کد خبر: ۱۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
پپ
گوشه‌ای از ریز و درشت‌های تعطیلی تلگرام
صفحه نخست » ج مثل جوان

فرشته امیرزاده

وقتی که دو برنامه‌نویس روس، برنامه تلگرام را راه‌اندازی کردند، شاید خودشان هم فکرش را نمی‌کردند نیمی از جمعیت یک کشور مطرح در خاورمیانه، راه‌های ارتباطی قبل را رها کنند و بیشتر ساعت‌های شبانه‌روزشان را بچسبند به پیام‌رسانی که با طرح یک موشک کوچولوی سفید در زمینه آسمان آبی طراحی شده بود.

حالا بعد از گذشت چند سال و با استقبال گرم ایرانی‌ها از این پیام‌رسان، دوروف‌ها به یکی از معروف‌ترین برنامه‌نویسان جهانی تبدیل شده‌اند که نه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بلکه ایرانی‌ها معروفشان کردند. تلگرام که اکنون پرطرفدارترین اپلیکیشن کشور است و با اختلاف و نوعی اقتدار، بیش‌ترین حجم ترافیک از اینترنت را نیز به خود اختصاص داده، یک کانال ارتباطی قدرتمند برای کاربران بوده و به‌ واسطه وجود گروه‌ها و کانال‌های خبری فراوان، نقش یک رسانه را نیز به ‌خوبی ایفا می‌کند. اگرچه این ابزار مثل بقیه ابزارهای ارتباطی کارکردهای مثبتی هم به همراه داشته است و حتی خیلی از هموطنان از طریق آن کسب و کار راه انداخته، امرار معاش می‌کنند اما نقش‌های مخرب زیادی نیز در زمینه‌های اجتماعی فرهنگی و امنیتی نیز داشته است و بر همین اساس و به دنبال مطرح شدن عدم پایبندی مدیران این پیام‌رسان به تعهدات خود، زمزمه‌های تعطیلی و مسدود شدن یا فیلترینگ ان از سوی مقامات ایرانی به گوش می رسد.ضمن اینکه محرومیت ایران در سال گذشته از خرید ارز رمزنگار تلگرام دهن‌کجی دیگر این پیام‌رسان به ایرانیان بود. تلگرام اعلام کرد که ایران و چند کشور دیگر حق خرید ارز رمزنگار «گرم» را از پلت فرم این شرکت ندارند. سال گذشته شرکت تلگرام اعلام کرد: افراد یا کشورهایی که در فهرست تحریم های آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل قرار دارند، اجازه مشارکت در خرید ارز رمزنگار «گرم» تلگرام را ندارند.

این افراد حق مشارکت در عرضه اولیه ژتون های دیجیتال تلگرام را نخواهند داشت و خرید ژتون ها توسط این افراد ممنوع است. همچنین اقوام نزدیک افراد تحریم شده از قبیل همسر، فرزندان و خواهر و بردار آنها هم ممنوعیت خرید «گرم» را خواهند داشت.

ساخت استیکرهای جنسی، صحبت‌ها درباره فیلترینگ کامل یا فیلترینگ هوشمند آن، اختلال‌های گاه‌به‌گاه استفاده از تلگرام و رایزنی‌های مسئولان تلگرام با مسئولان ایرانی درباره نوع استفاده ایرانی‌ها از آن، از موضوعاتی‌اند که هر چند وقت یک‌بار تلگرام را به یک سوژه خبری تبدیل می‌کند. حالا این که با وجود تمام این تخریب ها چرا ایرانی‌ها دست از سر تلگرام برنمی‌دارند موضوعی است که شاید بیشتر باید در لایه‌های جامعه‌شناسی بررسی شود اما محیط ساده و استفاده آسان، رایگان بودن، سرعت بالای تبادل اطلاعات خصوصا عکس و فیلم، وجود گروه‌ها یا کانال‌های خبری، آموزشی، تخصصی، کاری یا سرگرمی متنوع و متعدد و استیکرهای جذاب از دیگر دلایلی است که تلگرام را برای ایرانی ها و به خصوص جوانان محبوب کرده و لازم است در صورت حذف آن از زندگی مردم، جایگزین بومی قدرتمندی با تمام این قابلیت‌ها جایگزینش شود.

مشکل پیام رسان‌های داخلی


1- این تصور عجیب میان برخی مردم وجود دارد که اگر نرم‌افزار ایرانی باشد، کنترل می‌شوند. بیشترین نگرانی همین است، بعد هم بحث کیفیت را مطرح می‌کنند. واقعیت این است که تلگرام و اینستاگرام هم چون از بستر اینترنت داخلی وصل می‌شوند، قابلیّت کنترل دارند. تلگرام از طریق اینترنت ایران است که به اینترنت جهانی وصل می‌شود؛ یعنی از همین کابل‌های داخلی، و هرچه در داخل کشور باشد رصد می‌شود. برای همین پلیس فتا اعمال مجرمانه را در این فضا شناسایی می‌کند. در آمریکا و اروپا هم چنین است. چطور می‌توان انتظار داشت که دستگاه امنیتی یک کشور اجازه بدهد حفره‌ای ناشناس در کشور وجود داشته باشد.

لطیفه مطرح شده در این رابطه: خیلی‌ها طوری هستند که وقتی بهشون می‌گیم تلگرام جاسوسیه میگن ای بابا ما که اطلاعاتی نداریم که به دردشون بخوره اما وقتی صحبت از استفاده از پیام رسان‌های داخلی می‌شه می‌‌گن: نمی خوایم اسناد و مدارکمون دست امنیتی‌ها بیفته!

2- فضایی به وجود آمده که اگر از یک نرم‌افزار خارجی استفاده کنیم، کارآیی بهتری دارد؟ حتی شبکه‌های ایرانی که برای جایگزینی شبکه‌های خارجی ساخته شده بودند، جایگزین این شبکه‌ها نشدند و جای یک نرم‌افزار خارجی را نرم‌افزار خارجی دیگری گرفت!
بحثی به نام شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و سال‌هاست که در کشورهای آمریکا، چین، کره جنوبی، روسیه و کشورهای اروپایی راه‌اندازی شده است. شبکه ملی می‌گوید اگر نرم‌افزاری چندهزار کاربر جذب می‌کند، چون در فضای نت، برنامه جذابی را ساخته، دولت آن کشور به‌خاطر سودی که می‌برد، برای طراحان این نرم‌افزار سهمی ‌را در نظر می‌گیرد. صاحب تلگرام از محل درآمدهای شارژ اینترنت ایرانی‌ها به‌طور ماهیانه، حداقل 7 میلیارد تومان درآمد دارد متاسفانه مصوبه شبکه ملی اطلاعات این است که اگر جوانان ایرانی نرم‌افزاری را طراحی کنند، این هزینه سرور اصلی به داخلی‌ها می‌رسد و می‌توانند وارد عرصه رقابت شوند. در ایران ماجرا برعکس است. مثلاً سایت کلوپ اگر 50 هزار مخاطب را جذب کند، هزینه سرور، ماهیانه 500 هزار تومان می‌شود و اگر این تعداد 500 هزار کاربر بشود باید ماهیانه 5 میلیون تومان بپردازد و همین‌طور رقم پرداخت باتوجه به جذب کاربر، تصاعدی بالا می‌رود. یعنی بابت اینکه دارد مخاطب جذب می‌کند جریمه می‌شود!

3- پیام‌رسان‌های داخلی نیاز به تقویت بیشتری دارند تا بتوانند نیاز مردم را مرتفع کنند.

راز محبوبیت موشک کوچولو

«لشکر ایرانی‌ها در تلگرام 48 میلیون شد» این خبری بود که در سال 1395 منتشر شد در سال 1396 اعلام شد از هر 10 نفر ایرانی 6 نفر عضو تلگرام هستند. سایتalexa نیز اعلام کرده بود بیش‌ترین ترافیک به سمت تلگرام را کاربران داخل ایران تشکیل می‌دهند، تا جایی که این سرویس با آدرس telegram.org در فهرست سایت‌های پربازدید ایران در رتبه 17 جای گرفته است. اما چه موضوعاتی باعث استقبال مردم از این پیام‌رسان شده است؟

یه چیزی مثل سرعت نور!

در حالی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ یا وایبر نقش اساسی در برقراری ارتباطات مجازی بین کاربران دارند اما در ایران تلگرام حرف اول را می‌زند. شبکه پیام‌رسانی که این روزها نقش مهمی در تمامی زمینه‌های زندگی مردم ایران بازی می‌کند از سیاست گرفته تا رونق کسب و کارهای جدید. برخی سرعت بالا در ارسال مطالب از متن گرفته تا فایل‌های تصویری و ویدئویی را دلیل اصلی محبوبیت تلگرام بین کاربران ایرانی می‌دانند.

ذوق‌زدگی مردم به خاطر سوپر گروه و کانال

تلگرام یک شبکه پیام‌رسان صرف نیست. تلگرام می‌تواند نقش توییتر، ‌فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی را در رساندن اطلاعات به دست کاربرانشان بدون محدودیت مهیا کند و طی چند سال اخیر این قابلیت‌ها به روزتر و جذاب‌تر شد. برای مثال نسخه‌های اولیه تلگرام اجازه ایجاد گروه با ظرفیت 200 نفر را می‌داد اما در به روز‌رسانی‌های بعدی این شبکه با قابلیت ساخت سوپر گروه با ظرفیت هزار نفر همراه شد. هم‌چنین ایجاد قابلیت کانال‌ در این پیام‌رسان محدودیت تعداد کاربران را به نوعی شکست. کانال‌های تلگرام در حال حاضر به یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌ها برای کاربران ایرانی تبدیل شده‌اند. اگر از کانال‌های سرگرمی و اطلاع‌رسانی فاصله بگیریم،‌ حالا کانال‌ها به یکی از راه‌های رونق کسب و کارها تبدیل شده‌اند. در واقع بسیاری، بخشی از سیاست رشد و اطلاع‌رسانی تجارت‌شان را به دست این کانال‌ها سپرده‌اند.

وجود ربات و قابلیت سرچ

در آخرین به روزرسانی این پیام‌رسان امکانات جستجو با کلیدواژه نیز فراهم شد تا بتوانید گمشده‌های خود را در کانال یا گروه مربوطه پیدا کنید. یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب و جالب تلگرام،‌ روبات‌های آن است. روبات این پیام‌رسان می‌توانند عملکردی مانند یک روزنامه هوشمند داشته باشند و محتویات مرتبط با خواسته‌های شما را به محض انتشار، پیش روی شما قرار دهد یا حتی امکان بهره‌مندی از خدمات جانبی مانند مشاهده پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و ترجمه مطالب را فراهم کرده و در نهایت از این فراتر رفته و به عنوان یک شطرنج‌باز حرفه‌ای در مقابل شما قرار بگیرند.

خوش‌گذرانی با شکلک‌ها

امکان استفاده از انواع استیکر در تلگرامیکی دیگر از قابلیت‌های این پیام‌رسان است. انگار مردمی که در طول روز توسط اخبار و ایمیل‌‌ها و تقریبا با کلمات محاصره شده‌اند، می‌توانند بدون نیاز با تایپ کلمات لم بدهند و با انتقال یک شکلک احساسات خود را به راحتی انتقال دهند. ویژگی این شکلک‌ها این است که ذهن انسان تصاویر را ۶۰ هزار برابر سریع‌تر از کلمه و جمله پردازش می‌کند، از همین رو اسمایلی می‌تواند راه سریع برای رساندن مفاهیم مختلف در یک ارتباط مجازی باشد. خیلی از پیام‌هایی که روزانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، حتما شکلکی هم دارد دارد و به نظر می‌رسد اگر ایموجی نداشته باشد، آن پیام ناقص است.

«پاول دوروف» روس است یا آلمانی یا انگلیسی؟

در شرایطی که موج احساس عدم امنیت نسبت به محصولات نرم‌افزاری صهیونیستی در حوزه فضای مجازی فراگیر شده بود، به ناگاه برنامه پیام‌رسانی بر بستر تمامی سیستم عامل‌ها اعلام موجودیت نمود که شعار خود را امنیت قرار داده بود و القا می‌کرد که یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کانال جدید سرعت در کنار امنیت بالاست! حالا ببینیم پشت پرده زندگی مدیر این پیام‌رسان چیست؟

مدیر سایت تلگرام، «پاول دروف» است. برادر وی، «نیکولای دوروف»، مدیر سابق شبکه اجتماعی «وی.کی» (بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی دنیا بعد از فیس‌بوک) بوده که به «زاکربرگ دوم» معروف است، جالب آن‌که این شبکه ضد اجتماعی جزء سایت‌های محبوب در سرزمین‌های اشغالی و در میان صهیونیست‌هاست.

«پاول دروف» دارای مدرک دکتری زبان‌شناسی و از تیزهوش‌ترین دانشجویان دانشگاه سن‌پترزبورگ بوده و پدر وی نیز از یهودیانی است که استاد فلسفه دانشگاه محسوب می‌شود. «پاول» در جریان کودتای آمریکایی اوکراین، دستور سرویس امنیتی روسیه FSB را جهت مسدود‌ سازی صفحات رهبران کودتای اوکراین در شبکه اجتماعی وی کی و دادن اطلاعات لیدرهای میدانی کودتا را رد کرده و عملا باعث شد که دولت روسیه که بر سر باقی ماندن اوکراین در اتحاد با خود یا پیوستن به اتحاد دشمنان خود تحت فشار بود، با وی برخورد کرده و وی نیز همراه با اعلام استعفاء خود سندی را دال بر فشار ولادیمیر پوتین و دستگاه امنیتی روسیه در «وی.کی» انتشار داد و اعلام کرد هرگز به روسیه برنخواهد گشت. «پاول» قبل از خروج با «مایکل میری‌لاشویلی» آشنا می‌شود و همراه با سرمایه وی شرکتی به نام «قلعه دیجیتال» را در آلمان ایجاد می‌کند که مرکز آن در «برلین» قرار دارد. «لاشویلی» میلیاردر یهودی ـ صهیونیست روسی ـ گرجستانی و یکی از بزرگ‌ترین تاجران طلا و جواهر دنیا و رهبر کنگره یهودیان روسیه است. وی تأثیرگذارترین عضو کنگره جهانی یهود بوده و در حال حاضر ساکن تل آویو است. مایکل از حامیان تجهیز ارتش رژیم صهیونیستی به آخرین سلاح‌های روز دنیا و افزایش بودجه نظامی این رژیم می‌باشد و بارها در کنگره جهانی یهود این موضوع را مطرح کرده است.جالب آن‌که سرور نرم‌افزار تلگرام در کشور انگلیس و شهر لندن قرار دارد و این سؤال بی‌پاسخ مانده که چطور می‌شود، چرا شرکتی که در برلین آلمان مستقر است سرور آن در لندن و آن هم بر یک سرور کاملا دولتی مستقر است؟!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: