کد خبر: ۲۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
پپ
صفحه نخست » کنز

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا

هر ماه نوری دارد و هر روز نوری دارد که مجانی به در خانه آدم می‌آیند. این ما هستیم که باید این نورها را حفظ بکنیم.

شیعیان امیرالمؤمنین نزد خدا عزیز هستند. این‌ها اگر بر نمازها مراقبت کنند، مسأله والدین، مسأله غیبت و حسن خلق و... را رعایت کنند، این انوار هر روز به در خانه‌شان می‌آید.

منتها ما چه می‌کنیم؟ این انوار را حفظ نمی‌کنیم. از یکی از بزرگان علما که با آشیخ حسنعلی (نخودکی اصفهانی) محشور بود، پرسیدم ایشان چگونه به این مقام نزد خدا رسیدند؟ آن ولی خدا جواب داد: «ایشان هرچه به دست می‌آورد نگه می‌داشت.» ولی ما انوار را ضایع می‌کنیم. شب بلند می‌شود نماز شب می‌خواند، صبح می‌نشیند غیبت می‌کند. نور نماز شب رفت. با یک حرف تلخ این نورها از بین می‌رود.

تخصص در دین

دوره‌ای شده که همه چیز صاحب دارد غیر از دین و معارف. همه متولی دین شده‌اند. اگر درباره طب بخواهیم صحبت کنیم، باید آقای دکتر بیاید. اما دین؛ طرف می‌نشیند چشمش را هم می‌بندد و می‌گوید: فکر می‌کنم فلان آقا اشتباه کرده، فلان چیز حلال است و... دین به همین سادگی است؟ همه الان صاحب معارف شده‌اند. همه عارف شده‌اند. به جوانی گفتم چرا می‌روی فلان جا؟ گفت حاج آقا سیمش متصل است. گفتم تو مبتدی هستی، سیم را هم تشخیص می‌دهی؟ من اسم این عرفان را گذاشتم عرفان سیمی. هر کسی را بهر کاری ساختند. متخصص مهم است. یک آسپرین ما از دست غیر‌ متخصص نمی‌خوریم بعد درباره دین...

*******

توبه

امام خمینی‌ره

بهار توبه ایام جوانی است که بار گناهان کمتر، و کدورت قلبی ناقص‌تر، وشرایط توبه سهل‌تر و آسان‌تر است.

*******

اشک اذن دخول حرم سیدالشهدا

آیت الله بهجت

وقتی کربلا مشرف شدید و موقع ورود به بارگاه اباعبدالله‌الحسین‌علیه‌السلام دیدید حال ندارید، وارد نشوید، بروید دور بزنید. چون اذن دخول حرم ابا‌عبدالله‌الحسین‌علیه‌السلام اشک چشم است. چرا؟ چون خودتان فرموده‌اید: «قتیل‌العبرات» حسین کشته اشک‌های چشم است. این اشک چشم است، که تو را با حسین هماهنگ می‌کند.

*****

تقوا عالی‌ترین نوع «شبکه اجتماعی» را تولید می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

تقوا، اول فرد را «قوی» می‌کند، سپس جامعه را. تقوا اول تو را «جمعی» بار می‌آورد، بعد تو را در جمع، فنا می‌کند. تک‌تک خوب ‌بودن، زیاد به ‌درد نمی‌خورد! ممکن است تک‌تکمان خوب باشیم اما در یک زندگی جمعی، نسبت به‌هم بی‌رحم باشیم. در «خودسازی» فقط مسئول خودت هستی، اما در «جمع‌سازی» باید رنج دیگران را هم تحمل‌کنی. تقوا کار را به ‌جایی می‌رساند که عیب‌های دیگران را هم به ‌دوش می‌کشی. می‌توان زندگیِ جمعی و فنا شدن در جمع را، در یک «بازی گروهی» تجربه کرد. فوتبال از این ‌جهت، بازی خوبی است.

توجه به مهربانی خدا چه آسیبی دارد؟

توجه به مهربانی خدا ممکن است باعث شود دچار غرور شویم و جرأت بر گناه پیدا کنیم. برای این‌که از مهربانی خدا سوء‌استفاده نکنیم، باید «خیلی» به مهربانی خدا توجه کنیم تا شرمنده محبتِ خدا بشویم. اگر از کانال مهربانی خدا به ترس از جهنم برسیم، این ترس برایمان شیرین خواهد بود نه تلخ. چرا اهل‌بیت‌علیهم‌السلام این‌قدر از یادِ دوزخ، متأثر می‌شوند؟ چون غرق مهربانی خدا هستند و یک‌ ذره هم تحملِ اخمِ و غضب خدا را ندارند.

درک مهربانی خدا نیاز به فکر دارد

درک مهربانی خدا یک پایه مهم برای بندگی و ارتباط با خداست. با «فکر کردن» می‌توانیم بفهمیم که خدا چقدر به ما مهربان است. متن فکرِ ما هم می‌تواند «قرآن» باشد. یکی از جاهایی که آدم می‌تواند مهربانی خدا را لمس می‌کند، موقع «قرآن‌خواندن» است. قرآن و اهل‌بیت‌علیهم‌السلام مظهر رحمت و مهربانی خداوند هستند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: