کد خبر: ۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
پپ
صفحه نخست » پزشکی

پتاسیم ماده معدنی حیاتی برای بدن است که به عملکرد صحیح ماهیچه قلب کمک می‌کند .نیاز بدن به این ماده معدنی را می‌توان با مصرف خوراکی‌های متعدد تأمین کرد. هم‌چنین پایین بودن سطح آن در بدن به یبوست، گرفتگی عضلات شکمی و احساس ضعف منجر می‌شود.

شروع

پتاسیم در عملکرد صحیح ماهیچه‌های بدن از جمله قلب مهم است. هم‌چنین این ماده معدنی به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. هم‌چنین پتاسیم در عملکرد سیستم عصبی و قدرت ماهیچه‌ای تأثیرگذار است. اغلب علائم پایین بودن سطح پتاسیم با دیگر مشکلات جسمی اشتباه گرفته می‌شود.

به گفته پزشکان از جمله علائم پایین بودن سطح پتاسیم در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ احساس ضعف ماهیچه‌ای: پتاسیم در تبدیل قند خون به گلیکوژن مهم است بنابراین، زمانی‌که سطح آن پایین باشد فرد در طول روز یا هنگام فعالیت روزمره احساس ضعف ماهیچه‌ای می‌کند. علاوه بر این، پایین بودن سطح پتاسیم باعث می‌شود مقدار زیادی کلسیم از طریق ادرار از بدن دفع شود که بر سلامت استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد.

ـ احساس گرفتگی ماهیچه‌ای: پتاسیم برای عملکرد صحیح ماهیچه‌ها ضروری است به همین دلیل زمانی‌که سطح این ماده معدنی پایین باشد فرد دچار درد و حتی اسپاسم می‌شود.

ـ احساس خستگی همیشگی: زمانی‌که ذخیره گلیکوژن در کبد و ماهیچه‌ها به دلیل پایین بودن سطح پتاسیم به خطر افتد، خستگی می‌تواند نشانه‌ای از کمبود این ماده معدنی باشد.

ـ یبوست: بدن برای حفظ تعادل ترشحات سیستم گوارشی به پتاسیم نیاز دارد. زمانی‌که سطح آن پایین باشد خاصیت اسیدی اسید معده کاهش پیدا کرده و بدن مقدار کافی از مواد مغذی را جذب نمی‌کند و به یبوست، نفخ و گرفتگی عضلات منجر خواهد شد.

هوشیار باشیم

روش درمان هر گونه کمبود ویتامین یا مواد معدنی در درمان ضعیت و افزایش سطح پایین ویتامین یا مواد معدنی مرتبط است. در مورد کمبود پتاسیم مشابه است. به عنوان رژیم غذایی نامناسب و عادات غذایی یکی از دلایل اصلی کمبود پتاسیم است، تغییرات در رژیم غذایی رایج‌ترین روش درمان کمبود پتاسیم است. کمبود پتاسیم می‌تواند به طور طبیعی با استفاده از غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی درمان شود. این ماده معدنی از منابع مختلف گیاهی و غیر‌گیاهی به دست می‌آید. افرادی که از کمبود پتاسیم رنج می‌برند باید غذاهایی مانند سیب، آوکادو، چغندر، موز، گوشت گاو، کدو، مرغ، کرفس، خرما، انجیر، لوبیا، کیوی، کاهو، لوبیا، قارچ، شیر، نعناع، نارنج، آلو، کدو تنبل، هلو، سیب‌زمینی، بادام‌زمینی، کشمش، ماهی قزل‌آلا، سیب‌زمینی شیرین، بوقلمون، کدو، ماست میوه‌ها مانند موز و هلو و میوه‌های خشک مانند کشمش و خرما حاوی مقدار زیادی از این مواد معدنی هستند باید در رژیم غذایی روزانه برای درمان کمبود پتاسیم قرار گیرند.

از سوی دیگر، در صورت کمبود پتاسیم شدید، پزشک هم‌چنین ممکن است مکمل‌های پتاسیم را تجویز کند تا سطح پتاسیم را به سرعت باز گرداند. ثانیا، درمان علت اصلی نیز می‌تواند در درمان کامل کمک کند. به عنوان مثال، اگر به علت استفاده از دیورتیک‌ها کمبود ایجاد شود، پزشک داروها را تغییر خواهد داد و مواردی را که سطح پتاسیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تجویز می‌کند. به طور مشابه، اگر شرایط ناشی از اختلالات تیروئید ایجاد شود، با تجویز داروتوسط پزشک درمان خواهد شد، که به طور غیر‌مستقیم در درمان سطح پتاسیم پایین کمک خواهد کرد. بنابراین، می‌بینیم که روش‌های مختلف درمان کمبود پتاسیم وجود دارد که به طور مؤثر در درمان بیماری موثر است.

در نهایت باید توجه داشت که موز یکی از بالاترین منبع پتاسیم است که باید روزانه مصرف شود؛ داشتن رژیم مناسب و متعادل در پیشگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی کمک می‌کند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: