کد خبر: ۲۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
پپ
صفحه نخست » نمای نزدیک

فائقه بزاز

بلایی که این روزها روی سر ما و تاریخ آوار شده، دردناک است. وضعیت روانی جامعه قرمز است و برخی آگاهانه یا ناآگاهانه نظام دیکتاتوری شاه راتطهیر می‌کنند و عمدا یا سهوا اتفاقات و تاریخی را مطابق میل و سلیقه‌شان عوض می‌کنند. در این‌که بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان مجازی عملا نقش ستون پنجم دشمن را بازی می‌کنند شکی نیست وگرنه برای اظهارات احمقانه ترامپ، دم تکان نمی‌دادند اما این‌که برخی دانش‌آموزان و دانشجویان ما هم دنبال سلطنت بازمانده پهلوی هستند تقریبا فاجعه است. یعنی بازگشت به گذشته‌ای که خوان‌ها دادیم و پدرانمان برای رهایی از آن، رنج‌های زیادی کشیده‌اند اگرچه که آلزایمر تاریخی، اجازه نمی‌دهد برخی این فجایع را به یاد بیاورند!

چند وقت پیش جوانی از روزگار آفت‌زده گله داشت و شکاف عمیق اقتصادی و آقازدگی را زیر سؤال می‌برد، که تا این‌جای صحبتش با او همراه بودم اما به محض این‌که برای رسیدن به جامعه ایده‌ال رفت سراغ خاندان پهلوی ازش زاویه گرفتم.

گفت: زمان شاه اوضاع مملکت بهتر بوده، مردم راضی بودند و از شرایط اقتصادی شکایت نداشتند.

گفتم: مگه خودت اون موقع بودی؟

گفت: نه نبودم اما بابا بزرگم می‌گه!

گفتم: ایشون اون زمان کجا زندگی می‌کردند؟ شرایط زندگی بابابزرگت اون زمان چطوری بود؟ ازش نپرسیدی؟

گفت: اتفاقا می‌گه اون موقع همه دور هم بودند و یه لقمه می‌خوردند صد لقمه خداروشکر می‌کردند. اون موقع دل‌ها خوش بود، نون و ماست سر سفره هم حکم باقالی پلو با گوشت بره داشت.

گفتم: مطمئنید همه این دلخوشی‌ها به خاطر سایه ملوکانه بوده؟ یا پای موضوعات دیگری در کار بوده؟

گفت: مردم خیالشون راحت بوده دیگه! چون اوضاع مرتب بوده!

گفتم: بله! اما این راحتی خیال به خاطر سبک زندگی مردم بوده. اون موقع تو هر فامیلی، فقط یکی دوتا خانواده ماشین داشتند نه این‌که یک خانواده سه نفره سه تا ماشین! اون موقع دختر و پسر خانواده‌های اعیان هم زندگیشون رو تو یکی، دو تا از اتاق‌های خانه پدری شروع می‌کردند آن هم با یک جشن عقد و عروسی ساده! اون موقع شب جمعه‌ها تو جاده شمال ترافیک نمی‌شد و کمتر کسی فرنگ رفته بود نه مثل الان که هر کسی تا دوزار میاد کف دستش هوس سفر خارج به سرش می‌زنه! اون موقع سفره‌های مردم انقدر پر رنگ ولعاب بود؟ تازه هنوز سراغ خرج و برج‌های تکنولوژیهای ضمیمه شده به زندگی مردم نرفتیم که هر کدام خرج و مخارج خودش رو داره. بله اون موقع مدل زندگی مردم ساده بود و جماعت ایرانی مصرف‌زده و زیاده‌خواه نبودند. شاه هم برای خودش سلطنت می‌کرد و تا می‌تونست از جیب این ملت می‌دزدید و انگار بابا بزرگ شما عین خیالش نبوده! بعد هم همه مال و اموال مردم رو چمدون کردند و بردند و تا همین الان دارن باهاش کیف دنیا رو می‌برند. ضمن این‌که به نظرت اون رضا پهلوی که تا الان با مال مفت عیش و نوش راه انداخته و زندگی کرده، مملکت داری بلده؟ به نظرم همه این‌ها رو به بابابزرگت یادآوری کن شاید یادش بیاد!

می‌دونید اون جوان در جوابم چی گفت؟

گفت: همین دیگه! تا آدم می‌آد دو تا کلام حرف حق بزنه جفت پا می‌آیید تو شیکم آدم!!!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: