کد خبر: ۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
پپ
صفحه نخست » پزشکی

این‌که چه زمانی غذا می‌خوریم یا چطور فیلم تماشا می‌کنیم و بسیاری از دیگر عاداتی که با سلامتی ما مرتبط هستند در ظاهر بی‌ضرر به نظر می‌رسند، اما در حقیقت می‌توانند باعث کوتاه شدن عمر ما شوند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به ۸ مورد از این عادت‌ها‌ی ساده اما خطرناک.

خوردن تنقلات در نیمه‌ها‌ی شب

تنقلات شور یا شیرینی که نیمه‌ها‌ی شب نمی‌توانید در برابر هوس خوردن آن‌ها‌ مقاومت کنید، خطر ابتلا به بیماری‌ها‌ی قلبی یا دیابت را در شما بالا می‌برند، چون بعد از خوردن شام، سطح تری‌گلیسیرید‌ها‌ی خون بالا می‌رود. تری‌گلیسیریدها چربی‌ها‌ی خطرناک خون هستند که در بافت‌ها‌ی چربی بدن (اغلب در اطراف شکم) انباشته می‌شوند و خلاصی از آن‌ها‌ کار ساده‌ای نیست.

افراط در تماشای فیلم و سریال

افراط در تماشای فیلم و سریال می‌تواند خواب شما را دچار اختلال کند. پژوهش‌ها‌ی جدید نشان داده، جوانانی که در تماشای فیلم و سریال افراط می‌کنند بیشتر دچار خستگی هستند و علائم بی‌خوابی، پایین بودن کیفیت خواب و هوشیاری پیش از خواب در آن‌ها‌ بیشتر است. در حقیقت، احتمال پایین بودن کیفیت خواب در این افراد به میزان ۹۸ درصد بیشتر از کسانی است که در تماشای فیلم و سریال افراط نمی‌کنند.

مصرف مواد غذایی پر نمک

اگر از آن دسته کسانی هستید که به هر چیزی نمک می‌زنید، باید بدانید که با این کار سلامتی خود را به خطر می‌اندازید، چون مواد غذایی پرنمک عامل ۹/۵ درصد از مجموع مرگ‌ها‌ی مربوط به رژیم غذایی هستند. مصرف مواد غذایی پرنمک می‌تواند به قلب یا کلیه‌ها‌ آسیب بزند.

شستشوی نامناسب دست‌ها‌

شستشوی نامناسب دست‌ها‌ باعث می‌شود میکروب‌ها‌ روی دست‌ها‌ باقی بمانند. بسیاری از بیماری‌ها‌ی ناشی از مواد غذایی از طریق دست‌ها‌ گسترش پیدا می‌کنند. شستشوی دست‌ها‌ با آب و صابون می‌تواند مرگ‌ها‌ی مرتبط با بیماری‌ها‌ی اسهالی را به نصف کاهش دهد. شاید شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ را به خاطر داشته باشید؛ در آن زمان شستشوی مناسب دست‌ها‌ توانست از گسترش بیشتر این بیماری تنفسی خطرناک جلوگیری کند.

استفاده نکردن از نخ دندان

بیماری‌ها‌ی لثه خطر مرگ را افزایش می‌دهند، اما استفاده منظم از نخ دندان می‌تواند تا میزان ۶ سال به طول عمر افراد سالم بیفزاید. استفاده از نخ دندان میزان میکرو اورگانیسم‌ها‌ی موجود در دهان را کاهش می‌دهد و به این ترتیب عفونت‌ها‌ی دهانی کاهش می‌یابد. هر چه عفونت لثه‌ها‌ کمتر باشد، احتمال خونریزی آن‌ها‌ و ورود باکتری‌ها‌ و ویروس‌ها‌ به جریان خون کاهش می‌یابد.

6ـ جویدن ناخن‌ها‌

جویدن ناخن‌ها‌ فراتر از یک عادت ناخوشایند است. این کار می‌تواند باکتری‌ها‌ی دهانی را وارد بخشی از پوست کند که به آن‌جا تعلق ندارند. تکثیر این باکتری‌ها‌ در آن نقطه می‌تواند باغث بروز عفونت‌ها‌ی شدیدتری در ساختارهای عمیق‌تر انگشتان شود. باکتری‌ها‌ در محیط مناسب وارد جریان خون می‌شوند و ممکن است در نهایت باعث عفونت خونی‌ای شوند که زندگی فرد را به خطر می‌اندازد.

7ـ ترکاندن جوش‌ها‌

بسیاری از ما عادت به ترکاندن جوش‌ها‌ی خود داریم اما این کار می‌تواند سلامتی ما را در معرض خطر قرار دهد. لمس، خاراندن و فشار دادن پوست، همگی می‌توانند دیواره پوستی‌ای را که پیش از آن به دلیل جوش‌ها‌ تضعیف شده در هم بشکنند و به این ترتیب باکتری‌ها‌ی متهاجم امکان ورود به بدن را پیدا کنند. با وجود جوش‌ها‌، تعداد باکتری‌ها‌ی روی پوست تغییر می‌کنند.

8ـ نخوردن صبحانه

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است چرا که اشتهای ما را برای تمام روز تنظیم می‌کند. بنابراین نخوردن صبحانه باعث می‌شود در طول روز غذای بیشتری بخوریم و دچار اضافه وزن شویم. و البته بر کسی پوشیده نیست که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به بیماری‌ها‌ی قلبی و مرگ را افزایش می‌دهد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: