کد خبر: ۲۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
پپ
صفحه نخست » کنز

اگر انسان یک گام در راه غیر رضای خدا بردارد، دیگر گام‌های بعدی را نمی‌داند چه خواهد شد! همان گام اول، او را به جاهایی که نمی‌داند، خواهد کشید.

گردنه‌ای که نمی‌توان از آن گذشت مگر...

در قیامت گردنه‌ای هست که کسی حقی از مردم بر گردنش باشد، نمی‌تواند ازآن بگذرد؛ یا باید از حسناتش به کسی که حق او را پایمال کرده، بدهد یا...‌ بالأخره تا مردم در آن‌جا از همدیگر راضی نشوند، نمی‌توانند از آن‌جا بگذرند.

شکر‌گزاری بر علم ما هم می‌افزاید

اگر ما شاکر باشیم، خدا می‌داند چه اندازه بر علوم حقیقی ما افزوده می‌شود: «لئن شکرتم لأزیدنّکم؛ اگر سپاس‌گزاری کنید [نعمت] شما را افزون خواهم کرد.» (سوره ابراهیم، آیه 7)

چند نکته برای جلو‌گیری از گناه

از غذای خود از نظر کم و کیف‌، کم کنید و از خوردن غذاهای محرک بپرهیزید‌، خصوصا شبها‌، و بین الطلوعین مقداری قدم بزنید‌، ورزش در هوای آزاد نمایید و از نظر فکر و نظر در مناظر مهیج خود‌داری نمایید و برای ازدواج به نحو آسان اقدام کنید و با توبه و تضرع به درگاه خداوند مهربان و توسل به امام عصر‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه از خداوند بخواهید که شما را از گناه حفظ فرماید.

خودمان باعث عذاب می‌شویم

«انٌ الله لا یُغَیَرُ ما بِقَوم حَتٌی یُغَیروا ما بِاَنفسِهم‌؛ خداوند هرگز اوضاع قومی را تغییر نمی‌دهد‌، تا این‌که خود آنان آنچه را که دارند تغییر دهند.» (سوره رعد، آیه ۱۱) هر چه هست از قامت نا‌ساز بی‌اندام ماست‌. تا ما نا‌جور نشویم‌، آنچه از بالابر سر ما نازل می‌شود‌، نا‌جور نمی‌شود؛ بلکه کاری می‌کنیم که باران رحمت بر ما نقمت و عذاب می‌شود.

آیت‌الله بهجت

..............................................

اهمیت کار امام زین‌العابدین‌علیه‌السلام و اهمیت عزاداری ما

امام زین‌العابدین‌علیه‌السلام ۳۵ سال گریه کرد. این چه توانایی عظیمی است! چه کسی می‌تواند برای عزیزش ۳۵ سال به طور جدی گریه کند؟ این به خاطر ساختمان وجودی ایشان است که به آخرت یقین دارد. گرچه ایشان از گریه‌هایشان هدف هم داشتند اما گریه‌ ایشان واقعا به خاطر عزاداری و سوز دل بود و کاملا خالص بود. وقتی یک اشک خالص ریخته شود اثرگذاری آن ابدی می شود. و البته می‌خواستند ارکان حکومت ظلم را بلرزانند و عالم بفهمند که امام حسین‌علیه‌السلام بی‌گناه کشته شده ‌است. امام حسین‌علیه‌السلام کاری کرد که خوبی خوب بماند و بدی بد بماند. مردم مدینه را قتل عام کردند و فکر کردند که ثواب کردند! اگر خون امام حسین‌علیه‌السلام نبود این کار بد ثواب می‌ماند! الان بدی بد است.

صفات رذیله راه ورود شیطان

اگر انسان همه چیزش درست باشد، وقتی شیطان می‌خواهد پنجه بند کُنـَد، کجا بند کُنـَد؟ جایی ندارد. باید یک کجی و ناراستی پیدا کند که پنجه‌اش به آن گیر کند. علمای اخلاق مثال زدند و گفتند هر اخلاق بدی که انسان دارد، مانند این است که یک کسی مقدار زیادی گوشت در دستش هست و سگ‌های گرسنه به دنبالش هستند. خب تا این گوشت هست او را رها نمی‌کنند. شیطان هم مانند سگ گرسنه و درنده‌ای است که فقط منتظر است گیر بیاورد. آن وقت اخلاق‌های بد من، امید اصلی شیطان است. ببینید اخلاق‌های بد در رفتار و اعمال انسان دیده می‌شود. اخلاق بد در رفتار و اعمال من دیده می‌شود. وقتی من اخلاق بدی دارم، ولو یک دانه، این یک جایی ریشه دارد. در جان و روح من ریشه دارد. ریشه‌اش همان خلق بدی است که دارم. خب من برای این‌که خلق‌های بد را از بین ببرم، باید چکار کنم؟ اول باید اعمالم را درست کنم. هیچ چاره‌ای نیست.

مقابله با اخلاق بد

تا اعمالم را درست نکنم، امکان این‌که بتوانم با اخلاق خودم مقابله کنم را ندارم. ببینید هر اخلاق بدی، در واقع یک عادت است. یعنی آدم در اثر یک اخلاق بدی، یک عادت بد دارد. آدم باید با این عادت بدش بجنگد. چنین چیزی که از در وارد شوی این‌جا و بفرمایی و ما همه اخلاق‌های بدت را تر و تمیز کنیم و برود، نداریم. آدم باید با اخلاق‌های بد خودش مقابله کند. عرض کردیم که دستگیره اصلی شیطان آن‌هاست. اگر کسی خیلی پول دوست باشد، یک روزی چنگ می‌زند و از همین طریق او را نابود می‌کند. هر روز نابود می‌کند، هر روز وقتی او را از طریق پول دوستی به گناه وادار کرد، یعنی هر روز دارد او را نابود می‌کند. انسانی که پول دوست است که نمی‌تواند خودداری کند. هرجا پول گیر بیاید، می‌رود. از هر راهی که شد. می خواهد به دنبال پول برود دیگر. حداقل یک روزی از طریق این عیب کاملا نابود می‌شود. اگر یک کسی خیلی بخیل باشد، همین‌طور. حالا بخیل بودن به همان پول دوستی هم نزدیک می‌شود. دلش نمی‌آید پول خرج کند.

جاودان

......................

قرائتی

اهمیت انتخاب در ازدواج

آقا پسر، دختر خانم این همسری که انتخاب می کنی در واقع داری نسلت را در تاریخ سرمایه گذاری می کنی.

باید ازدواج هدفمند باشد کیلویی نیست . والله در پارک خوشم آمد او هم پول بستنی ما را داد یک لبخندی زد و اس ام اس داد . یک تلفن داد. عکسش را هم داد ما دیگر برویم ببینیم این کیه؟ همینطور... همسر که کیلویی نیست. متری نیست. هیکلی نیست. مگر گوسفند است که می‌گویی: رفتم از هیکلش خوشم آمد.

همسر سرمایه گذاری در تاریخ است شما می‌خواهی پدر نسلت باشد. شما می‌خواهی مادر نسلت باشد در طول تاریخ.

شرایط دعا

یکی از شرایط دعا این است که الحاح کنیم.

الحاح یعنی اصرار در دعا کنید.

نسبت به خدا اصرار کنید اما نسبت به غیر خدا الحاح نکنید.

در امور زندگی به مردم التماس نکنید

خدا می‌گوید من دوست ندارم مردم به هم التماس کنند. التماس مردم از مردم بد است. چون او هم یک نفر مثل تو است. او هم از ترس پشه در پشه بند می‌رود. او هم بیمار می‌شود او هم فقیر و ... کسی نیست که نازش را می ‌کشی.

...........................

پناهیان

چندگزاره عجیب و دور از ذهن

عجیب این است که ترس از خدا مضطرب کننده نیست. مانند اینکه پشیمانی از گناه و مناجات با خدا، هرچند با اشک و آه فراوان باشد افسرده کننده نیست. همانطور که شادی در دوری از خدا هیچگاه عمیق و ماندگار نیست و آرامش بدون تکیه به خدا و توکل به او هیچوقت واقعی و پایدار نمی‌تواند باشد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: