کد خبر: ۲۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
پپ
صفحه نخست » نمای نزدیک

باران زعیمی

از پشت پنجره بوی عطر می‌آید. عطری آشنا از جنس شمعدانی و رازقی و محبوبی اما هیچکدامشان نیست. خیلی وقت‌ها زمان و مکان، معطر به چیزی می‌شود به نام عطر حضور. فیضی لطیف که مصادیق گوناگون و سطوح مختلف دارد، درک برخی معرفت متعالی، ظرفیت وسیع و لطافت روح فراوان می‌طلبد اما دایره خلقت آن‌قدرها هم بسته نیست و ادراکات مختلف را به نحوی مستفیض می‌کند. لازم نیست از جایی که هستیم خیلی دور شویم. درهمین نزدیک‌ها بود که... خداوند «ریحانه» را آفرید و جهان آفرینش را با آن معطر ساخت. حتما دانستید که دختر را می‌گویم.

در بالاترین سطح کافیست سخن رسول اعظم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در پاسخ به هر مژده ولادت یک دختر را نوش کنیم که می‌فرمود: «شاخه گل خوشبويى است.» این بهترین توصیف از رایحه جاری و ساری‌ و زندگی بخش عالم است. باز هم می‌توان پایین‌تر آمد و خودمانی‌تر نگاه کرد. خانه دختردارها را دیده‌اید؟ با آن چینش لطیف و رنگارنگ دور تا دور خانه؟ فرق نمی‌کند خانه بزرگ باشد یا کوچک، در شهر باشد یا روستا، اگر ریحانه وجود دختر را نشکسته باشند تلالوی تمام رنگ‌ها و شادی‌ها را در خانه‌ای که او روزگار می‌گذراند می‌توان دید. دست‌هایش حتی اگر محروم از جیب‌های پرپولِ طلابخرِ اشراف هم باشد باز با دانه‎های رنگیِ ریسمان شده زینت می‌شوند و از شادی می‌درخشند.

والدین و به‌خصوص پدرها خوب می‌دانند که اگر با وجود تمام خستگی‌ها، هنگام ورود به قصر رؤیاهای دخترانه لبخند به لب داشته باشند زیباترین جشن خوش ‌آمد گویی برایشان برگزار می‌شود آن‌ هم با چشمانی که از شوق می‌خندند، بازوهایی که دور گردنشان حلقه می‌شوند و بوسه‌هایی که بر گونه سوخته از نوازش آفتاب می‌نشینند و باران هزاران کلمه و حرف ناگفته که اگر روزی به سکوت تبدیل شود همچون تشنه گمشده درکویر، در به در دنبال یک قطره آن می‌گردیم.

بیراه نیست بگوییم خانه‌ای که دختر دارد پنجره‌اش همیشه آبی است و اگر ریحانه وجودش را نشکانند، نسوزانند یا ریشه‌اش را در مزبله نگذارند گلستانی خواهد بود که در خوش بودن طعنه می‌زند بر گلستان همیشه خوش سعدی. عطرش نه فقط یک خانه بلکه می‌تواند یک تاریخ را معطر کند این تجلی رحمت خداوند.

همان که رسول اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله درباره‌اش فرمود: «مَا مِنْ بَيْتٍ فِيهِ الْبَنَاتُ إِلَّا نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اثْنَتَا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ السَّمَاءِ وَ لَا يَنْقَطِعُ زِيَارَةُ الْمَلَائِكَةِ مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ؛ هیچ خانه‌ای نیست که در آن دخترانی باشد مگر آن که هر روز دوازده برکت ورحمت از آسمان برآن نازل می‌شود و دائم مورد زیارت ملائکه قرار دارد‌.»*

پی‌نوشت

*(محدث نوری، ج 15‌، ص 116)


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: