کد خبر: ۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
پپ
صفحه نخست » یار مهربان

راضیه قاسم زاده

پرداختن به زندگی افرادی که در گمنامی، عمر خود را در راه رسیدن به بالاترین اهداف زندگی شخصی خود و دیگران به کارگرفته‌اند ساده‌ نیست. مردانی که با شخصیت خاموش اما خستگی‌ناپذیر پای در میدان مبارزه گذاشته‌اند. حاج حسین همدانی یکی از این شخصیت‌هاست. مجاهدی که در آستانه شصت و شش سالگی همچنان فرمانده میدان نبرد است و مانند جوانی پرشور گویی قوای جوانی‌اش به او روحیه می‌دهد. بزرگمردی که بعد از سال‌ها مجاهدت در دوران دفاع مقدس و پس از آن، و با پایان یافتن ماموریت فرماندهی‌اش در جبهه‌های مقاومت همچنان بی‌ادعا و مشتاق به دنبال انجام ماموریتی دیگر است. ماموریتی که محاسن سفید به خون خضاب شده‌اش در حومه حلب، خبر از به پایان رسیدن آن می‌دهد. سردار همدانی همدانی بود ولی دنیایی از وجود او بهره‌مند بود. انگار از همرزم شهیدش، محمود شهبازی این ودیعه را به ارث برده بود که گمنام باشد. امیر دیار دمشق بودن را می‌توان از هیبتش فهمید. کتاب ساعت 16 به وقت حلب، شامل 65 روایت به عدد 65 سال زندگی پربرکت سردار شهید حاج حسین همدانی است که گوشه‌ای از حماسه‌های بی‌بدیل این سردار سرافراز را از زبان خانواده، دوستان و همرزمان شهید روایت می‌کند.

امام جماعت خدماتی

آقای همدانی برای نماز اول وقت و به‌خصوص از نوع جماعت اهمیت زیادی قائل بود. بیشتر اوقات در نمازهای یومیه، اگر موقعیت مناسب بود، بلافاصله خودش اذان می‌گفت و مقدمات نماز جماعت را مهیا می‌کرد. هرروز یک نفر را با اصرار جلو می‌فرستاد تا امام جماعت شود و نماز را شروع کند. خودش همیشه از جلو رفتن و امام جماعت شدن پرهیز می‌کرد. جالب‌تر از همه این بود که معمولا جوانان را جلو می‌فرستاد و می‌گفت: «شما پیش خدا مقرب‌ترید و آبرودارتر.» یادم می‌آید یک روز حاج حسین جوانی را که کارهای خدماتی محل اسکان را انجام می‌داد برای پیش نماز شدن جلو فرستاد و همه پشت سر ایشان نماز خواندند. مدت‌ها ایشان امام جماعت ما بود. این رفتار بر همه به‌خصوص برادران سوری تاثیر بسیار مثبتی می‌گذاشت. در حقیقت مقبولیت این شهید عزیز، به خصوص بین جوانان سوری، باعث پیشرفت تعاملات ایرانی‌ها با سوری‌ها می‌شد، که در نهایت به پیشبرد اهداف ماموریتی می انجامید.

کتاب «ساعت 16 به وقت حلب»، روایت‌‌هایی از زندگی استاد جنگ‌های نامتقارن محور مقاومت، سردار سرلشکر شهید حسین همدانی است که به اهتمام زهرا همدانی و سید حسن شکری گردآوری و تنظیم شده است. این کتاب در 200 صفحه، توسط نشر صاعقه و با قیمت 12 هزار تومان به چاپ رسیده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: