کد خبر: ۲۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

سحر یوسفی

روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک و مزمن است که باعث تخریب غضروف و ایجاد ضایعات استخوانی می‌شود. اين بيماري معمولا در سنين 30 تا 50 سالگي بروز مي‌كند و در زنان شايع‌تر است. رماتيسم به‌صورت قرينه‌ است، يعني اگر يك زانو يا دست درگير باشد، به ‌احتمال زياد طرف مقابل نيز درگير مي‌شود. اين بيماري شروع آهسته يا ناگهاني دارد و با علائم درد، تورم، گرمي، محدوديت حركت و خشكي صبحگاهي مفاصل همراه است. درد مفاصل با استراحت و بي‌حركتي تشديد شده و به مرور زمان طي روز و با كار‌كردن و فعاليت آرام تسكين پيدا مي‌كند. التهاب مفصل به مرور زمان باعث تخريب غضروف مفصلي و ساييدگي استخوان و به‌دنبال آن تغيير شكل مفصل مي‌شود.

در بيماري آرتريت، بيشتر مفاصل‌‌ انگشتان و كف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌ دست، پا، مچ‌ پا و گاهي اوقات مهره‌هاي گردني درگير مي‌شوند. اين بيماري در سال‌هاي اخير بسيار شايع شده و افراد زيادي از آن رنج مي‌برند اما تنها با عمل به چند توصيه ساده مي‌توانيد از شر اين بيماري راحت شويد و از بروز آن جلوگيري كنيد.

شروع

دردهای رماتیسمی علل مختلفی دارند، از جمله:

درد روماتيسم از حرارت بدن: اگر درد روماتيسم در اثر حرارت بدن باشد، براي برطرف كردن حرارت خون و برقراري تعادل خون، شربت آبليمو يا سكنجبين را با آب انار مخلوط كرده و بنوشيد. در کل مایعات جهت رفع گرمای بدن زیاد میل شود.

درد روماتيسم از رطوبت: اگر درد روماتيسم در اثر رطوبت باشد، براي درمان آن و تسكين درد بايد از عسل، مرباي بالنگ، زنجبيل و روغن زيتون زياد استفاده كنيد.

درد روماتيسم كهنه و مزمن: اگر مبتلا به روماتيسم كهنه و مزمن هستيد بايد هميشه خود را گرم نگه داريد و از خوراكي‌هايي چون عسل، انگور، مرباي به و بالنگ بيشتر استفاده كنيد و براي درمان آن پودر گل محمدي و پودر زنجبیل را با كمي عسل مخلوط كرده و صبح و ظهر و شب به اندازه يك ‌عدد قاشق غذاخوری از اين ترکیب را ميل كنيد.

· مطالعات نشان داده است روغن‌های گیاهی حاوی اسیدهای چرب امگا - ۳ اثرات ضد التهابی مستقیمی روی مفاصل دارند و درد و تورم مفاصل را در این بیماران کاهش می‌دهند. اسیدهای چرب امگا - ۳ که در ماهی و دانه‌های خوراکی مانند بذر کتان، گندم و لوبیای سویا وجود دارد، باید روزانه به مقدار کافی مصرف شوند.

· همچنین روغن زیتون، روغن کانولا و روغن هسته انگور هم ازجمله روغن‌های غنی از اسید چرب امگا - ۳ هستند. گرچه توصیه بر این است که همیشه از غذاهای طبیعی استفاده شود، اما کپسول‌های امگا - ۳ نیز با داشتن مقادیر فراوانی از این نوع ترکیبات اگر به میزان روزانه یک عدد مصرف شوند، می‌توانند اثرات بسیار مفیدی را ظرف چند ‌ماه روی مفاصل فرد بیمار داشته باشند.

· مصرف برخی ویتامین‌ها فراموش نشود، ویتامین‌ها را باید بیشتر از این‌ها جدی گرفت. تحقیقات دانشمندان سوئدی حاکی از آن است که مصرف ترکیبات حاوی ویتامین ۶B و ۱۲B رشد ضایعات استئوآرتریت را متوقف می‌کند و زمینه بهبودی غضروف مفاصل را فراهم می‌آورد. همچنین دوزهای درمانی ویتامین‌هایی ازجمله ویتامین C و E، بتاکاروتن و سلنیوم توانسته در درمان آرتریت روماتوئید بخصوص در خانم‌های مسن بسیار مؤثر باشد. از این رو متخصصان بر این عقیده‌اند که باید روزانه هرچند نوبت از مواد غذایی حاوی ترکیبات گفته شده بهره کافی را برد. در این میان سبزیجات‌‌ به ویژه اسفناج و هویج، جگر، دل، قلوه و گوشت قرمز گوسفند از جمله منابع غنی از ویتامین‌های C، ۶B، ۱۲B و E هستند.

· متخصصان به تازگی دریافته‌اند زنانی که بیش از ۱۳ ماه به نوزادان خود شیر می‌دهند ۵۰ درصد کمتر از زنانی که هرگز به نوزادشان شیر نداده‌اند به این عارضه مبتلا می‌شوند. همچنین در زنانی که بین یک تا ۱۲ ماه به نوزادان خود شیر می‌دهند، احتمال ابتلا به این بیماری تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

· ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، كلسیم و منگنز می‌‌باشد.این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین ‌های A و C می‌‌باشد. ترخون بیش‌تر به صورت یك سبزی در پخت و پز استفاده می‌شود، اما از آن برای مصارف پزشكی نیز استفاده می‌كنند. روغن‌های فرار ترخون، توانایی بسیار خوبی برای افزایش جریان خون دارند. بدین ترتیب موجب گرم شدن ناحیه آسیب‌دیده می‌‌شوند و علاوه بر این نمی‌‌گذارند كه اسید‌اوریك در آن مكان‌های خاص تجمع كنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: