کد خبر: ۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
پپ
چند تجربه از دنیای غرب
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

دست و دل‌بازی نروژی‌ها برای مسلمانان!

شایعه‌ای عجیب اخیرا در تلگرام پخش شد که یک بانک نروژی اعلام کرده است؛ چون در اسلام سود حرام است پس ما به مسلمان‌ها وام بدون سود می‌دهیم.

ماجرای «وام بدون بهره» بانک نروژی چیست؟

بانک استورباند که در نروژ و سوئد فعالیت دارد، وب‌سایتی را بابت این موضوع راه‌اندازی کرد تا نظرات کاربران را درباره‌ ایده‌ وام بدون بهره جویا شود. هدف جذب مسلمانانی است که می‌خواهند خانه بخرند ولی به دلیل باورهای دینی‌شان نمی‌خواهند از وام‌های معمول بانکی استفاده کنند. بر اساس قرائت غالب از قوانین اسلام، گرفتن بهره برای قرض ربا و حرام است. اما طرح جایگزین این بانک، عقد اجاره به شرط تملیک است. بدین معنا که بانک و خریدار مشترکا مالک خانه‌ای می‌شوند. خریدار بابت سهم مالکیت بانک که اشغال کرده است اجاره پرداخت می‌کند. در پایان دوره‌‌ اجاره خریدار مالک کل خانه می‌شود.

بانک بر همین مبنا، از متقاضیان علاقه‌مند درخواست کرد با بانک تماس بگیرند تا ببینند چه میزان علاقه برای چنین وامی وجود دارد. ظرف یک هفته ۳۰۰ نفر نسبت به این موضوع ابراز تمایل کردند.

سازمان‌های اسلامی نروژ مانند «شورای اسلامی نروژ» و جنبش جوانان محافظه‌کار در صفحاتفیس بوک، دنبال‌کنندگانش را ترغیب کردند تا در تماس با بانک برای چنین وامی ابراز علاقه کنند.

سایت خاصی که بانک برای این منظور درست کرده بود، بسته شده است و تنها اطلاعیه‌ای قرار گرفته است که در بخشی از آن آمده است: «ما می‌خواستیم متوجه شویم آیا چنین طرحی می‌تواند‌ برای بخشی از مردم راه‌گشا باشد که می‌خواهند وارد بازار مسکن با قیمت‌هایی شوند که مدام گران می‌شود.(ترجمه دقیق عبارت منبع)

این وام می‌تواند برای جوانان، فارغ التحصیلان و آن‌هایی که نمی‌توانند به دلایل مذهبی وام‌های عادی مسکن را بگیرند جذاب باشد.

نگاه دقیق:

در طرح مزبور بانک مدعی نشده که وام بدون سود می‌دهد بلکه یک قراردادی درست کرده که بتواند مسلمانان را هم راضی کند که سود به بانک بدهند.

قراردادی که بانک می‌خواسته ببندد یکی از ده‌ها قرارداد غیر ربوی است که در بانک‌های ایران در موقع گرفتن وام امضا می‌کنید. و شاید حتی راهی بوده برای گرفتن سود بیشتر از مشتریان بانک (معمولا طرح‌هایی مثل فروش ارزان موبایل در ازای استفاده از یک اپراتور خاص در نهایت باعث سود‌آوری چند برابر فروشنده در اروپا می شود).

۳ـ طرح مزبور فقط به مسلمانان اختصاص نداشته و هر اروپایی می‌توانسته از آن استفاده نماید.

۴ـ با بررسی دوستان نروژی معلوم شد که بانک فوق یکی از بانک های درجه ۲ یا ۳ نروژ است که فقط برای کسب شهرت چنین کاری کرده و بعد راه انداختن سر و صدا زیاد و بدون بستن حتی یک قرارداد، طرح را لغو و صفحه را بسته است.

منابع :

etisklaan1.

Independent2.

مهندسی آلمان‌ها و جوک ملی!

فرودگاه برندنبورگ برلین در آلمان، به‌عنوان یک فرودگاه بین‌المللی محسوب می‌شود و برنامه‌ریزی شده بود تا یکی از 15 فروگاه شلوغ اروپا باشد. ساخت این فرودگاه از 2006 میلادی شروع شده و قرار بوده است تا 2011 افتتاح شود اما فعلا تاریخ افتتاح آن تا 2020 به تأخیر افتاده است.

تا سال 2009 بودجه 9/2 میلیارد یورو برای آن در نظر گرفته شده بوده که به دلیل تخمین کم بودجه، بودجه واقعی آن تا سال 2012 به حدود 3/4 میلیارد یورو افزایش پیدا کرد. همین امر باعث تأخیر در افتتاح آن شد.

تا سال 2016 قرار بود که بودجه به 9/6 میلیارد یورو افزایش یابد که در صورت مخالفت اتحادیه اروپا، این پروژه ورشکسته اعلام می‌شد. به تازگی نیز برای اتمام آن پروژه حدود 8/2 میلیارد یورو تقاضا شده است. دلیل اصلی این تأخیرها عدم مدیریت بر کارگران در ساخت فرودگاه عنوان شده است.

در آلمان داستان ساخت ۱۴ ساله این فرودگاه به جک ملی تبدیل شده است!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: