کد خبر: ۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
پپ
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

ماه «رمضان» نهمین ماه در تقویم قمری مسلمانان سرتاسر دنیاست. علاوه بر رعایت آیین روزه و روزه‌داری ماه رمضان، مسلمانان در کشورهای مختلف رسم‌های خاصی برای مراسم سحر،‌ افطار و برگزاری روز عید فطر دارند. ضمن این‌که در بسیاری از کشورها حتی شرایط اجتماعی و اقتصادی نیز برای روزه‌داران تغییر می‌کند.

تخفیف ویژه در ماه رمضان

یکی از امتیازات ماه رمضان در بسیاری کشورها، ارائه تخفیفات ویژه این ماه است. صاحبان این قبیل بازار‌ها معتقدند این اتفاق سود بیشتری را برای انان به همراه دارد.

صف خرید ارزان

تخفیف قیمتی مواد خوراکی در ماه رمضان در خاورمیانه پدیده‌ای آشناست. در این منطقه فروشگاه‌های بزرگ برای جذب مشتری بیشتر همیشه برنامه‌های تخفیف مختلفی را در فصل‌های مختلف برپا می‌کنند. به‌گفته «عبدالله التمیم» مدیر شرکت «تمیم مارکت» همواره ماه رمضان به افزایش چشمگیر مصرف مواد غذایی منجر می‌شود. به‌طوری‌که حجم مصرف مواد خوراکی طی این ماه فقط در عربستان، حدود ٢٠‌میلیارد ریال سعودی تخمین زده می‌شود.

در امارات نیز به همین روال است. در این کشور مقامات دولتی قوانین سختی درباره افزایش قیمت‌ها در ماه رمضان وضع کرده‌اند و بازرسان دولتی به‌طور مرتب از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها بازدید می‌کنند. مدیر سازمان حمایت از مصرف‌کننده در وزارت اقتصاد امارات متحده عربی در این‌‌باره اعلام کرد که یارانه‌ای معادل 180 میلیون درهم برای ماه رمضان در نظر گرفته است تا خسارت ناشی از کاهش قیمت برخی از کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن، شیر، آرد و آب را جبران کند. در همین زمینه وزارت اقتصاد برای افراد خاطی جریمه‌ای معادل ٥ تا ١٠٠‌هزار درهم در نظر گرفته است.

در اروپا و آمریکا ارائه تخفیف برای مواد خوراکی در ماه رمضان فقط به کشورهای مسلمان‌نشین محدود نمی‌شود. اکنون بسیاری از کشورهای مسلمان‌نشین اهمیت خاصی برای بازار موادغذایی حلال و مشتریان مسلمان به‌ویژه در ماه رمضان قائل می‌شوند. آمریکا و انگلیس به دلیل تنوع جمعیتی زیاد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوان این پتانسیل را به خوبی درک کرده‌اند، یکی از این راه‌ها ارایه مواد خوراکی مخصوص مسلمانان است. این تجارت در ماه رمضان رونق خاصی می‌گیرد به‌طوری‌که فروشندگان با ارایه تخفیف و هدایای مختلف سعی در جذب مشتری بیشتر می‌کنند. یکی از این شرکت‌ها فروشگاه‌های Whole Foods Market است.

تسکو (Tesco)، بزرگ‌ترین سوپرمارکت زنجیره‌ای انگلیس مدتی است که با شروع ماه رمضان تخفیف‌هایی را برای مشتریانش قائل می‌شود و در این زمینه پایه‌گذار بوده است. این شرکت در ‌سال ٢٠١٣ دومین برنامه تخفیفاتی خود را اجرا کرد و توانست از ٣١٥ شعبه از ٦‌ هزار فروشگاه خود به عایدی ‌٥١‌ میلیون پوندی دست یابد. این شرکت حتی یک تیم بازاریابی مخصوص مشتریان مسلمان در اختیار دارد.

رسوم عید فطر

ـ مسلمانان آمریکا در مراکز اسلامی، مساجد و یا پارک‌ها نماز عید فطر را به صورت جماعت برگزار می‌کنند. در ایام سه روزه عید مردم به دید و بازدید یکدیگر رفته، گاهی خیرین یا مراکز اسلامی جشن‌هایی را تدارک می‌بینند. در بعضی از شهرها تعداد مسلمانان آن‌قدر زیاد است که ظرفیت مساجد پر شده و نماز را در چند نوبت برگزار می‌کنند. اداره پست آمریکا از سال ۲۰۰۱ به مناسبت عید فطر تمبرهایی را روانه بازار می‌کند.

ـ مردم یمن نیز به آداب و رسوم خاص خود پایبندند و از انواع مختلف شیرینی‌های محلی خود می‌خورند. برعکس دیگر کشورها مردم یمن در روز عید فطر به طیبعت می‌روند و و در این روز از طبیعت بکر لذت می‌برند و لباس‌های نو می‌خرند و می‌پوشند.

ـ مردم اندونزی با برگزاری مراسمی به نام حلال ‌به‌ حلال به معنی روز مصالحه و آشتی که در مساجد برگزار می‌شود به استقبال عید فطر می‌روند. در شب عید مسلمانان اندونزی به کوچه و خیابان‏ها می‌روند و ندای‌ الله اکبر سر می‏دهند و با زدن طبل و نواختن موسیقی رسیدن عید فطر را اعلام کرده و به یکدیگر تبریک می‏گویند. ارسال کارت تبریک به آشنایان در ایام عیدفطر نیز یکی دیگر از مرسومات عید فطر در اندونزی است.

ـ در چین مسلمانان در این ایام بر سر مزار سید‌ اجل عمر شمس‌الدین سیاستمدار پارسی می‌روند و مرقد وی را غبار‌ روبی می‌کنند و در آن‌جا قرآن می‌خوانند. همچنین سر زدن به مزار درگذشتگان در این ایام رواج دارد.

ـ کشور کویت تنها کشوری است که مردم برای عید فطر هفت شبانه روز را به جشن گرفتن می‌پردازند. در این روز‌ها تمامی مغازه‌ها با پرچم‌هایی مخصوص عید زینت داده می‌شوند. تمامی منازل و مغازه‌ها و حتی شرکت‌ها نیز از قبل تمیز شده‌اند و بوی عود از همه جا به مشام می‌رسد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: