کد خبر: ۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

سحر یوسفی

پسوریازیس یا برص، یک بیماری خود‌ایمن مزمن است. در این بیماری سیستم ایمنی به سلول‌های سالم پوست حمله می‌کند. برخی معتقدند که ژنتیک در پسوریازیس نقش مهمی‌دارد. محیط زیست و دیگر عوامل نیز باعث می‌شوند که پسوریازیس به وجود آید. به نظر می‌رسد که پسوریازیس، عمدتا حاصل سوء مزاج سرد و خشک و غلبه سودا در پوست (سودای ناشی از صفرا یا گرمی و خشکی بیش از حد) باشد و لذا هر چیزی که سودا را افزایش دهد و باعث تولید اخلاط غلیظ و رسوب آن‌ها در پوست شود، می‌تواند زمینه‌ساز بروز یا تشدید پسوریازیس شود، لذا در درمان، باید مدنظر قرار گیرد. در ادامه به ارائه راهکارهای مفید و طبیعی جهت مقابله با این مشکل خواهیم پرداخت.

ـ در حمام آب گرم مقداری جو بریزید و مدتی در این آب گرم به همراه جو بشینید تا پوست شما التیام یابد. توجه کنید که از آب ولرم استفاده کنید تا پوستتان تحریک نشود.

ـ به منظور کمک به درمان سنتی پسوریازیس صبحانه نان سبوس‌دار همراه با مربای گل بهار نارنج میل کنید.

ـ توجه به خورشت بامیه، خورشت به و آلو: خورشت به و آلو و خورشت بامیه از بهترین‌ها برای درمان یبوست و دفع صفراست و خاصیت ملین بسیار عالی دارد و باعث بهبود کار کبد و روده خواهد شد.

ـ این دسته از افراد بایستی در اکثر وعده‌های شام از آش جو، آش آبغوره و آلو استفاده کنند.

ـ روغن کنجد، روغن زیتون بکر: برای تهیه و طبخ هر نوع غذایی که نیاز به روغن دارد از روغن کنجد یا زیتون استفاده کنید، با توجه به این‌که هر دوی این روغن‌ها دوست قلب و دستگاه گوارش بوده و با دارا بودن اسید‌های چرب مفید باعث بهبود عملکرد دستگاه‌های بدن می‌شوند.

ـ مصرف روزانه سه استکان از مخلوط مساوی عرق‌های کاسنی و شاه‏تره در انواع پسوریازیس، اثرات بسیار مفیدی دارد.

ـ درمان یا پیش‌گیری از یبوست

ـ روزی یک لیوان خیسانده خاکشیر و ترنجبین میل کنید.

ـ حجامت با خارج کردن اخلاط فاسد و تنظیم سطح سایر اخلاط، از شاه کلیدهای درمان پسوریازیس است.

یکی از داروهایی که حکمای طب سنتی بر مصرف آن در این بیماری هم نظر هستند، «ماء‌ الجبن افتیمونی» است.

روش تهیه:

یک لیتر شیر تازه گاو را در ظرفی به جوش آورده، مقداری سرکه انگور اضافه کنید تا شیر بریده شود. زمانی‌که شیر بریده شد، شعله را خاموش کنید. جهت صاف کردن باید شیر را در پارچه‌ای ریخته، آویزان کنید تا آب، قطره‌ قطره از پنیر جدا شود و چیزی از اجزای پنیر، وارد ماء الجبن نگردد.

زمانی‌که شیر در حال جوشیدن است (‌قبل از اضافه کردن ترشی‌ها)، دو سه قاشق غذاخوری «افتیمون» را که در یک پارچه تمیز بسته شده، 3ـ2 بار در شیر داخل کرد و هربار 10 تا 15 ثانیه نگه داشته تا عصاره افتیمون که یک سودازدای بسیار قوی است، وارد شیر شود. افتیمون نباید زیاد تحت تأثیر حرارت قرار بگیرد زیرا خواص آن از دست می‌رود.

ـ در مجموع به نظر می‌رسد که حرکت نسبی از سمت غذاهای پخته به سوی غذاهای خام یا کمتر پخته شده و حرکت از سوی غذاهای حیوانی به سمت غذاهای گیاهی، در درمان این بیماری نقش مهمی داشته باشد.

توجه

به منظور کمک به درمان بیماری پسوریازیس در طب سنتی از غذاهای زیر پرهیز کنید یا این‌که کمتر مصرف کنید: چای، قهوه، نسکافه، کاکائو، انواع شکلات، نوشابه‌های گاز‌دار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، انواع آجیل شور، پفک، چیپس، انواع کیک و آب میوه‌های غیر‌طبیعی، خشکبار تیزابی، انوع مغزها خصوصا از نوع شور شده، شیرینی‌جات قنادی و مصنوعی به ویژه زولبیا و بامیه، غذای مانده و فریز شده، جگر، فست فودها، پوست کیوی و هلو، سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای شور، عدس، گوشت گاو، گوساله، بز و شتر، موز، گوجه‌فرنگی، ماهی، پوست بادام‌زمینی، غذاهای زودپزشده، آش رشته، سیر‌داغ، غذا خوردن در ظروف پلاستیکی، ظروف آلومینیوم و ملامین، ماکارونی، بادمجان، انبه، مرغ ماشینی و پرورشی، تخم‌مرغ، ته دیگ، انبه، گرمک، دستنبو، خربزه، خرما، طالبی، پسته تازه، میوه‌های گلخانه‌ای و غیر فصل، سرعت بالا در خوردن غذا و خوردن آب و مایعات قبل، بین و بلافاصله بعد از غذا، در هم‌خوری و ریزه‌خواری که از بدترین عادات غذایی برای این افراد است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: