کد خبر: ۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

سحر یوسفی

سوالی که برای خیلی از افراد پیش می آید این است، که علت لکنت زبان چیست و آیا درمان طبیعی برای رهایی از لکنت زبان وجود دارد؟ لکنت زبان یکی از اختلالات شایعی است، که فرد از ادای دقیق کلمات و جملات عاجز است. در موارد شدیدتر تکرار، تکه تکه کردن و کشیدن کلمات به صورت غیرارادی همراه با حرکاتی غیر ارادی و انواع تیک ها مانند فشردن چشم ها، پلک زدن، کج کردن صورت، فک و چانه ، به چشم می خورد.

با توجه به اینکه این اختلال در پیشرفت تحصیلی یا شغلی تداخل می کند و از طرف دیگر، به علت اینکه این افراد معمولا ممکن است مورد اذیت و آزار قرار بگیرند و مسخره بشوند، اضطراب و افسردگی آنها دامن زده شده و این مساله ارتباطات آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.

لکنت زبان عمدتاً و به طور کلی جز در موارد استثنایی در دوران خردسالی آغاز شده و یک پدیده خاص دوران کودکی است. در واقع مهم‌ترین و متداولترین اختلالات تکلمی کودکان و در موارد استثنایی سایر سنین محسوب می شود. دلیل پدیدار شدن لکنت زبان نمی‌تواند علت واحدی باشد. بلکه می تواند به دلایل تنش های عاطفی، اجتماعی، عصبی و استرس و یا ترکیب این عوامل به وجود آید.

علایم لکنت زبان می تواند به صورت های زیر بروز کند:

_ تولید واژه به همراه تنش فیزیکی فراوان

_ تکرار صوتها

_ کشیده گویی صداها

_ واژه های شکسته

_ انسداد صدادار یا خاموش مثل حالت مکث در کلام

_ درازگویی به صورت جا به جاسازی واژه ها به خاطر اجتناب از واژه های مشکل آفرین

_ تکرار واژه های کامل تک هجایی

از نگاه طب سنتی

· لکنت زبان از نگاه طب سنتی نوعی غلبه سردی در عضلات زبان است، که با خوردن سردیجات و رفتارهای سردی بخش از جمله استرس، اضطراب، ترس و دلهره تشدید میشود. و یا اینکه ناشی از گرمی زیاد از حد مغز است، که باعث شلی عضلات زبان می شود، و با خوردن گرمیجات تشدید می شود.

· در موارد مربوط به گرمی مزاج زبان حالت شل و دهان پر از بزاق است، اما در موارد مربوط به سردی مزاج احساس می شود زبان سنگین است.

· اگر لکنت زبان مربوط به گرمی مغز باشد بیمار باید از خوردن گرمیجات خصوصا انبه، خربزه، طالبی، گرمک، سیر، پیاز، نارگیل، زعفران، موز، زنجبیل، گردو، خرما، کنجد، انواع فلفل، ارده، گوشت گاو و گوساله و ... پرهیز کند. خوردن میوه انار شیرین به صورت درمان لکنت زبان ناشی از گرمی تاثیر بسزایی دارد. در فصولی از سال که انار موجود نیست خوردن شربت رب انار شیرین پیشنهاد می شود.

· اگر لکنت زبان ناشی از سردی عضله زبان باشد، بیمار باید از خوردن ترشیجات، لبنیات، هندوانه، گشنیز، ماهی، سرکه، سیب زمینی، میوه های کال، ریواس، عدس و ... پرهیز کند. خوردن پنیر و چای شیرین برای وعده صبحانه مضرترین صبحانه برای همه ی افراد خصوصا افراد مبتلا به لکنت زبان ناشی از سردی مزاج است.

· عسل یکی از بهترین تغذیه ها برای درمان لکنت زبان سرد است.مصرف عسل با شیره خرما بهترین تغذیه برای لکنت زبان ناشی از سردی مزاج است.

· داروی ترکیبی دیگری برای لکنت زبان وجود دارد. برای تهیه ان، پودر سعد کوفی(۲0 گرم) +زعفران(10 تار سابیده شده)+عسل (به مقداری که ترکیب بالا را به صورت خمیر در آورد) جهت درمان لکنت زبان نوع سرد مفید است. میزان مصرف این دارو یک قاشق غذاخوری صبح و یک قاشق غذاخوری عصر است.

· استفاده از ژل رویال همراه با کمی عسل به صورت زیر زبانی یکی از بهترین و موثرترین داروها برای رفع لکنت زبان ناشی از سردی مزاج است. به مدت یک هفته و روزی یک بار مصرف شود.

· مصرف گوشت شتر و بره بهترین منبع پروتیین حیوانی برای افراد دچار لکنت زبان ناشی از سردی مزاج است.

· دارویی تحت عنوان مومنایی را با آب و عسل مخلوط کرده، در دهان غرغره کنید. این دارو نیز برای لکنت زبان ناشی از سردی مزاج است.

توجه: علاوه بر موارد بالا اشتباهات تغذیه ای می تواند شرایط را برای بروز این اختلال فراهم کند. اشتباهات تغذیه ای در این رابطه عبارتند از: زیاد خوردن میوه موز توسط کودکان زیر دو سال، خوردن غذاهای سرد مزاج از خصوصا ترشیجات، لبنیات و میوه های کال و ترش در افراد عصبی و استرسی.

راه های طبیعی دیگری که برای درمان این اختلال شایع وجود دارد گفتار درمانی، مشاوره، هم صحبتی، قصه خوانی و کتاب خوانی اختلال است.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: