کد خبر: ۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

دکتر مهرداد کریمی به افراد داراي مزاج گرم توصيه کرد كه غذاهايي چون فلفل و زنجبيل استفاده نكنند.

يك متخصص طب ایرانی با بيان اين‌كه افرادي كه مزاجشان با تابستان همراهي مي‌كند نظير افراد «گرم و تر» و «گرم و خشك» بيش از ساير افراد در روزهاي گرم متضرر مي‌شوند، وی گفت:‌ خوردني و نوشيدني در اين افراد بايد متناسب با مزاج و مخالف با فصل باشد.

دكتر مهرداد كريمي به افراد داراي مزاج گرم توصيه كرد كه غذاهايي چون فلفل و زنجبيل استفاده نكنند.

وي با بيان اين‌كه نوشيدن مايعات سرد حرارت را كاهش مي‌دهد،‌ افزود: استفاده از نوشيدني‌هاي سنتي نظير آبليمو، بالنگ، هندوانه، خيار، سكنجبين و خيار و آب زرشك براي تسكين اعصاب توصيه مي‌شود.

اين متخصص طب سنتي با اشاره به باور عموم مبني بر استفاده از خاكشير براي ايجاد خنكي، گفت: خاكشير به‌رغم باور عموم فاقد اين خاصيت است، اما فوايد و آثار درماني فراواني دارد و مصرف آن به افراد گرمازده توصيه مي‌شود.

كريمي با بيان اين‌كه حجم و تعداد دفعات خوردن غذا در اين افراد (با مزاج «گرم و تر» و «گرم و خشك») بايد كاهش يابد در ادامه حركت و سكون را از عوامل مهم در ايجاد و يا كاهش توليد گرما برشمرد و افزود: ميزان فعاليت اين دسته از افراد بايد كاهش يابد، چون حركات اضافه باعث افزايش توليد گرما مي‌شود.

وي به ضرورت تعادل بين خواب و بيداري براي حفظ و يا دفع گرما اشاره كرد و افزود: خواب رطوبت بدن را افزايش و كم‌خوابي خشكي بدن را افزايش مي‌دهند. از اين رو افرادي با مزاج گرم بايد در فصل تابستان خواب كافي داشته و ميزان فعاليت خود را كاهش دهند.

اين متخصص طب سنتي فعاليت‌هاي استرس‌زا را براي افراد با مزاج گرم در ايام گرم سال مضر برشمرد و افزود: ‌اين افراد بايد با نوشيدن مقادير كافي مايعات، جريان ادرار و گوارشي مناسبي داشته باشند.

گفتني است، طب ایرانی شالوده‌اي براي انواع مزاج‌ها دارد كه از آن جمله مي‌توان به 4 مزاج اصلي گرم و تر، گرم و خشك، سرد و تر و سرد و خشك اشاره كرد كه براي هر كدام از اين مزاج‌ها براي حفظ سلامت در فصولي از سال بايد برنامه‌هاي خاصي در نظر گرفته شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: