کد خبر: ۲۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
پپ
چند تجربه از دنیای غرب
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

گاهي فکر ميکنيم مهاجرت تنها راهگشاي مشکلاتمان در زندگي است. اما واقعيت در جهان غرب آنطور که ما فکر ميکنيم ايدهآل نيست. دوستاني را ميشناسم که سالهاي اول مهاجرت به ناچار به کارهاي خيلي پست تن دادهاند يا شبها کنار خيابان خوابيدهاند. مهاجرت راه دشواري است و ايرانيهاي زيادي به کارهاي سياه و حتي شستن زمين هم رضايت ميدهند تا مجبور نشوند جلوي ديگران کم بياورند و براي اطرافيانشان تعريف کنند که چگونه براي زندگي مجبور به شستن زمين يا ظروف رستوران بودند.

مقایسه کنترل ترافیک در لس‌آنجلس و تهران

ترافیک، یکی از معضلات اصلی شهر تهران است. علیرغم آن‌که در سال‌های گذشته شبکه راه‌های شهر تهران گسترش فوق‌العاده‌ای داشته، لیکن تعداد بسیار زیاد خودروی جدید وارد شده به شهر، اثر توسعه‌ شبکه راه‌های تهران را از بین برده است. در نتیجه‌ این ترافیک شدید، هوای تهران به شدت آلوده شده و تعداد روزهای تعطیل ناشی از آلودگی هوا رو به افزایش است. هم‌چنین مصرف بنزین خودروها در ترافیک نسبت به حالتی‌که ترافیک نباشد، بیشتر است. بنابراین سرانه‌ مصرف سوخت بالاتر رفته و چون بنزین در ایران با قیمت یارانه‌ای عرضه می‌شود، سرمایه‌های ملی نیز از این طریق هدر می‌رود. بدیهی است در چنین شرایطی می‌بایست مردم را به استفاده‌ کمتر از وسایل نقلیه شخصی ترغیب کرد یا افرادی را که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند تشویق نمود.

نگاهی به عملکرد شهرهای پرجمعیت دیگر کشورها برای کنترل ترافیک می‌تواند راه‌گشا باشد. اغلب شهرهای کشور آمریکا دارای سیستم حمل و نقل عمومی ضعیفی هستند ولی در عین حال شهرهای شلوغ آمریکا تلاش کرده‌اند با اتخاذ سیاست‌هایی برای افرادی که از خودروی شخصی‌شان استفاده‌ بهتری می‌کنند، امتیاز قائل شوند. به عنوان مثال، در برخی اتوبان‌های داخل شهر لس‌آنجلس و برخی شهرهای دیگر ایالت کالیفرنیا، روی لاین سمت چپ اتوبان نوشته شده Carpools Only یعنی این لاین اتوبان برای خودروهایی درنظر گرفته شده که حداقل دو (و در برخی موارد حداقل سه) سرنشین دارند.

اما برای جلوگیری از تخلف احتمالی رانندگان خودروهای تک سرنشین، جریمه‌های سنگینی برای تخلف از این قانون وضع شده است. این جریمه بین ۴۴۰ تا ۱۰۰۰ دلار در مکان‌های مختلف شهر متغیر است.

راه دیگر کاهش ترافیک شهر، تغییر ساعت کاری سازمان‌هایی ست که به طور مستقیم به مردم خدمات ارائه نمی‌کنند. با تغییر ساعت کاری افرادی که به طور مستقیم به مشتری خدماتی ارائه نمی‌کنند، می‌توان حجم ترافیک را در ساعت‌های شلوغی کاهش داد و آن را به ساعت‌های خلوت‌تر منتقل کرد. در این زمینه لازم به یادآوری است که ساعات کاری شرکت‌های آمریکایی در موارد مشابه ثابت نیست. به طور مثال اگر لازم است یک کارمند به مدت ۸ ساعت در طول شبانه روز کار کند، هیچ لزومی به حضور در ساعت ۸ صبح نیست؛ بلکه کارمند می‌تواند دیرتر به محل کار آمده و دیرتر آن‌جا را ترک کند.

عدم لزوم حاضر شدن در محل کار نیز راه حلی برای کاهش ترافیک است. با توجه به گسترش ارتباطات الکترونیکی و مجازی، ممکن است بسیاری از امور بدون نیاز به حضور در محل کار قابل انجام باشد. به عنوان مثال برخی دوستانم که در شرکت‌های گوگل یا اپل کار می‌کردند و در زمینه‌ برنامه‌نویسی فعال بودند، نیازی به حضور همه روزه در محل کار نداشتند، بلکه می‌توانستند کارشان را از منزل، کتابخانه و... نیز انجام دهند.

ترافیک شدید تهران باعث هدر رفت وقت مردم، اتلاف سوخت و آلودگی شدید هوا می‌شود. با اعمال ایده‌های جدید که در کشورهای دیگر نیز پیاده شده‌اند، می‌توان مقداری از اثرات زیان‌بار ترافیک کاست.

داروخانه‌ هوشمند

وقتی از داروخونه دارو می‌گیرید، حساب کتابش رو دارن. مثلا می‌دونن ۶۰ تا قرص داده شده و روزی دو تا باید مصرف بشه. قبل از این‌که ۳۰ روز بگذره و قرص‌هاتون تموم بشه، از طرف داروخانه پیامک میاد که داروی شما داره تموم می‌شه، می‌خوای به دکترت بگیم یه سری دیگه تجویز کنه؟

اگر اکی کنید می‌گه پس باهاش تماس می‌گیریم و در صورت تأیید خبر می‌دیم که بیای بگیری. به این ترتیب هم مریض یادش نمی‌ره که دارو رو تجدید کنه، هم این‌که نیازی به مراجعه‌ مجدد به دکتر پیدا نمی‌کنه.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: