کد خبر: ۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

1. ایام تابستان و روزهای گرم سال باعث زیاد شدن حشرات در خانه می‌شود. حشرات در جایی که بوی لیمو را استشمام کنند باقی نمی‌مانند. برای دور کردن حشرات فقط کافی است از لیمو استفاده کنید و برای تاثیر بیشتر تعدادی میخک داخل لیموهای نیمه شده قرار دهید.

2. بر اساس مطالعات پژوهشگران، مردم آسیای شرقی از سایر نژادها در ریاضیات قوی‌‌‌تر هستند و این به علت نوع زبان و گویش آن‌هاست که باعث می‌شود بخشی از مغز که مربوط به ریاضیات است را فعال‌تر سازد.

3. یکی از روش‌های اعتراضی در جهان اعتصاب است. جالب است بدانید روش اعتصاب راننده‌های اتوبوس در ژاپن به این صورت است که به کار خود و جا به جایی مسافران ادامه می‌دهند اما از آن‌ها کرایه نمی‌گیرند.

4. استرس می‌تواند شما را دچار اضطراب فکری- عملی تمیز کردن کند. در مواقع استرس، یک فرد معمولی دچار رفتار‌های تکراری یا کلیشه‌ای و تا حدی غیرارادی مثل نظافت یا جویدن ناخن می‌شود تا کنترل خود را به دست آورد، حتی اگر متوجه نباشد استرس یا اضطراب دارد.

5. در استکهلم سوئد قرعه کشی دوربین کنترل سرعت انجام می‌شود. اگر با سرعت کم حرکت کنید، وارد قرعه کشی می‌شوید که جایزه آن از جریمه‌هایی جمع شده که رانندگانی که سرعت غیرمجاز داشتند پرداخت می‌شود. جالب است بدانید بعد از اجرای این طرح، سرعت متوسط از 32 کیلومتر بر ساعت به 25 کیلومتر برساعت کاهش یافت.

6. در سال 2013 سه هزار کارگر کارخانه پوشاک بنگلادش اعتصاب و حتی برخی از آن‌ها شورش کردند، اما نه برای حقوق بیشتر یا شرایط کاری، بلکه برای اینکه مسئولین کارخانه، فکری به حال روح ساکن در سرویس بهداشتی کنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: