کد خبر: ۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
پپ
صفحه نخست » یار مهربان

کتاب چمروش مجموعه خاطرات خانواده، دوستان و هم‌رزمان شهید کمال شیرخانی است. این کتاب به همت و روایت‌گری یکی از مدافعین حرم حضرت زینب‌سلام‌الله‌علیها به تحریر درآمده که به دلیل حفظ امانت و امنیت جایگاه راوی در کتاب به اسم آقا سید محمدرضا از ایشان نام برده شده است...

آقا سید محمدرضا با تمام عشق و محبتی که به شهید کمال شیرخانی داشتند از کوتاه‌ترین فرصت مرخصی‌های پیش‌آمده استفاده می‌کردند و از میان گنجینه با ارزش خاطراتشان تمام خاطرات دوران آشنایی تا شهادت را روایت کردند. روایتی خاص از یک دوستی خالص و بی‌ریا که ایمان و تقوا و پشتکار شهید شیرخانی در لحظه به لحظه این مرور خاطرات موج می‌زند.

کمال در عین سادگی و بی‌تکلفی از برجسته ترین اساتید خلبانی پهپاد بود که جدیت، تلاش و تسلطش بر کار مثال‌زدنی بود.

چمروش نام پرنده اساطیری در فرهنگ ایران باستان به معنای محافظ آسمان است و نام پهپادی ا‌ست که در تمام مراحل طراحی، ساخت و تست آن شهید شیرخانی حضور داشتند.

بخش‌هایی از کتاب

از مأموریت‌ها سخت‌تر، شنیدن خبر شهادت دوستانمان بود. محرم ترک اولین شهید نیرو بود. بعد از محرم انگار که شیشه عطری شکسته شده باشد، رایحه شهادت بین بچه‌ها پیچشد. با شهادت امیررضا علیزاده و علی کنعانی، بچه‌ها به این باور رسیدند که مسیری که در آن قدم گذاشتند در امتداد قصه کربلاست. یکی از دوستان تعبیر قشنگی داشت و می‌گفت: «شهدا همه‌ جا زرنگ هستند، همه چیز را مدیریت می‌کنند، خوب نگاه کنیم، می‌بینیم بچه‌ها قصه کربلا را از شام شروع کردند، برای این‌که بعد از شهادت کاروان اسارتی راه نیفته.»

بحث دفاع از حرم حضرت زینب‌سلام‌الله‌علیها که پیش آمد، بچه‌ها با غیرت و تعصب کار می‌کردند. برای ما نه حکومت سوریه مهم بود و نه حاکمان این دولت. ما مأمور به حفظ حریم اهل‌بیت‌علیهم‌السلام بودیم و قدم بعدی سازماندهی، آموزش و تشکیل یک ارتش اسلامی شامل عراق، سوریه، ایران و لبنان برای رویارویی با دشمنی که در لباس تکفیر قد علم کرده بود. مترسکی که می‌دانستیم با عروسک‌گردانی اسرائیل و آمریکا به صحنه آمده بود.

از یگان‌های مختلف بچه‌ها با تخصص‌های مختلف اعزام می‌شدند. مأموریت ما مستشاری بود؛ اما ابتکار‌عمل بچه‌ها در این بود که فرمانده و رده برتر که مسئولیت آموزش و تجهیز نیروها را بر عهده دارد، باید در دل میدان جنگ و درگیری مهارت‌ها و نبوغ نظامی خودش را به نمایش بگذارد. دشمن با تمام قوا پا به میدان گذاشته بود. الگوهای جنگی را که نگاه می‌کردیم، مشخص بود که ماه‌ها دوره‌های سخت نظامی تحت‌نظر کشورهای اسرائیل، فرانسه و آمریکا دیده‌اند.

شناسنامه کتاب

کتاب «چمروش» به همت «شهلا پناهی‌لادانی» و به کوشش انتشارات «شهید کاظمی» به قیمت «هجده هزار تومان» به چاپ رسیده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: