کد خبر: ۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
پپ
طب سنتی و تدابیر کمکی در مادران باردار
صفحه نخست » عطارباشی

سحر یوسفی

بهتر است خانم‌ها قبل از بارداری از نظر وضعیت بهداشتی ـ تغذیه‌ای مورد ارزیابی قرار گیرند و اگر دچار غلبه خلطی باشند، پاک‌سازی شده، اگر سوء تغذیه دارند اصلاح شود، زیرا سلامت مادر و تغذیه صحیح بیشترین اثر را روی سلامت جنین دارد.

دراین راستا رعایت موارد زیرالزامی است:

ـ تغذیه سالم داشته باشید و از نمک دریا دوری نکنید و موارد ذکر شده در زمینه‌های آب، نمک، روغن و ظروف را باید رعایت نمایید.

ـ در دوران حاملگی معمولا اجابت مزاج نامنظم و یبوست ایجاد می‌شود. لذا خانم باردار باید از مایعات کافی و سوپ‌های چرب بیشتر استفاده کند. حرکت و فعالیت نیز در بهبود وضع اجابت مزاج مؤثر است. در تمام دوران بارداری، باید شکم نرم بوده و از یبوست جلوگیری شود. خوردن انجیر، آلو و روغن زیتون موجب لینت مزاج می‌شود. همچنین خانم باردارمی‌تواند یک قاشق چای‌خوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوشیده ولرم ریخته با کمی عسل روزی یک الی دو بار از این نوشیدنی استفاده کند.

ـ مصرف قرص آهن در زمان بارداری باعث ایجاد بیش‌ فعالی در کودکان می‌گردد. این بیش ‌فعالی را محترمانه گفتند تا این بیماری کم‌رنگ جلوه کند و کسی که فرزندش دچار آن بیماری است، فکر کند بچه‌اش نسبت به دیگران برتر است، بلکه این‌طور نیست. برای رفع کمبود آهن در دوران بارداری، نوعی آب آهن تاب تغلیظ شده تولید و در مطب عرضه شده است که سنتی است و به طور کامل کمبود آهن را جبران می‌کند.

ـ برای این‌که بچه‌ها هنگام تولد زردی نداشته باشند باید مادر در دوران بارداری از غذاهای خیلی گرم استفاده نکند (البته خیلی هم خنک نخورد) و بعد از تولد نوزاد نیز اگر علائم آغازین زردی در نوزاد به وجود آمد، باید پشت گوش نوزاد را حجامت کرد.

ـ براي تسهيل در زايمان نیز يك هفته مانده به زايمان بايد روغن کنجد و خود کنجد را زیاد میل کنید و دم کرده گل گاوزبان و آویشن را نیز زیاد بخورید. آویشن در دوران بارداری زیاد خورده نشود فقط در هفته آخر مجاز است.

ـ ضمنا بهتر است روغن کنجد در ماه اول بارداری نیز مصرف نشود، چرا که با توجه به شایع بودن سقط بین خانم‌های امروزی و این‌که روغن کنجد مدر حیض است، مصرف آن می‌تواند در ماه اول بارداری که قرار جنین محکم نیست، باعث سقط جنین شود.

ـ وجود اخلاط بد و فاسد در بدن و معده مادر باعث ایجاد حالت تهوع در این افراد می‌شود، در نتیجه اگر فردی قبل از بارداری اخلاط بد را از بدنش دفع کرده باشد در دوران بارداری دچار حالت تهوع غیر‌متعارف نخواهد شد.

لازم به ذکر است حالت تهوع و استفراغ در حد معمول در بارداری خوب است، چرا که به دفع اخلاط بد کمک می‌کند ولی اگر خانمی بیش از حد دچار حالت تهوع و استفراغ‌های دوران بارداری شد که باعث مشکل گردید، باید درمان شود.

ـ معمولا مادران بعد از بیدار شدن از خواب وقتی از جای خود بر می‌خیزند اخلاط بد در بدنشان به حرکت در می‌آید و باعث حالت تهوع آنان می‌شود. جهت پیشگیری از چنین حالتی، بعد از بیدار شدن و قبل از بلند شدن کامل از جای خود، در همان رختخواب مقداری آب انار (که بدون دانه و ترش و شیرین باشد) میل نمایند. همچنین می‌توان مقداری نان را نیز در آب انار تلیت کنند. بعد از میل کردن آب انار به آرامی قدری بنشینند و سپس از جای خود برخیزند.

ـ برای درمان خونریزی اوایل دوران بارداری شیره انگور و مویز زیاد بخورید و از بوهای تند مخصوصا ادکلن‌ها و عطرها اجتناب کنید و حرکات سنگین و شدید انجام ندهید.

ـ رفلاکس (بازگشت اسید معده) هم در بارداری خیلی شایع است. جهت پیشگیری از رفلاکس توصیه می‌شود انار را به شکل آب لمبو شده در آورید و آن را داخل فویل آلومینیمی پیچیده و در فر بگذارید تا پخته شود، سپس آب و دانه‌ها و پوست داخلی انار را میل نمایید، به را نیز می‌توانید داخل فویل آلومینیمی پیچیده و در فر بگذارید تا پخته شود که خوردن آن نیز مفید است که به آن‌ها انار و به مشوی می‌گویند.

ـ ضمنا می‌توان شربت زنجبیل و عسل را نیز گاهی اوقات میل کنید.

ـ در دوران بارداری غذا را با حجم کم ولی دفعات زیادتر بخورید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: