کد خبر: ۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
پپ
صفحه نخست » پزشکی

برخی نوزادان هنگام تولد به دلیل کاهش فاکتورهایی که از لخته شدن ممانعت می‌کند، مستعد خون‌ریزی هستند و گروهی دیگر به دلیل کمبود برخی فاکتورها دچار لخته شدن خون می‌شوند.

اختلال انعقاد خون یکی از مشکلاتی است که معمولا تا قبل از شش ماهگی کودکان را تهدید می‌کند و البته قابل درمان است. معمولا نوزادان مستعد خون‌ریزی یا لخته شدن خون هستند اما به گفته دکتر محمد فرانوش، متخصص خون و آنکولوژی کودکان، بدن آن‌ها طی مدت شش ماه به حالت فیزیولوژیک طبیعی می‌رسد و این مشکلات رفع می‌شود.

سیستم انعقاد خون بدن نوزادان تا قبل از شش ماهگی نامتعادل است. به عبارت ساده‌تر برخی نوزادان در هنگام تولد به دلیل کاهش فاکتورهایی که از لخته شدن ممانعت می‌کند، مستعد خون‌ریزی هستند و گروهی دیگر به دلیل کمبود برخی فاکتورها دچار لخته شدن خون می‌شوند. به همین دلیل خون‌ریزی‌های غیرطبیعی یا کبودی‌های بی‌دلیل باید والدین را به وجود بیماری اختلال انعقادی خون مشکوک کند.

علت خون‌ریزی و کبودی غیر‌طبیعی در نوزادان

خون‌ریزی‌های غیرطبیعی در بدن نوزاد دلایل مختلفی دارد. از میان شایع‌ترین علل اکتس‌ ابی می‌توان به عفونت‌ها و کمبود ویتامین کا اشاره کرد. اما گاهی هم این عارضه به دلایل مادرزادی اتفاق می‌افتد. برای مثال اختلال در تولید فاکتورهای انعقادی مانند فاکتور 2، 7، 8، 9 و 11 یکی از دلایل مادرزادی است.

بررسی‌ها نشان می دهد اگر شدت کمبود این فاکتورها زیاد باشد، نوزاد از همان بدو تولد علامت خون‌ریزی را خواهد داشت اما اگر شدت کمبود ناچیز باشد علایم خون‌ریزی با تأخیر یا تنها هنگام بروز اتفاقی خاص آشکار می‌شود.

کاهش پلاکت

به گفته دکتر فرانوش یکی دیگر از عوامل مؤثر در بروز این مشکل، عملکرد نامناسب پلاکت‌ها یا کم بودن تعداد آن‌ها در خون مادر است. معمولا کمبود پلاکت خون مادر، تعداد پلاکت خون نوزاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال بیماری‌های روماتیسمی مادر یا داروهایی که در دوران بارداری استفاده می‌کند، پلاکت خون او را کاهش می‌دهد.

بررسی‌ها ثابت کرده برخی مبتلایان به بیماری‌های خون‌ریزی دهنده به صورت مادرزادی گروهی از ژن‌ها را ندارند که این کمبود به اختلال در عملکرد پلاکت منجر می‌شود. ازدواج فامیلی یکی از دلایل بروز این مشکل است و متأسفانه با وجود هشدار‌های مکرر همچنان ازدواج‌های فامیلی در ایران زیاد است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: