کد خبر: ۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
پپ
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

ـ صاحب‌خانه تنها در صورتی می‌تواند مستأجر را از خانه بیرون کرده، قرارداد را فسخ کند که بتواند ثابت کند که مستأجر چند ماه اجاره‌خانه را پرداخت نکرده است. علاوه بر این حالت، دیگر زمانی است که صاحب‌خانه بتواند ثابت کند که قصد فروش خانه را دارد یا اینکه خودش می‌خواهد در آن خانه ساکن شود.

ـ مبلغ سالانه اجاره هر ساله با توجه به نرخی که دولت اعلام می‌کند می‌تواند افزایش پیدا کند و صاحب‌خانه این امکان را ندارد که مبلغ اجاره را خودسرانه اضافه کند.

ـ نکته جالب در این خصوص اینکه در هلند خانه‌های بسیار بزرگ و شیک و مجللی هستند که مستأجر آن تنها ماهیانه سیصد یورو! بابت اجاره آن پرداخت می‌کند؛ در حالی‌که اگر کسی بخواهد همان را امسال اجاره کند حداقل باید ماهیانه هزار و چهارصد یورو برای آن پرداخت کند. علت این مسأله این است که آن خانه نزدیک به چهل تا پنجاه سال است که در اجاره یک نفر است و صاحب‌خانه نیز قصد فروش آن را نداشته و مستأجر نزدیک به پنجاه سال است که در آن زندگی می‌کند و با توجه به نرخ سالیانه اعلام شده توسط دولت برای افزایش اجاره بها، مبلغ اجاره بها اضافه شده و در نهایت به مبلغ سیصد یورو در ماه رسیده است.

ـ اگر صاحب‌خانه بتواند ثابت کند قصد فروش خانه را دارد باید اول از همه آن را به مستأجر اعلام کند و در صورت انصراف مستأجر، می‌تواند آن را به فرد دیگری بفروشد؛ در صورت اعلام آمادگی مستأجر برای خرید خانه، قیمت خانه یا به صورت رضایت دو طرف و یا با نظر کارشناس رسمی مشخص و تعیین می‌شود.

ـ اگه مستأجر بخواهد به هر دلیلی زودتر از موعد خانه را تخلیه کند باید ابتدای امر موجر یا همان صاحب‌خانه را راضی کند در غیر این صورت باید کل اجاره‌خانه را تا پایان قرارداد پرداخت کند. در بعضی موارد صاحب‌خانه‌ها به شرطی با این مسأله موافقت می‌کنند که مستأجر بتواند یک نفر را با همان مبلغ اجاره و به شرط تأیید صاحب‌خانه جایگزین خودش کند.

ـ مستأجر اگر بخواهد در زمان اتمام قراردادش خانه را تخلیه کند باید دو تا سه ماه زودتر به صاحب‌خانه اطلاع دهد تا به فکر یک مستأجر جدید باشد؛ در غیر این صورت اگر در زمان اتمام قرارداد اجاره به صاحب‌خانه اعلام کند که دیگر نمی‌خواهد در این خانه اقامت داشته باشد باید اجاره یک، یا دو و یا حتی تا سه ماه رو (بسته به نظر صاحب‌خانه) به عنوان جریمه به صاحب‌خانه پرداخت کند!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: