کد خبر: ۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
پپ
واکاوی طرح جدید فراکسیون زنان مجلس درباره سربازی دختران
صفحه نخست » کاوش

زهرا چیذری

دستاورد‌های مجلس دهم برای زنان یکی یکی رونمایی می‌شود. مجلسی که بیشترین تعداد نماینده زن را در دوران بعد از انقلاب به خود اختصاص داده، اما خروجی نمایندگان زن برای عامه جامعه تقریبا هیچ بوده است و نمایندگان این دوره از مجلس در فراکسیون زنان به دنبال طرح‌های جنجالی و مطرح کردن خود بوده‌اند تا این‌که بخواهند گرهی از جامعه زنان باز کنند و طرح‌هایی عمومی را به نفع آنان به ثمر برسانند. حاشیه‌سازی‌های بی‌پایان برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها و برجسته‌سازی این ماجرای حاشیه‌ای به عنوان مطالبه‌ای بزرگ از سوی زنان یکی از خروجی‌های این فراکسیون بود و خروجی دیگرش طرح تسهیل خروج بانوان نخبه است که دربرگیری‌اش به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسد و راه‌های جایگزین متعددی هم برای آن وجود داشت. حالا، اما دستاورد‌های این فراکسیون به حوزه‌های طنز و فکاهی وارد شده است؛ سربازی دختران که نخستین بار زمزمه‌هایش از سوی یکی از نمایندگان زن مجلس مطرح شد در شبکه‌های اجتماعی توفانی از واکنش‌های طنز کاربران را دربر داشت و حتی سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح، مطرح کردن سربازی دختران را چیزی شبیه شوخی دانست. اما چرا نمایندگان مردم در خانه ملت به جای رسیدگی به امور و چالش‌های واقعی جامعه زنان و خانواده به دنبال طرح‌های پرحاشیه می‌روند؟

پیشنهاد سربازی دختران اولین بار از سوی طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد؛ پیشنهادی که بازتاب‌های گسترده‌ای در فضای مجازی و فضای رسانه‌ای کشور داشت تا این‌که در نهایت سردار کمالی با اظهار نظر در این‌باره حاشیه‌های ایجادشده پیرامون این ماجرا را پایان داد.

حضور زنان در ارتش دیگر کشور‌ها

اگر حضور زنان در ارتش قدمتی ۴۰۰ ساله داشته باشد و از آغاز دهه ۱۹۷۰ میلادی هم بیشتر کشور‌های غربی به طور جدی به این مقوله پرداخته باشند، اما این حضور در تعدادی از کشور‌ها به صورت خدمت اجباری و در برخی کشور‌ها نیز به شکل داوطلبانه عملیاتی شده است، کما این‌که در کشور‌هایی همچون کوبا و رژیم صهیونیستی، زنان باید به صورت اجباری به خدمت سربازی بروند، ضمن این‌که مقامات نروژی هم انجام خدمت سربازی را برای تمامی شهروندان و بدون در نظر گرفتن جنسیت آنان اجباری کردند.

تعدادی از کشور‌ها همچون آمریکا، مکزیک، نیوزیلند، کانادا، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، تایوان و سوئیس هم به صورت داوطلبانه به این امر مبادرت می‌ورزند و از این میان تعدادی از این کشور‌ها هم تبصره‌هایی برای این موضوع در نظر گرفته‌اند اعم از این‌که در میانمار تنها زنانی که ازدواج کرده یا طلاق گرفته و صاحب فرزند باشند، از رفتن به سربازی معاف می‌شوند و در فنلاند از سال ۱۹۹۵ میلادی زنان می‌توانستند داوطلبانه به خدمت سربازی بروند و در ۴۵ روز نخست اعزام به آن‌ها فرصت داده می‌شود تا از ادامه این خدمت انصراف دهند و بعد از آن موظف به رعایت تمامی قوانین هستند و تنها دلایل پزشکی و بارداری آنان را به طور موقت از انجام خدمت معاف می‌سازد و در یونان هم زنان به عنوان متخصصان حقوق‌بگیر در ارتش به‌کار گرفته می‌شوند، اما موظف نیستند همچون مردان به خدمت سربازی بروند. در ایران هم در دوران رضاشاه و بعد از انقلاب سفید بود که زنان در قالب سپاه دانش و سپاه بهداشت به نوعی به سربازی فرستاده شدند. طرح سربازی برای دختران در حالی صورت می‌گیرد که هیچ برنامه مشخصی برای این موضوع وجود ندارد و حتی همین حالا اجرای طرح‌های خرید و فروش سربازی نشان از آن دارد که خدمت سربازی برای پسران هم کارایی لازم را ندارد و از سوی دیگر باید دید آیا این طرح با حفظ کرامت زنان همخوانی دارد؟

سرآغاز این ماجرا

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در مورد این طرح گفت: «این طرح توسط خانم سیاوشی مطرح شده است، ولی فکر نمی‌کنم حتی طرح این مسئله نیز درست باشد و اصلا با این موضوع مخالف هستم، چراکه ما در شرایطی نیستیم که به سرباز زن نیاز داشته باشیم و وضعیت بحرانی یا جنگ هم ایجاد نشده است و تقاضایی هم از سوی سایر خانم‌ها در این خصوص مطرح نشده است. این طرح هنوز در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح نشده و مشخص است که اطلاع دقیقی از آن نداشته باشیم.»

سیاوشی، اما درباره طرحش این‌گونه شفاف‌سازی کرده بود: «لازم به ذکر است این طرح هنوز برای تصویب و تبدیل شدن به قانون به مجلس نیامده، اما آنچه مسلم است قرار نیست دختران در بخش نظامی حضور داشته باشند و برای عملیات نظامی آماده شوند. به نظر باید از دختران در مسائل آموزشی و بهداشتی و همچنین رویکرد نرم‌افزاری استفاده شود. جزئیات این طرح به صورت کامل مطرح نشده، ولی آنچه مشخص است دختران در طول خدمت سربازی اسلحه به دست نخواهند گرفت.»

سردار موسی کمالی در گفتگویی در واکنش به مصاحبه اخیر یکی از نمایندگان مجلس درباره طرح سربازی دختران در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با رد این موضوع اظهار کرد: در حال حاضر به هیچ وجه چنین طرحی وجود ندارد و مطرح کردن سربازی دختران چیزی شبیه شوخی است.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز هیچ‌گونه برنامه‌ای برای سربازی دختران نداشته و این اظهارات هیچ پایه و اساسی ندارد.

برجسته‌سازی برای باقی ماندن در صدر اخبار

چرایی این ماجرا، اما به همان تکنیک قدیمی، اما پرکاربرد برجسته‌سازی بازمی‌گردد. با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده کم نیستند نمایندگانی که می‌خواهند با برجسته‌سازی طرح‌های حاشیه‌ای خودی نشان بدهند و نامشان را در صدر اخبار رسانه‌ای جای دهند حتی اگر نام نیکی از خود بر جای نگذارند!

به نظر می‌رسد این افراد و چهره‌ها به شدت موافق این تئوری‌اند که مطرح شدن نام حتی تحت عناوین ناخوشایند از مرگ در این دنیا بهتر است و این‌گونه است که برای باقی ماندن در کنکاش‌های دنیای سیاست به هر وسیله‌ای دست می‌زنند حتی سربازی دختران!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: