کد خبر: ۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
پپ
صفحه نخست » کاوش

کبری فرشچی

در‌حالي‌كه مردم كشور با چالش‌هاي اقتصادي و معيشتي فراواني دست و پنجه نرم مي‌كنند و نوسانات ارزي و كاهش ارزش ريال عرصه را در حوزه‌هاي مختلف تنگ كرده است، ماجراي سفر شش تن از نمايندگان مجلس به روسيه براي «نظارت» بر عملكرد تيم ملي فوتبال آنچنان ابعاد طنزآميز به خود گرفت كه در نهایت اسد‌الله عباسي، عضو هيئت رئيسه مجلس از لغو حضور نمايندگان در اين سفر خبر داد. در اين ميان اما پروانه سلحشوري، رئيس فراكسيون زنان مجلس كه قرار بود يكي از اعضاي تيم نمايندگان ناظر بر عملكرد تيم ملي فوتبال باشد گفته كه با هزينه شخصي‌اش به روسيه مي‌رود. وي دليل اين سفر را اينگونه اعلام كرده است : «جام‌جهاني روسيه را فرصتي مغتنم مي‌دانم تا تابوي غيرقانوني و غيرشرعي ممنوعيت ورود زنان ايران به ورزشگاه‌ها كه برخي با سليقه‌هاي مردسالارانه خود ايجاد كرده‌اند، شكسته شود.»
اظهارات اين نماينده مجلس در بين كاربران فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي با واكنش تند كاربران مواجه شده، ‌كاربران طيف‌هاي گوناگون سياسي كه توجيه عجيب و غريب خانم نماينده نه‌تنها برايشان قانع‌كننده نبوده، بلكه احساس تمسخر شدن از جانب وي را دارند.
حضور در مسابقات جام‌جهاني روسيه آن هم با هدف تابوشكني غير‌قانوني و غير‌شرعي ممنوعيت ورود زنان ايران به ورزشگاه‌ها و سليقه‌هاي مردسالارانه را يك اپوزیسيون خارج‌نشين نگفته است، بلكه اظهارات رسمي رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي است. نماينده‌اي كه با رأي مردم به خانه ملت راه يافته و هدف رأي‌دهندگان به وي اعم از زن و مرد پيگيري مطالبات عمومي و به خصوص برطرف كردن دغدغه‌هاي معيشتي مردم بوده است. زنان و مرداني كه امروز به واسطه عملكرد نادرست همين قانونگذاران و ناظران بر اجراي قوانين با انواع و اقسام آسيب‌هاي اجتماعي و مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كنند. حالا افرادي كه به نمايندگي از آنها در مجلس قانونگذاري حضور يافته‌اند به جاي تلاش براي برطرف كردن خلأهاي قانوني براي بهبود وضعيت معيشت به‌عنوان اولويت‌دارترين مطالبه عمومي و تلاش براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي با تندترين مواضع و اظهارنظرهاي اپوزیسيوني در تلاشند تا با استفاده از تكنيك برجسته‌سازي، كارنامه خالي و عملكردهاي معكوس خود را توجيه كنند، اما توجيه‌هاي خانم نماينده آنچنان از استدلال تهي است كه هيچ يك از طيف‌هاي اجتماعي را قانع نكرده و به تندترين عكس‌العمل‌ها در انتقاد از رفتار و گفتارش در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي تبديل شده است. جالب اينجاست كه خانم سلحشوري در واكنش به اين ماجرا انتقادات مطرح شده را سناريويي از پيش تعيين شده دانسته كه هدفش تخريب وي و براساس تفكرات مرد‌سالارانه است!
جالب اينجاست كه اين نماينده مجلس، پيش از اينها در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأكيد كرده بود: تا زماني كه ورود به ورزشگاه سهميه‌اي و گزينشي باشد، حضور پيدا نمي‌كنم.
انتخاب شدن يا سفر با هزينه شخصي

در برابر اظهارات اپوزیسيوني رئيس فراكسيون زنان مجلس يكي از كاربران توييتر نوشته است تابوي حضور زنان ايراني در ورزشگاه‌هاي خارج از كشور تاكنون به وسيله هزاران زن ايراني شكسته شده است. بسياري از كاربران ديگر هم با اعتراض به ناديده گرفته شدن مشكلات و معضلات اولويت‌دار زنان از اين حركت انتقاد كرده‌اند و توجيه خانم نماينده برايشان غير‌قابل قبول است، به خصوص اينكه هيچ ارتباطي ميان حضور وي در مسابقات جام‌جهاني فوتبال و شكستن تابوي حضور زنان در ورزشگاه‌هاي ايران وجود ندارد.
رئيس فراكسيون زنان مجلس اما در مورد سفر به روسيه و حضور در بازي‌هاي جام‌جهاني 2018 روسيه در مصاحبه‌اي گفته است: نمي‌دانم علت اين همه هجمه و انتقاد به سفر من به روسيه چيست، در‌حالي‌كه در دوره‌هاي قبل نيز دو نفر از زنان نماينده در جام‌جهاني برزيل حضور داشتند و كسي در آن زمان انتقاد و اعتراضي نداشت و حتي شاهد اين همه سر و صدا و جنجال رسانه‌اي نبوديم؛ اين در حاليست كه سفر نمايندگان به برزيل به دليل طولاني بودن مسافت چندين روزه بود و حالا سفر ما به روسيه دو روزه است.
وي ادامه داد: هر يك از نمايندگان مجلس با توجه به عضويت در يكي از كميسيون‌هاي مجلس متناسب با موضوعات مختلف هر بار يكي از اعضا در جلسات و برنامه‌هاي خارجي شركت مي‌كند، در‌حالي‌كه من از ابتداي حضورم تاكنون به هيچ سفر خارجي نرفته بودم تا اينكه اين سفر پيش آمد و به دليل اينكه هيچ سفري نرفته بودم، من براي جام‌جهاني روسيه 2018 انتخاب شدم.
سلحشوري در مصاحبه‌اي ديگر ادعا كرده كه با هزينه شخصي به اين سفر خواهد رفت. «سفر مسافران مسكو قرار بود دو يا سه روزه باشد. ظاهراً نگراني دوستان هدررفت بيت‌المال توسط نمايندگان است كه امري ستودني است. اگر حساسيت اجتماعي در مقابل اسراف و نابجا خرج كردن بيت‌المال بالا رود و البته منجر به اصلاح رويه‌هاي نامطلوب شود، بسيار قابل ‌تقدير است، اما قطعاً با هزينه شخصي به اين سفر خواهم رفت.»
نطق 7 دقيقه‌اي رزومه خانم نماينده در ورزش!

برجسته‌سازي موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها در حالي از سوي برخي چهر‌ه‌ها و نمايندگان مجلس پيگيري مي‌شود كه بسياري از مطالبات اصلي زنان جامعه فراموش و رها شده است آن هم در شرايطي كه بارها بسياري از مسئولان از جمله رئيس سازمان بهزيستي تأكيد كرده‌اند آسيب‌هاي اجتماعي در حال زنانه شدن است. از آسيب‌هاي اجتماعي و معضل 2ميليون و 800 هزار زن سرپرست خانوار و چالش‌هاي گريبانگير آنها كه بگذريم، حتي ورزش زنان چه در حوزه عمومي و چه در حوزه قهرماني رها شده است و قهرمانان تيم فوتسال بانوان در ديدار با معاون زنان رئيس‌جمهور از دغدغه‌هاي مالي و فقدان امنيت شغلي به عنوان اصلي‌ترين مشكلاتشان سخن گفتند. با تمام اينها اما بازي تيم ملي كشورمان در روسيه ناظر مي‌خواهد و چه ناظري بهتر از خانم سلحشوري كه نطق هفت دقيقه‌اي در دفاع از وزير ورزش پيشنهادي را در كارنامه عملكرد خود دارد!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: