کد خبر: ۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
پپ
صفحه نخست » کاوش

زهرا چيذري

كبد، كليه، ‌مغز استخوان ‌فرقي نمي‌كند وقتي كارد به استخوان رسيده باشد و در اضطرار قرار گرفته باشي حاضري به حراج بگذاري‌شان مخصوصا اينكه خريداراني هم هستند كه پاي مرگ و زندگي‌شان در ميان است و حاضرند به هر قيمتي كه شده عضوي را بخرند شايد زنده بمانند. اينجاست كه در سايه فقدان نظارت مناسب تجارتي سياه شكل مي‌گيرد. بازار اين تجارت روزگاري در اطراف بيمارستان‌هاي شهر بود، اما حالا فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي با يك كليك هم در اختيار فروشندگان و هم در اختيار خريداران است. با تمام اينها اما قوانين رسمي كشورمان مانع از آن شده تا تجارت عضو در ايران آنچنان جدي شود، اما در دنيا صهيونيسم‌ها نبض اين بازار سياه را در دست دارند.

در دنيا قاچاق اعضاي بدن به شكل گسترده‌اي انجام مي‌شود و آنگونه كه امير‌حسين قاضي‌زاده هاشمي، عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: برخي كشورها مانند رژيم‌صهيونيستي در دنيا اين موضوع را سازماندهي مي‌كنند، البته در كشورهاي جهان سوم و توسعه نيافته مانند كشورهاي آفريقايي و بخشي از مناطق پاكستان و هند اين موضوع اتفاق مي‌افتد. وي تأكيد مي‌كند: در ايران خريد و فروش اعضاي بدن محدود است.

هشدار يونيسف درباره قاچاق اعضاي كودكان
ماجراي تجارت اعضاي بدن از سوي صهيونيست‌ها پس از زلزله هائيتي آشكار شد. چند سال پيش و پس از زلزله پورتوپرنس در هائيتي روزنامه جروزالم پست چاپ تل‌آويو در گزارشي نوشت: ايزاك هرزوگ، وزير رفاه و خدمات اجتماعي اسرائيل اعلام كرد كه اين رژيم در راستاي آنچه آن را كمك‌هاي انسان‌دوستانه به زلزله‌زدگان هائيتي خوانده بود، كودكاني را از اين كشور كه والدين خود را از دست داده بودند به فرزندي قبول كرد. پشت پرده اين ماجرا وقتي آشكار شد كه در پي ناپديد شدن چند كودك از بيمارستان‌هاي هائيتي، صندوق كودكان ملل متحد «يونيسف» درباره قاچاق كودكان اين كشور بحران‌زده تحت‌پوشش فرزندخواندگي به ديگر نقاط جهان هشدار داد. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده حدود ۲۵ هزار كودك اوكرايني طي دو سال از سوي يك شبكه غيرقانوني براي قاچاق اعضاي بدنشان به اسرائيل منتقل شدند. مشابه چنين گزارش‌هايي درباره بسياري از مناطق فقير آسيايي و آفريقايي فاش شده است.

چندي پيش هم خبري از باند صهيونيستي به رهبري منير زمير، ژنرال ارتش رژيم‌صهيونيستي منتشر شد كه نشان مي‌داد از سال‌ها پيش اين باند با اعزام مخفيانه گروه‌هايي به جمهوري آذربايجان به تجارت اعضاي بدن مردم اين كشور اقدام مي‌كنند. اعضاي اين باند صهيونيستي با شناسايي افراد فقير و بي‌بضاعت و با وعده پرداخت صدها هزار دلار در قبال فروش كليه‌شان، آنان را از جمهوري آذربايجان خارج و به كشورهايي نظير فيليپين و اكوادور مي‌فرستادند.

در سال ۲۰۰۹ ميلادي هم در جريان تحقيقات اف‌بي‌آي درباره پولشويي در آمريكا، ۴۴ نفر از جمله پنج خاخام دستگير شدند؛ در جريان اين تحقيقات يك حلقه بزرگ قاچاق اعضاي بدن كشف شد؛ يكي از خاخام‌هاي دستگير شده اقرار كرد كه ۱۰ سال در تجارت اعضاي داخلي بدن انسان، به ويژه كليه دست داشته است.

آخرين همكاران صهيونيست‌ها در قاچاق اعضاي بدن گروهك داعش است. روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق‌الاوسط صحت گزارش‌هاي حاكي از تجارت خون و اعضاي بدن انسان‌ها توسط گروه تروريستي تكفيري داعش را تأييد كرد. بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، داعش اعضاي بدن گروگان‌ها و اسيران را جدا مي‌كند و به فروش مي‌رساند و برخي پزشكان غربي و عربي و به ويژه صهيونيست به داعش در اين تجارت كمك مي‌كنند.

باندهاي قاچاق عضو در ايران

خريد و فروش اعضاي بدن معضلي است كه در ايران هم كم و بيش وجود دارد. سال 93 بود كه رسانه‌اي شدن دو اتفاق نشان داد بحث خريد و فروش و قاچاق اعضاي بدن انسان چندان هم خيالي نيست و واقعيت دارد. يكي از اين اتفاقات دستگيري اعضاي باند قاچاق اعضاي انسان توسط وزارت اطلاعات بود كه نشان داد بر‌خلاف برخي انكارها، قاچاق اعضاي انسان در ايران هم اتفاق مي‌افتد. اين موضوع در كنار رسانه‌اي شدن ماجراي پيوند كليه ايراني به غير‌ايراني در بيمارستان‌هاي تهران باعث شد تا شوراي پيوند وزارت بهداشت تشكيل جلسه دهد. بر اساس مصوبات اين جلسه، پيوند عضو به اتباع خارجي در ايران ممنوع و انجام عمل پيوند فقط در بيمارستان‌هاي دولتي مجاز شد.

دكتر سيد‌محمد كاظميني، رئيس مركز مديريت پيوند وزارت بهداشت در اين‌باره ‌مي‌گويد: برداشت عضو و پيوند يك اقدام درماني پيچيده است كه صرفا در مراكز مجهز و مشخص صورت مي‌گيرد و به هيچ‌وجه عملي نيست كه در مراكز بي‌نام و نشان يا مثلا به صورت زيرزميني صورت گيرد.

بنا به تأكيد اين مسئول اصولا هيچ عضوي از كودكان زنده براي پيوند برداشته نمي‌شود و در پروتكل‌هاي درماني وجود ندارد، بنابراين قاچاق آن هم ميسر نيست.

وي تصريح مي‌كند: ‌به طور كلي براي هر عضوي كه برداشته و پيوند مي‌شود، تمام مشخصات اهداكننده و گيرنده آن روشن است، بنابراين تخلفي به اسم قاچاق وجود ندارد.

عضو هيئت رئيسه مجلس هم در رابطه با بحث ساماندهي پيوند عضو براي جلوگيري از تخلفات در اين زمينه مي‌گويد: بحثي وجود داشت كه سامانه‌اي ايجاد شود تا به صورت سازماندهي شده اين كار مديريت شود تا كار به دلالي نكشد، اما با توجه به غيرقانوني اعلام شدن پيوند عضو ايراني به خارجي تا حد زيادي خريد و فروش اعضاي بدن كاهش پيدا كرد، در واقع در گذشته دلالان براي افراد خارجي فعاليت مي‌كردند. قاضي‌زاده هاشمي معتقد است: با توجه به اينكه حجم پيوندها به اندازه‌اي نيست كه قابل نظارت نباشد، بنابراين اگر سيستم، نظارت قوي روي اين موضوع داشته باشد به راحتي قابل مديريت است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: