کد خبر: ۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
پپ
چند روایت از ینگه دنیا
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم:مریم سیادت

احترام به کهنه سرباز

یک هفته بيشتر نبود كه رسيده بوديم آمريكا، در بوستون؛ زمستان سختی بود و دما گاهي به ٣٥ ـ درجه می‌رسيد. با خانومم زديم بيرون كه شهر رو بگرديم. مخصوصا دوست داشتيم هاروارد رو ببينيم. سوار اتوبوس كه شديم چند ايستگاه جلوتر ديدم يک Veteran (کهنه سرباز ارتش آمریکا) سوار بر ويلچر مي‌خواست سوار اتوبوس بشه.

پرچم كوچک آمريكا رو هم پشت ويلچرش نصب كرده بود. از سن و سالش ميشد حدس زد كه از سربازانی بوده كه در جنگ جهانی دوم جنگيده. پيش خودم گفتم حالا اين بنده خدا چجوری می‌خواد سوار شه! راننده دكمه‌ای رو زد و رمپی باز شد كه اين امكان رو به فرد می‌داد تا با ویلچر وارد اتوبوس شه؛ راننده از صندليش بلند شد و دنبال ويلچر راه افتاد. بعد از اين‌كه كهنه سرباز در جايگاه مخصوص ويلچری‌ها قرار گرفت، راننده كمربندهای ايمنی جلو و عقب ويلچر را بست و بعد تنظيمشون كرد. از كهنه سرباز پرسيد:

«You're Good?»

در تمام این مدت كه البته برای زندگی در شهری مثل بوستون فرآيند زمانبری بود، به دقت مسافرها رو زير نظر داشتم تا واكنش‌هاشون رو ببينم. تا جايی كه من ديدم هیچ کدامشان حتی خم به ابرو هم نياوردند.

اهمیت ایمنی

من از ایرلند به آلمان آمدم. چندی پیش صاحب‌خانه برای نصب سامانه اعلام حریق در خانه تماس گرفت. از سال ۲۰۱۷ در ایالت ما قانون نصب این سامانه‌ها برای ساختمان‌های ساخته شده اعمال می‌شود. .یعنی علاوه بر اجباری بودن این سامانه‌ها برای ساختمان‌های نوساز از سال‌ها پیش، از امسال سایر ساختمان‌ها هم باید اجبارا این سامانه‌ها را نصب کنند. قوانین نصب سامانه‌های اعلام حریق برای ساختمان‌های نو به مرور در همه‌ ایالت‌های آلمان طی ده سال فراگیر شده است.

در ایرلند هم روز اولی که برای کلاس‌های آزاد زبان که در دانشگاه برگزار میشد رفتم، قبل از هرچیزی یک برگه آوردند گفتند ببرید بخونید. و حتما امضا کنید.

فکر کردم چه موضوع مهمی باید باشه! حتما درباره قانون‌های کلاس است، ولی در کمال ناباوری دیدم اطلاعات ایمنی دانشگاه در مقابل آتش‌سوزی است. همین الان هم در زمان‌های مختلف مانور آتش‌سوزی در مراکز مهم برگزار میشه، حتی وسط کنفرانس‌های خیلی مهم دانشگاه و خارج اون چون میگن باید در هر شرایطی آمادگی‌ا‌ش را داشت.

تجویز فرهنگ هلندی به مهاجران

بچه‌ها در هلند از چهار سالگی به مدرسه می‌روند. چهار تا پنج سالگی که سال اول مدرسه است حکم پیش‌دبستانی را دارد. این سال قوانین سخت‌گیرانه ندارد و تقریبا برای آشنایی بچه‌ها با مدرسه است.

اما از پنج سالگی رفتن به مدرسه اجباری است و اگر خانواده‌ای که در هلند زندگی می‌کند بچه خود را در این سن به مدرسه نبرد، باید جریمه پرداخت کند و تحت پیگردهای قانونی قرار می‌گیرد.

در مدرسه انجام دادن کارهای دستی، مهارت بازی با اشکال مختلف و از همه مهم‌تر تعامل با بچه‌هایی از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف به بچه‌ها آموزش داده می‌شود.

مدارس هلندی که بر مبنای زبان هلندی هستند رایگان است و نسبت به مدرسه‌های بین‌المللی که سالیانه هزینه‌ای حدود ۴۰۰۰ یورو دارد، از نظر اقتصادی به صرفه هستند.

به همین دلیل خیلی از افراد، چه هلندی و چه غیر هلندی، بچه‌هایشان را به مدارس هلندی می‌فرستند دولت از این طریق سعی در حفظ فرهنگ و زبان هلندی و ترویج آن برای غیر‌هلندی‌ها و مهاجران دارد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: