کد خبر: ۲۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

1. کلم یکی از محجور‌ترین سبزیجات است. «تارتاریک اسید» موجود در کلم باعث جلوگیری از تبدیل قند غذا به چربی اضافه در بدن می‌شود. بنابراین بهتر است عذاهای پر‌کالری با کلم مصرف شود.

2. در کشورهای اروپایی جهت انعکاس نور خورشید و جلوگیری از گرم شدن زمین مردم را به سفید کردن پشت بام‌ها تشویق می‌کنند. سفید کردن بام، ارزان‌ترین راه برای مبارزه با گرمایش جهانی‌است.

3. دانشمندان بین خیابان63‌ ام و 76 ام نیویورک سیتی یک نوع مورچه کشف کردند که هیچ جای دیگر زمین یافت نمی‌شود. این مورچه به نام «مورچه منتهن» شهرت دارد.

4. مالکان خودروهای الکتریکی در نروژ می‌توانند به رایگان از پارکینتگ‌های عمومی استفاده کنند، با کشتی سفر کنند و در خطوط ویژه اتوبوس رانندگی کنند. این کار جهت تشویق به استفاده کمتر از سوخت فسیلی و جلوگیری از آلودگی هوا انجام می‌شود.

5. درختان بومی ماداگاسکار درختان عجیب بائوباب هستند! این درختان آب را در تنه حجیم خود ذخیره می‌کنند تا در زمان خشکسالی آب کافی در اختیار داشته باشند. این درختان به تانکرای طبیعی آب مشهورند.

6. کشور آلمان با تأیید بانک مرکزی اروپا اسکناس‌هایی به مبلغ صفر یورو چاپ و منتشر کرده است. هدف از چاپ این اسکناس‌‌ها، خریداری آن‌ها توسط توریست‌ها به عنوان یادگاری است. جالب است بدانید که اسکناس صفر یورویی دو و نیم یورو فروخته می‌شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: