کد خبر: ۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
پپ
چند تجربه از دنیای غرب
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

برنامه‌ریزی آموزشی در آلمان

چند ماه پیش صندوق پستی را که باز کردیم، نامه‌ای آمده بود از مدرسه‌ای که در محله ما بود (که حتی اسمش را هم نمی‌دانستیم!) نوشته بود: «فرزند شما یک سال و پنج ماه دیگر باید به کلاس اول برود. برای انجام بعضی از تست‌ها و سنجش آمادگی او برای رفتن به مدرسه، روز...، ساعت... همراه کودک به مدرسه بیایید.» رفتیم و بعد از یک‌سری سؤال و جواب از پسر پنج ساله‌ام، برنامه‌هایی را برای آماده شدن او در این یک سال و نیم باقی مانده، پیشنهاد دادند که مهم‌ترین آن‌ها کلاس زبانی بود که چند روز در هفته در مدارس برگزار می‌شود. تمام کوکانی که والدینشان در خانه آلمانی صحبت نمی‌کنند، از یک سال قبل مدرسه، در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند؛ البته بار اضافی بر دوش خانواده‌ها نیست. یک نفر از خود مدرسه مسئول است بچه‌ها‌ را از مهد به مدرسه ببرد و برگرداند. ضمنا اگر کودکی دچار ناتوانی ذهنی یا حرکتی باشد، در این فاصله یک‌ ساله، مدرسه را برای پذیرش و ورود او آماده می‌کنند. برنامه‌ریزی آموزشی قطعا از مهم‌ترین کاربردهای جمع‌آوری اطلاعات شهروندان در آلمان است.

زایمان در هلند و بیمه اجباری

تمام کسانی که در هلند زندگی یا کار می‌کنند طبق قانون باید بیمه خدمات درمانی استاندارد پایه را داشته باشند. حال، اگر درآمد فرد کمتر از ۲۷۰۱۲ یورو در سال (۱۸۲۲ خالص دریافتی در ماه) باشد، دولت یارانه‌ای را برای پرداخت حق بیمه به فرد می‌پردازد در غیر این صورت حق بیمه تماما توسط فرد پرداخت خواهد شد که برای هر فرد بالای هجده سال حدود ۱۱۳ یورو در ماه است که برای یک خانواده دو نفره حدود ۲۷۲۷ یورو در سال می‌شود. در مقابل این هزینه، شرکت بیمه هزینه پزشک عمومی، بستری و درمان در بیمارستان را پرداخت میکند. این بیمه پایه، هزینه زایمان طبیعی و در منزل را پوشش می‌دهد. برای زایمان در بیمارستان یا باید سطح بیمه را ارتقا داده و حق بیمه بیشتری پرداخت کنید یا پزشک، زایمان در منزل را به صلاح بیمار نداند، یا هزینه آن را که حدود ۲۶۰۰ یورو است، پرداخت نمایید. از این رو ۸۵ درصد زایمان‌ها در هلند به صورت طبیعی و ۳۰ درصد از زایمان‌ها در منزل انجام می‌شود. فرد باردار در طول دوران بارداری باید به مرکز مامایی مراجعه نماید و تحت نظر یک یا چند ماما باشد. این مرکز تمام آزمایش‌ها و نظارت‌های دوران بارداری و زایمان را به وسیله ماما پوشش می‌دهد و هیچ پزشک متخصصی در آن دخیل نیست مگر آن‌که شرایط بیمار طبیعی نباشد. هزینه این فرایند حدود ۱۵۰۰ یورو است که توسط بیمه پرداخت می‌شود. از بدو تولد به مدت یک هفته، یک پرستار از طرف یک شرکت پرستاری به مراقبت از نوزاد و کمک به مادر می‌پردازد. هزینه این مراقبت حدود ۱۷۰۰ یورو است که توسط بیمه پرداخت می‌شود. در مجموع هزینه یک زایمان طبیعی نرمال در بیمارستان حدود ۵۸۰۰ یورو است که توسط بیمه پرداخت می‌شود.

مشکلات در تفلیس

این روزها سفر یا اقامت در گرجستان هم مد شده. بیشتر از آن جهت که این کشور در لیست ارزان‌ترین کشورها قرار گرفته است و اما یک نکته؛ در دو سال گذشته تعداد مهاجرها در شهر تفلیس پایتخت گرجستان زیاد شده به طوری که جمعیت این شهر از حدود ۱٫۵ میلیون نفر به ۲٫۴ میلیون نفر افزایش یافته است که باعث آلوده‌تر شدن هوای شهری و هم‌چنین ترافیک‌های سنگین در برخی ساعت‌های روز در پایتخت گرجستان شده است. شهر‌های دیگر گرجستان شاید برای زندگی مناسب باشند ولی برای کار و بیزنس مشکلات زیادی دارند و به مانند تفلیس نیستند. هزینه‌های اجاره خانه در گرجستان و هم‌چنین خرید و فروش ملک و مستغلات و ماشین در گرجستان معمولا به دلار آمریکاست و با توجه به این‌که دلار در مقابل اغلب ارزها در جهان از جمله ریال ایران حالت افزایشی دارد، بنابراین برای مهاجران به گرجستان زیاد خوشایند نیست. در صورتی که اگر این معاملات مذکور به لاری گرجستان بود، خیلی از نظر هزینه‌ها بهتر بود. این موضع را مهاجرینی که می‌خواهند زرنگی کنند و سراغ کشوری ارزان قیمت بروند حائز اهمیت است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: