشان اجتناب کرد عبارتند از:

ـ سوپ مرغ

ـ برخی از فرآورده‌های گوشت مرغ

ـ بوقلمون

ـ غازها

ـ اردک

ـ ماهی و میگو

ـ قرقاول

ـ تخم‌مرغ

یکی دیگر از مواردی که باید از ارتباط با آن جلوگیری کرد پرندگان خانگی هستند زیرا احتمال دارد افرادی که در کنار آن‌ها هستند دچار مشکلاتی شوند. واکسن‌هایی وجود دارند همانند واکسن تب زرد که حاوی پروتئین مرغ هستند و می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

کسانی که پس از مصرف یا لمس کردن مرغ دچار علائم و مشکلاتی می‌شوند لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنند حتی اگر واکنش‌ها خفیف هم باشند این مراجعه باید برای درمان و همچنین ارائه راهکاریی جهت پیشگیری از آلرژی مرغ صورت گیرد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: