کد خبر: ۲۳۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
پپ
کسی کاسه کوزه‌هایی را که بر سر عباس جدیدی شکست، پیدا نمی‌کند
صفحه نخست » ایوان هنر

محمدصادق عابدینی

چهره‌های خوشحال، لبخند‌های ملیح، صورت‌های آرایش کرده و یک دورهمی با دوستان قدیمی آن هم بر بالین مریضی که برای مردم ایران محترم است، این تصویری از یک عکس یادگاری است که این روز‌ها خبر‌ساز شده است. این عکس باز هم فرهنگ زشت سلفی گرفتن بر بالین بیمار را پررنگ کرده است.

نگاه بازیگران به دوربین و نگاه جمشید مشایخی به چهره بازیگران به ملاقات آمده! این تصویر یکی از چندین عکس یادگاری است که از دیدار‌های بازیگران با جمشید مشایخی منتشر شده و البته بحث‌برانگیز‌ترین عکس موجود از آلبوم عکس‌های سلفی با مشایخی بر بستر بیماری است. انتشار عکس‌های متعدد از حضور بازیگران و مدیران سینما بر بالین استاد جمشید مشایخی، انتقاد‌های زیادی را در پی داشته و حتی برخی از چهره‌های هنری نیز به جمع معترضان به این رفتار غیراخلاقی پیوسته‌اند؛ رفتاری که از آن با عنوان «سندرم عباس جدیدی» نام برده می‌شود.

ایراد از عکاس است!

رسول صدرعاملی، کارگردان سینما با انتشار پستی با هشتگ انتقاد از خودمان به سلفی گرفتن با مشایخی بیمار اعتراض کرده و می‌نویسد: «عیادت از جمشید عزیز در بیمارستان! یعنی چی، این‌جور عکس گرفتن، همه‌شونم آرتیست و همکار و به نظرم اشکال از کسی است که این‌جور وقت‌ها، عکس می‌گیرد و همه را هم وادار می‌کنه به او و دوربینش نگاه کنند.» البته صدر‌عاملی هم گناه را بر گردن عکاس انداخته است و از شوق و ذوقی که در چهره بازیگران حاضر در مجموعه عکس‌های سلفی با مشایخی دیده می‌شود، چیزی نگفته است.

اگر عیادت است چرا با خبرنگار می‌روید؟!

جبار آذین، منتقد پیشکسوت سینما، اما نگاه انتقادی به رسم سلفی گرفتن با بیمار و البته مد شدن عکس یادگاری گرفتن با جمشید مشایخی داشته است. آذین به حضور مدیران سینمایی بر بالین این بازیگر پیشکسوت پرداخته و می‌نویسد: «صد البته نفس عیادت از بیمار، خوب و پسندیده است، ولی این دیدار و ملاقات که از قبل با رسانه‌های خودی! هماهنگ و با حضور عکاس و خبرنگار اجرایی می‌شود تا انعکاس رسانه‌ای یابد و همگان بدانند که آقایان چقدر به فکر هنر و هنرمندان هستند! در واقع تا گرفتن عکس و تهیه خبر ادامه دارد و بعد از آن، جناب مدیر و مسئول به پشت میز خود می‌رود تا هنرمند بیمار و عکاسی دیگر!... و هنرمند همچون روز‌های گذشته می‌ماند روی تخت بیمارستان‌ها و پنجره‌ای که دیگر سال‌هاست از آن نوری به داخل نمی‌تابد.»

فقط، چون عباس جدیدی بود انتقاد می‌کردند؟!

زمانی که سلبریتی‌های وطنی، سلفی گرفتن عباس جدیدی با مرحوم پورحیدری را تقبیح می‌کردند و مردم برای آن عکس جوک می‌ساختند و برای هم می‌فرستادند، کسی فکرش را نمی‌کرد که این رسم غلط عکس سلفی گرفتن با بیماری که بر تخت بیمارستان لحظات سختی را پشت سر می‌گذارد، در میان بازیگران سینما هم دیده شود. در نوک حمله نقد‌ها به این مسئله معمولا نشانه‌هایی از مقایسه میان عکس‌های عباس جدیدی و عکس یادگاری سلبریتی‌های سینما با جمشید مشایخی دیده می‌شود. آن زمانی که عباس جدیدی شروع به گرفتن عکس سلفی کرد، گفته می‌شد که وی برای انتخابات شورای شهر نیازمند کسب وجهه است، حالا باید دید چه منفعتی در انتشار عکس دسته‌جمعی بر بالین بازیگر پیشکسوت وجود دارد! رفتار برخی از سلبریتی‌ها در عکس گرفتن با جمشید مشایخی با عنوان «سندرم عباس جدیدی» مطرح شده و حتی می‌تواند منشأ کشف یک اختلال روانی و ثبت آن به نام سلبریتی‌های وطنی باشد.

نکته تلخ یک عکس به ظاهر یادگاری

سلفی چند هنرمند با استاد مشایخی روی تخت بیمارستان آن‌قدر تلخ است که «سام مشایخی» فرزند استاد مشایخی نیز در گفتگویی به آن اعتراض کند. سام مشایخی می‌گوید: «پدر من همیشه برای میهمان احترام قائل است و مقید به ظاهری آراسته در برخورد با دیگران است. او همیشه به خوش لباسی و آراستگی معروف بوده، اطمینان دارم خود او هم دوست ندارد که دیگران او را در این شرایط ببینند.»

وی اضافه می‌کند: «برای من جمشید مشایخی پیش از این‌که بازیگر باشد پدر است و قلبا از دیدن این تصاویر ناراحت هستم. نکته تلخ این عکس‌ها نگاه پدرم به چشم‌های ملاقات‌کنندگانش است در‌حالی‌که چشم آن‌ها به دوربین دوخته شده است.»

سام مشایخی گلایه می‌کند: «اگر دوستش دارید عکس را بگیرید و به یادگار برای خودتان نگه دارید، چه لزومی دارد که آن را بازنشر کنید.»

جالب این است که هیچ کدام از چهره‌های هنری که تا امروز با افتخار از عیادت با جمشید مشایخی عکس یادگاری گرفته و آن را منتشر کرده‌اند، بعد از انتقاد‌های درستی که به این رفتار اشتباه وارد شده حاضر به عذرخواهی از خانواده جمشید مشایخی و مردم ایران نشده‌اند!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: