کد خبر: ۲۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
پپ
چند روایت از ینگه دنیا
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم:مریم سیادت

طوفان در ایرلند

ـ امروز در ایرلند طوفان بسیار شدیدی آمد به نام اوفلیا، اما از چند روز قبل هشدارهایی مبنی بر امکان قطع برق و گاز داده شده بود و تمامی دانشگاه‌ها و مدارس نیز تعطیل شده بودند.

ـ هشدار داده بودند که برای یک یا چند روز آب و غذا ذخیره کنید و تجهیزات کمک‌های اولیه را هم دم دست بگذارید.

ـ ولی این یک بخش ماجراست! طوفان اوفلیا برق بسیاری از منازل را قطع کرد، ولی این میان نکته جالب استفاده ایرلندی‌ها از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک بود.

ـ یکدیگر را خبر می‌کردند که قطع درخت در فلان‌جا باعث مسدودی خیابان شده و یا این‌که ما در منزلمان پاور برق اضافی داریم، اگر لازم دارید خبر دهید و حتی در گروه‌های مادران بعضی‌ها خانه خود را برای مادرانی که احتیاج به آب جوش برای شیر خشک نوزاد خود دارند معرفی می‌کردند.

وضع مالیات بر تجملات در فرانسه

ـ رئیس‌جمهور فرانسه به منظور جلوگيرى از خروج سرمايه از كشور، قصد دارد قانون ماليات بر سرمايه را اصلاح كرده و ماليات بر مستغلات، قايق‌هاى تفريحى، ماشين‌هاى مسابقه‌اى و فلزات قيمتى وضع کند.

ـ قانون ماليات بر سرمايه كه در دهه ١٩٨٠ تصويب شده بود نمادى از عدالت اجتماعى بود.

بر اساس اين قانون بايد از كسانى كه دارایی بالای 3/1 ميليون يورو دارند، ماليات اخذ مى‌شد.

ـ تغيير اين قانون اعتراضات را برانگيخته و ماكرون را «رئيس‌جمهور ثروتمندان» لقب داده‌اند.

ولى موافقان تغيير قانون معتقدند قانون ماليات بر سرمايه، سبب فرارى دادن ميليونرهاى بسيارى از اين كشور شده است. از اين رو جايگزين كردن ماليات بر مستغلات و ماشين‌هاى تجملاتى، قايق تفريحى و فلزات گران‌قيمت كه نقشى در توليد اقتصادى ندارند، عاقلانه‌تر به نظر مى‌آيد.

رسم زیبای عزاداری در شبه‌قاره

از کودکی مادرم بنا به رسمی شایع در کشمیر در شب شام غریبان می‌گفت: امشب را بدون رختخواب هر کدام در گوشه‌ای از خانه بخوابید؛ به یاد و حرمت آل‌الله که امشب آواره بودند.

ـ ‏شب عاشورا نیز شیعیان کشمیر تا سپیده‌دم به یاد و حرمت آل‌الله بیدار می‌مانند.

ـ در شبه‌قاره (شامل هند و پاكستان) کسی ظهر عاشورا در صف غذای هیئت نمی‌ایستد، چون هیئت ظهر عاشورا غذا نمی‌دهند. به حرمت آل‌الله میان عزاداران وعده‌ غذایی سبک و بدون گوشت حوالی عصر عاشورا توزیع می‌شود.

ازدواج 13 هزار کودک در طول یک سال در آمریکا

ـ ظرف ١٥ سال گذشته بيش از ٢٠٠ هزار كودک در آمريكا ازدواج كرده‌اند و البته تصور مى‌شود آمار واقعى بيش از اين ارقام باشد!

ـ تنها ١٤ درصد از اين افراد با كسانى كه خود زير سن قانونى بودند ازدواج كرده بود. سه دختر ١٠ ساله كم‌سن‌ترين عروس‌ها بودند كه با دامادهايى ٢٤، ٢٥ و ٣١ ساله ازدواج كرده بودند.

ـ كم‌سن‌ترين داماد نيز پسرى ١١ ساله بود و با خانمى ٢٧ ساله ازدواج كرده بود. در اين ميان ازدواج دخترى ١٤ ساله با پيرمردى ٧٤ ساله نيز به چشم مى‌خورد.

ـ ازدواج كودكان معمولا در ميان قشر فقير جامعه آمريكا ديده مى‌شود. هرچند در اغلب ايالات سن قانونى ازدواج بالاى ١٨ سال است، ولى قوانين هر ايالت شرايط استثنايى مثل رضايت والدين، باردارى و... در نظر گرفته است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: