کد خبر: ۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم پر از شگفتی‌های گوناگون است. از شگفتی‌های طبیعی گرفته تا شگفتی‌هایی که ساخته دست بشر است. بعضی‌ها کار عجیب و غریبی می‌کنند و بعضی‌ها وسایل بهت‌آور می‌سازند. برخی از این ساخته‌ها آسیب جدی به طبیعت یا زندگی عادی مردم می‌زنند و برخی نیز برای خدمت به مردم و در جهت تأمین آسایش آن‌ها به کار گرفته می‌شوند. در این شماره چند مورد از این شگفتی‌های دنیا را معرفی خواهیم کرد.

1. استارت‌آپ‌ها‌ می‌توانند نقش خوب و مؤثری در راستای کسب و کار، حفاظت از محیط زیست و دیگر امور شهری و اجتماعی ایفا کنند. جالب است بدانید یک استارتاپ هلندی به کلاغ‌ها آموزش‌می‌دهد ته سیگارها را جمع کنند و آن‌‌ها را در دستگاهی بیندازند که به عنوان جایزه به کلاغ غذا‌ می‌دهد.

2. در تمامی جهان جمعیت به گونه‌ای پراکند شده است که دسترسی به منابع برای تأمین زندگی برای همه میسر باشد. اما پرتراکم‌ترین نقطه جهان از لحاظ جمعیت، جزیره‌ای به نام سانتاکروزاست که درساحل کلمبیا قرار گرفته است. این جزیره تنها 35 کیلومتر طول و 9 کیلومتر عرض دارد ولی 1200 نفر در آن زندگی می‌کنند.

3. بدون قلب زندگی کردن برای همه غیر‌ممکن و یک امر محال است. جالب است بدانید استن لارکین فردی است که توانست 555 روز بدون آن‌که قلبی در بدنش داشته باشد زنده بماند. او درحالی‌که منتظر پیوند قلب بود، یک قلب مصنوعی را در کوله پشتی با خود جابجا می‌کرد.

4. برای همه ما این موضوع پیش آمده که با واژه کلینکس به جای دستمال کاغذی مواجه شویم.جالب است بدانید که اولین دستمال کاغذی که وارد ایران شد، ساخت شرکت آمریکایی «کلینکس» بود به همین دلیل هنوز از این نام به جای استفاده از کلمه دستمال کاغذی در کشور رواج دارد.

5. عبور از رودخانه‌هایی که هیچ پل یا محلی برای گذر ندارند برای مردم محلی این مناطق دشواریهای خاصی دارد جالب است بدانید ساکنین منطقه چراپونچی هند یاد گرفته‌اند چگونه ریشه درختان انجیر را پرورش دهند تا پل‌های معلق طبیعی بسازند. پل‌هایی که بیش از 3 کیلومتر ادامه می‌یابند و بین 500 تا 600 سال عمر می‌کنند.

6. لندن یکی از شهرهایی است که در استثمار حاکمیت انگلیس قرار داردو جالب است بدانید شهرداری لندن به ملکه هنوز به خاطر زمینی که در سال 1211 اجاره داده، اجاره بها پرداخت می‌کنند. هیچ‌کس نمی‌داند این زمین کجاست اما در قرت‌های اخیر شهر همان اجاره ثابت را پرداخت کرده است، اجاره بهایی به این شرح: یک چاقو، یک تبر، 6 نعل اسب بزرگ و 61 میخ!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: