کد خبر: ۲۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
پپ
مهارت سفر با کودکان
صفحه نخست » کاشانه

مریم کمالی‌نژاد

تابستان از راه می‌رسد و تنور سفرهای تابستانی حسابی گرم می‌شود. بچه‌ها دیگر مدرسه نمی‌روند و زمان مناسبی است که چند روزی را دل به جاده بسپریم و از فواید سفر برخوردار شویم، کما اینکه ما مردمی اهل مسافرت رفتن هستیم. حتی یک روز فراغت و تعطیلی هم می‌تواند ما را به دامنه کوه و دشت یا دیدار آشنایان و دوستان در شهر و روستایمان بکشاند چه رسد به تعطیلات طولانی تابستان که البته طلایی و فرصت بودن آن برای خانواده‌هایی که دانش آموز در خانه دارند، بیشتر است. امیر مؤمنانعلیه‌السلاممی‌فرماید: مسافرت کنید که در آن پنج فایده است: اندوه‌زدایی، درآمدزایی، دانش‌افزایی، ادب‌آموزی و همراهی با شرافتمند. و رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: سه دعا بی‌تردید مستجاب است: دعای مظلوم، دعای مسافر و دعای پدر برای فرزندش.

اما سفر رفتن همانقدر که شیرین و دلچسب است و فوایدی غیرقابل انکار دارد، مشکلات و مسائلی را هم با خود به همراه می‌آورد خاصه برای کسانی که فرزندی خردسال دارند. سفر با کودکان نیازمند داشتن مهارت‌ها و دانستن نکاتی است که ما در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد تا بار سفر سبک‌تر شود.

سخت نیست

سفر کردن با کودکان کار سختی نیست. درست است که این موجودات کوچک نیازهای ویژه‌ای دارند که خارج از خانه برآورده کردن آن‌ها ممکن است زمان‌بر و کمی پیچیده‌تر باشد، اما اگر با شناخت و برنامه ریزی وارد سفر بشویم، می‌شود حتی از این پیچیدگی‌ها هم لذت برد.

کافی است خوب فکر و پیش بینی کنید و با توجه به شناختی که از فرزندتان و خلق و خوی او دارید، برنامه ریزی کنید. بعضی از مواردی که توجه بهشان، می‌تواند مسافرت را برای شما و فرزندتان دل‌نشین‌تر کند، بدین شرح اند:

کودک بیمار را به مسافرت نبرید

ممکن است کودک بیمار باشد، بیماری‌ای که هنوز در مرحله‌ی نهفتگی قرار دارد و شما از آن بی اطلاعید. کودکتان را پیش از مسافرت نزد پزشک کودکان ببرید و از او بخواهید او را معاینه کند. معمولا در این مواقع پزشکان توصیه‌هایی به شما می‌کنند که بهتر است خوب به آن‌ها گوش دهید.

بسته دارویی

کودکان نسبت به تغییرات آب و هوایی حساس‌تر از بزرگسالان هستند. بنابراین انتظار حالت تهوع، استفراغ، گوش درد، دل درد، انواع آلرژی و ... را داشته باشید و داروهای مناسب این‌ها را با خود همراه کنید. همچنین داروهایی که به درد درمان گزیدگی و نیش حشرات می‌خورد. فراموش نکنید که دفترچه بیمه خانواده را هم به همراهتان ببرید.

بسته‌ بهداشتی

خوب است که یک بسته‌ بهداشتی درست کنید؛ بسته ای که شامل دستمال کاغذی، پنبه، ژل ضدعفونی کننده، دستمال مرطوب، نایلون و ... باشد. مهم‌ترین قلم این بسته، دستمال مرطوب است که خیلی به کارتان می‌آید.

احتمالا گم شده‌ام

احتمال اینکه فرزندتان در سفر گم شود، زیاد نیست. اما در سفرهای زیارتی که حضور در مکان‌های شلوغ و بزرگ بخشی از سفر است، این احتمال هم پررنگ می‌شود. بنابراین بهتر است عکسی جدید از کودکتان داشته باشید که اگر او را گم کردید بتوانید به وسیله آن عکس ردش را پیدا کنید و از دیگران بپرسید. همچنین یک دستبند پلاستیکی داشته باشید که مشخصات کودک را در زیر آن نوشته اید، درست شبیه آنچه که هنگام تولد دور مچ دست کودکتان دیدید. می‌توانید به یک بیمارستان مراجعه کنید و یکی از این دست بندها را ازشان بگیرید. نام و شماره تلفن یا آدرس محل اقامت مربوط به کودک‌تان را روی آن نوشته و به مچ کودک ببندید؛ دستبندها جنس نرمی‌دارند و کودکتان را اذیت نمی‌کنند. حواستان باشد اگر مسافر خارج از کشور هستید، باید مشخصات را به زبان انگلیسی بنویسید.

آنچه یافت می‌نشود

اگر کودک شما «پوشک» «شیر خشک»، بالشت خاص یا اسباب بازی محبوبی دارد که بدون آن‌ها ممکن است دچار مشکل شود حتما آن‌ها را با خود به سفر ببرید. در مورد پوشک و شیر خشک مراقب باشید که به اندازه کافی به همراه داشته باشید تا در سفر دربه در پیدا کردن یک مارک خاص نشوید.

پوشک شورتی

برای کودکتان پوشک‌های شورتی با جنس مرغوب تهیه کنید که مطمئن باشید موقع بازی یا گشتن توی شهر چند ساعتی دردسری نخواهید داشت.

محل اقامت

از محل اقامتتان مطمئن باشید. دل به جاده زدن و «میریم ببینیم چی میشه» مربوط به دوران مجردی است یا نهایتا زمانی که فقط خودتان دو نفر بودید. با کودک دنبال هتل و محل اقامت گشتن کار ساده ای نیست و کلافه‌تان می‌کند و کودک نیز، خاصه اگر هوا گرم باشد، حسابی اذیت می‌شود. پس پیش از شروع سفر، کارهای اقامت را انجام دهید.

آمادگی کودک

کودکان بالای سه سال را می‌توان با صحبت کردن از آنچه انتظارش را می‌کشد برای سفر مشتاق و آماده کرد. به او بگویید که قرار است به مسافرت بروید و مسافرت چه جور چیزی است. درباره وسیله ای که با آن به سفر می‌روید داستان بگویید. اگر سفرتان هوایی است، می‌توانید کتابی مهارتی درباره هواپیما و سفر هوایی برایش بخوانید. درباره‌ی مقصد سفر با او صحبت کنید خوب است فرزندتان بداند قرار است کجاها را ببینید و چه برنامه‌هایی دارید؛ برنامه‌هایی مثل دیدن حیوانات یا خوردن غذاهای خاص حتماً برای او جالب خواهد بود. در همین صحبت‌ها می‌توانید از او بپرسید که دوست دارد در سفر چه کارهایی انجام دهد. با این کار هم به او شخصیت داده اید و نظرش را پرسیده اید که این کار در روحیه اش اثر خواهد گذاشت و هم از علایقش باخبر می‌شوید که سفر را برای هر دوی شما شیرین‌تر خواهد کرد. اما اگر خواسته‌های نشدنی دارد، برایش توضیح دهید که چرا نمی‌توانید آن‌ها را در سفر برآورده کنید.

نقشه خوانی

یک نقشه‌ کاغذی یا دیجیتال هم به شما کمک می‌کند هم به کودک خردسالتان. نقشه را به کودکتان نشان دهید و به او بگویید که قرار است از کدام نقطه به کدام نقطه برسید. عکس مناطق دیدنی را به او نشان دهید تا اشتیاق پیدا کند و همین اشتیاق از بهانه گیری‌های بعدی که ناشی از ابهام موقعیت سخت است، پیشگیری می‌کند.

امنیت همراه

وقتی با خردسالانی که تازه راه افتاده اند سفر میکنید، ترجیحا یکی دو تا روکش پریز برق همراه داشته باشید چرا که اکثر هتل‌ها فراموش می‌کنند وسیله به این سادگی را برای شما فراهم کنند.

کالسکه

کالسکه‌‌های که به کالسکه عصایی معروف هستند، در سفر می‌توانند کمک حالتان باشند و از بغل کردن‌های مداوم کودک نجات تان دهند. کالسکه‌‌های عصایی ساده و سبک‌اند و یال و کوپال کالسکه‌‌های شیک و مجلسی را ندارند.

حالا چه کار کنیم؟!

سفر با هواپیما مختصات خودش را دارد. بهتر است یک اسباب بازی برای سرگرمی‌کودک در مدت زمان پرواز با خود داشته باشید. تخته‌های مغناطیسی در ابعاد کوچک، پیشنهاد خوبی هستند، نمی‌افتند، قطعاتشان به آن‌ها چسبیده و از گم شدنشان جلوگیری می‌کند و کاغذ و قلمی است که هرگز تمام نمی‌شود. در کل سرگرمی جذابی است.

هدیه‌های کوچک و ساده برای کودکتان تهیه کنید و به عنوان جایزه به او بدهید. هم برای تشویق‌کردنش خوب است و هم هیجان باز کردن کادو، خستگی‌اش را کم می‌کند.

توی فرودگاه به مسئولین شرکت هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید، اطلاع دهید که کودک همراهتان دارید؛ بعضی از هواپیماها جای نشستن مخصوصی برای بچه‌ها دارند تا هم شما و هم کودک در طول سفر هوایی راحت‌تر باشید.

شایع‌ترین اتفاقی که در طول پرواز برای کودکان می‌افتد، گوش درد است. با پزشکتان در این مورد مشورت کنید و راهکار بخواهید. با مشورت پزشک می‌توانید استامینوفن کودکان به فرزند زیر دو سالتان بدهید. همچنین می‌توانید پد نرمی در گوش کودک قرار دهید. در مورد بچه‌های بالای دو سال به احتمال زیاد این مشکل با آب‌نبات موردعلاقه‌شان حل می‌شود ولی آن‌ها هم بد نیست که پنبه توی گوش‌شان داشته باشند. همچنین حالت تهوع و استفراغ نیز مشکل شایعی در کودکان و بزرگسالان است که حین پرواز اتفاق می‌افتد، علاوه بر پاکت تهوع که در هواپیما موجود است، بد نیست خودتان هم یکی دو پاکت همراه دابته شاید. همچنین نوشیدنی خنک مثل آب معدنی یا آب میوه با خودتان همراه کنید، چون ممکن است پرواز تأخیر داشته باشد، یا زمانی طی شود تا مهماندار به شما و فرزندتان برسد. همچنین در آخرین لحظات قبل از پرواز حتما کودکتان را دستشویی ببرید.

نجات دهنده‌ای به نام لباس اضافه

علاوه بر اینکه برای کودکتان همیشه یکی دو لباس اضافه در کیفتان دارید برای خودتان هم یک روسری و لباس اضافه بردارید، چون احتمال کثیف شدن لباستان به وسیله نوشیدنی، خوراکی‌های چسبناک و ... هست.

اگر در اتاق‌هایی اقامت دارید که اجاق گاز یا فر دارند حتما دستگیره آن‌ها را جدا کرده و جایی دور از دسترس کودک قرار دهید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: