کد خبر: ۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
پپ
نگاهی به موج ازدواج‌ هراسی میان جوانان!
صفحه نخست » ج مثل جوان

نیلوفر حاج‌قاضی

ـ سلام، شنیدم پنج شنبه جشن نامزدیته، خیلی خوشحال شدم. تبریک میگم.)ستاد پیشگیری از افسردگی دختران دم بخت)

ـ دختران گرامی لطفا قبل از ازدواج، به آرزوهای خود برسید. به خدا شوهر غول چراغ جادو نیست!

ـ این دخترایی که تو خونه دست به سیاه سفید نمی‌زنن اما تو مهمونی می‌خوان خودشون رو تو ظرفشویی آشپزخونه خفه کنن... اینا دنبال یه مادر‌شوهر می‌گردن، اذیتشون نکنین!

ـ شوهر چگونه موجودی است؟ شوهر فعلا موجود نیست، بی‌خود به دلتون صابون نزنید. فقط یه دونه پیرمرد ته انبار مونده... فاکتور کنم؟

ـ پیامی برای دختران؛ ز گهواره تا گور دانش بجوی چون از شوهر خبری نیست!

ـ 7 دختر لاغر ۷ پسر چاق راخوردند.تعبیر: قحطی شوهر در راه است

دست به دست شدن این طنزها، کفر خیلی از دختران جوان و البته کمی تا قسمتی جوان را درآورده. خیلی‌ها معتقدند افراد بی‌جنبه با حضور در شبکه‌های اجتماعی به افزایش این بی‌فرهنگی دامن زده‌اند و فکر می‌کنند با بی‌حرمتی به دیگران برای خودشان شأن و شخصیت کسب می‌کنند. حالا این‌که زامبی‌های مجازی دست از سر دختران عبور کرده از مرز ازدواج بر‌نمی‌دارند موضوعی است که به مطلب این هفته ربطی ندارد ولی به هر حال این واقعیت دردناک را نمی‌شود انکار کرد. این‌که به دنبال فرار از ازدواج در پسرها و بالا رفتن سن مادر شدن یا حتی مادر نشدن دخترها برای همیشه، بحرانی است که گریبان خیلی از خانواده‌ها را گرفته، ول نمی‌کند اما خود کرده را تدبیر نیست!

موج ازدواج هراسی

ازدواج هراسی یا گامو فوبیا نوعی ترس غیرواقعی از پیمان بستن، تعهد دادن و التزام برای باقی ماندن در یک ارتباط صادقانه در کنار یک شخص دیگر برای همیشه است. به همین خاطر برخی که از ازدواج می‌ترسند می‌گویند می‌ترسم چون فرد در ازدواج باید با تعهدها و ترس‌های مختلفی روبرو شود و خود را پذیرای ریسک‌های عاطفی کند. حالا این‌که یکی از ازدواج بترسد یک حرف است که می‌شود گاما فوبیا و این‌که یک نفر هم از ازدواج بترسد هم از مجرد ماندن معضلی است که به جای بخت درِ خانه خیلی از دخترهای جامعه را زده است. این را می‌توان از فحوای صحبت‌ها و کامنت‌های خیلی از جوانان فهمید.

ـ سمیه با وجود شرایط مساعد تا به حال ازدواج نکرده است. او می‌گوید شرایطش نبوده و می‌گذرد، اما از ته دل قبول دارد که در این سن، فرصت ازدواجی برایش نیست. او ناامید از ازدواج است و می‌گوید نمی‌خواهد به این موضوع فکر کند چون فقط خاطرش مکدر خواهد شد و فایده‌ای ندارد.

ـ فائزه دانشجوی دکتراست‌. یک بار تا مرز ازدواج رفته، اما همه چیز به هم خورده و حالا خاطره خوبی هم از روند آشنایی و ازدواج ندارد. او می‌گوید می‌دانم حسرت مادر شدن روی دلم می‌ماند، اما نمی‌شود به هر قیمتی زندگی کرد. او می‌گوید زندگی مجردی که فعلا دارد می‌تواند همین‌طور ادامه پیدا کند و اصراری به ازدواج ندارد، اما درعین حال می‌گوید: «خیلی فکر می‌کنم که اگر همین امروز هم ازدواج کنم، چقدر وقت برای بچه‌دار شدن و زندگی مشترک دارم و به همین خاطر بیشتر مضطرب می‌شوم.

ـ نغمه کارمند است و استقلال مالی دارد؛ می‌گوید خیالش از تنها ماندن راحت است. نغمه نوک حمله خود را متوجه مردان کرده، معتقد است نمی‌شود به مردهای این دوره زمانه اعتماد کرد. همه آن‌ها بچه‌هایی هستند که فقط سبیل درآورده‌اند!

ـ ناهید جوان 35 ساله دیگری است که سفر خارجی را جایگزین نداشته‌هایش کرده است اما معتقد است با وجودی که عاشق سفر است اما خلإ بزرگی را حس می‌کند. ناهید می‌گوید: خانواده من کم جمعیت است و والدینم به اندازه کافی حمایتم می‌کنند و نیاز مالی ندارم اما همین شرایط هم حس حقیقی خوبی ندارد.

به عبارتی بیشتر این دختران به خصوص آن‌هایی که تصمیم به زندگی منفک از خانواده خود را گرفته‌اند، فارغ از انواع عارضه‌های جسمی و روحی و روانی نوعی نگرانی از آینده و ترس از تنهایی را دارند که نمی‌توانند با آن کنار بیایند و ممکن است همین نگرانی و ترس در آن‌ها تبدیل به بیماری‌های دیگری شود.

مدرک تحصیلی تمام زندگی نیست

با توجه به مسئله افزایش سن ازدواج دختران و بروز پدیده تجرد قطعی، تحقیقی درصدد پاسخ‌گویی به این سؤال انجام شده است که چه عواملی باعث افزایش سن ازدواج در بین دختران شده و در این بین، سهم کدام‌ عامل بیش‌تر است؟ طبق تحقیقات انجام شده در یک گروه نمونه، علل اصلی بالا رفتن سن ازدواج یا تجرد قطعی به زبان ساده و خودمانی و به دور از ضریب‌ها و فرمول‌های آماری، از این قرار است:

نگرش زنان جوان به موضوع برابری زن و مرد

خیلی از متأهلین اعتقاد زیادی به برابری زنان و مردان در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته و دارند!

هزینه از دست دادن فرصت ازدواج و هزینه از دست دادن سایر فرصت‌ها

برخی یافته‌ها از این قرارند که درصدی از متأهل‌ها اعتقاد زیادی دارند که هزینه از دست دادن فرصت ازدواج، بسیار کمتر از هزینه از دست دادن سایر فرصت‌ها؛ به خصوص تحصیلی و شغلی است!

میزان تحصیلات دختران مجرد، بیش از زنان متأهل

نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که میزان تحصیلات دختران مجرد، بیش‌تر از زنان متأهل است و تحصیلات، بیشترین تأثیر را بر تأهل یا تجرد دختران دارد و با افزایش میزان تحصیلات دختران، احتمال تجرد آن‌ها افزایش می‌یابد.

جامعه ایرانی و تأثیر مدرنیته بر ازدواج

جامعه ایرانی با ورود به حیات اجتماعی ملازم با نظم مدرن، تحولات و دگرگونی‌ها را از سر گذرانده که چنانچه این تحولات بدون برنامه و پیش برنامه‌ریزی اتفاق افتند و شرایط جامعه چه به لحاظ اجتماعی و فرهنگی آماده برای پذیرش چنین تحولاتی نباشد، تبعات منفی آن از دستاوردهای مثبتی که خواهد داشت، بیشتر خواهد بود. گفتنی است در یافته‌های این تحقیق، مهم‌ترین دلایل تجرد دختران مجرد به ترتیب عبارت‌اند از: فقدان همسر مورد علاقه و دلخواه، ادامه تحصیل و بی‌اعتمادی به جنس مخالف.

لذت یک فرار بزرگ

مشکلات معیشتی موجود در جامعه برای تشکیل خانواده حقیقتی تلخ است و نمی‌توان به هر بهانه‌ای روی آن‌ها سرپوش گذاشت. در کنار این موضوع‌، بالا رفتن آمار طلاق، موضوعاتی مثل دروغ و خیانت، ازدواج‌های سطحی و شتاب‌زده و مهم‌تر از همه، تغییر سبک زندگی و توقعات بیش از حد زمینه‌هایی است که پروژه بی‌شوهر ماندن دخترها و یالقوز ماندن پسرها رقم بخورد. افزایش سن ازدواج یا هرگز ازدواج نکردن درباره مردان هم نگران‌کننده است اما چون مردان از نظر عرفی و اجتماعی و البته جسمی فرصت بیشتری برای ازدواج دارند سبب شده تا با خیال راحت‌تری نسبت به دختران به این موضوع نگاه کنند. مصیبت این‌جاست که خیلی از جوانان هم از این طرف بام ترس از مجردی می‌افتند و برای فرار از افسردگی، انگ تنهایی یا این باور عاطفی که حتما لازم است یک حامی داشته باشند خود را وارد رفتارهای پرخطر می‌کنند یا سراغ حیوان خانگی یا سفر به دور دنیا می‌روند.

بی‌خیال شوک!

معضلی که سال‌هاست مملکت ایران دست به گریبان آن است چند وقتی است که در جامعه ژاپن هم ظهور و بروز پیدا کرده اما ژاپنی‌ها بر خلاف ما بیکار ننشتند و بی‌خیال واکنش‌های احتمالی کاری کردند کارستان؛

شینهوا گزارش کرده است، مقامات ژاپنی تصمیم گرفته‌اند تا با افزایش سطح نمره دختران برای ورود به دانشگاه، مانع آن‌ها شوند.

مقامات وزارت علوم و تحقیقات ژاپن گفته است: تلاش دولت بر این است که درصد ورود دختران به دانشگاه را به نسبت پسران، 30 به 70 نگه دارد. به گفته مقامات ژاپنی، تنها هدف دولت از این اقدامات، ترویج ازدواج و به دنبال آن فرزند‌آوری است. بررسی‌های متعددی نشان داده است، دخترانی که وارد دانشگاه و بعد از آن وارد محیط کار می‌شوند، تمایلی برای ازدواج و فرزند‌آوری ندارند و این معضل امروز جامعه ژاپن است.

این خبر با شوک و خشم رسانه‌های اجتماعی ژاپن مواجه شد و برخی از آن‌ها خواستار اقدامات منصفانه دولت شدند و برخی دیگر از شیوع نابرابری جنسیتی شکایت داشتند. وزارت علوم و تحقیقات ژاپن در پاسخ به حجم زیادی از اعتراضات گفته است: کاهش ورود دختران به دانشگاه یکی از روش‌هایی است که می‌توان از طریق آن بحران پیری جمعیت در کشور را برطرف کرد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: