کد خبر: ۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
پپ
صفحه نخست » کنز

شیخ رجبعلی خیاط

دل جاي خداست. صاحب اين خانه خداست؛ آن را اجاره ندهيد. دل آيينه است. غير خدا را در آن راه ندهيد، كه اگر يك لكه كوچك پيدا كند زودنشان مي‌دهد.

دوستی با خدا

انسان كسي را كه دوست داشته باشد برايش پول خرج مي‌كند‌. ما هم اگر مي گوييم خدا را دوست داريم، بايد در راه او خرج كنيم.

احسان به خلق

من با خدا متعال انسي داشتم‌، التماس كردم كه سر خلقت را به من بفرمايد .‌خطاب آمد‌: احسان‌، احسان به خلق‌. آن مسأله‌اي كه انسان را بعد از فرائض به حالت بندگي خداوند تبارك و تعالي مي‌رساند، احسان به خلق است.

تأثیر روز حلال

تأثير روزي حلال و حرام آن‌قدر زياد است كه ممكن است حلال‌زاده بخورد و مثل حرام‌زاده شود‌، و يا حرام‌زاده بخورد و حلال‌زاده شود.

احترام به سادات

به سادات احترام بگذاريد و آنان را در هر مرتبه و منزلتي كه هستند گرامي داريد.

.............................

کسی که خدا به او اعتنا نمی‌کند

آقا مجتبی تهرانی

یکی از راهکارهایی که در جهت تصحیح بینش انسان پیرامون امور مادی ـ علاوه بر دعا ـ توصیه می‏گردد، این است که انسان اثرات سوء زیادهطلبی در امور مادی را ببیند و اگر به این آثار سوء دقت کند، بی‏گمان از این زیاده‌‏خواهی‌ها گریزان می‏شود و در نتیجه به طرف مقابل که درخواست کفاف است روی می‏‌آورد. روایات بسیاری پیرامون دو موضوع آثار سوء مترتب بر دنیاخواهی که زیاده‏طلبی را به همراه دارد‏ و تعلقات قلبی نسبت به دنیا و اصالت قائل شدن برای دنیا وارد شده است. روایتی از پیغمبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده که حضرت فرمودند: کسی که شب را به روز آورد، در‌حالی‏‌که بیشترین و بزرگترین هدفش دنیا باشد، خدا به او اعتنا نمیکند. خدا به کسی اعتنا میکند که خدا را بزرگ‏تر ببیند، نه درهم و دینار را. اگر خدا را بزرگترین هدف دانستی، آنوقت خدا به تو اعتنا میکند؛ ولی اگر بزرگترین هدفت پول باشد، خدا به تو اعتنایی نمیکند.

راه غلبه بر نفس

راه غلبه بر نفس، محاسبه است، بعضی اولیای خدا یک دفتری همراه خود داشتند و هر کاری که می‌کردند می‌نوشتند، در آخر روز هم نشسته و حساب کارهای خود را می‌کردند که ما در این روز چه کردیم، چه مقدار اطاعت خداوند متعال را نمودیم، چه مقدار سرپیچی و نافرمانی کردیم. امام موسی کاظم‌علیه‌السلام فرمودند: از ما نیست کسی که هر روز به حساب نفس خود نرسد؛ پس اگر کار خوبی انجام داده بود خدا را شکر کند و از خدا بخواهد که آن کار را بیشتر و بهتر بتواند انجام دهد و اگر کار بدی انجام داده بود استغفار و توبه نماید.

توصیه‌‌ای جامع برای فرزنددار شدن

آیت‌الله مجتبی تهرانی با اشاره به روایات وارده از اهل بیت‌علیهم‌السلام که اگر بنده‌ای حاجت خود را بین دو صلوات بخواهد مستجاب است فرمودند: بعد از هر نماز فریضه یومیه، ابتدا صلوات بفرستید بعد یک‌بار استغفار کنید و بعد دوباره صلوات بفرستید بعد از آن به فارسی این دعا را بکنید. بگویید: «خداوندا اولاد من را سالم، صالح، خوش‌روزی، خوش‌قدم و عاقبت به خیر قرار بده» و بعد دوباره صلوات بفرستید.

............................

دعای قنوت نماز

آیت الله قاضی

آقای قاضی می‌فرمودند این دعا را در قنوت نماز بخوانید: «اللهم ارزقنی حبک و حب ما تحبه، و حب من یحبک، والعمل الذی یبلغنی إلی حبک واجعل حبک احب الاشیاء إلی.» خداوندا محبت خود را و محبت کسانی را که دوست داری و محبت کسی که تو را دوست دارد و عملی که مرا بسوی محبتت برساند را‌؛ روزی ما بفرما و محبت خود را محبوب‌ترین چیزها نزد ما قرار بده.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: