کد خبر: ۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
پپ
چند ایده ساده برای تغییر چیدمان
صفحه نخست » ویژه نامه نوروز

محبوبه کیامنش

اسفند ماه دیگری است. ماه شلوغی، انتظار برای نو شدن و ایجاد تغییرات اساسی. شاید به خاطر این است که همیشه بوی نوروز می دهد شاید هم برای این که بعد از یک سال طولانی همه در انتظار نو شدن و زنده شدن دوباره هستند. برای ما ایرانی‌ها روزهای اسفند با حال و هوای عجیب و در عین حال شورانگیزی سپری می‌شود. جنب و جوش، تغییر دکوراسیون خانه و همراه شدن با طبیعت برای طراوت و شادی، طبیعی است اما این روزها برای تغییرات اساسی کمی دیر است برای همین در این فرصت بهترین، ساده‌ترین و البته سریع‌ترین ترفندها برای نو شدن دکوراسیون خانه‌تان را در اختیارتان می‌گذاریم.

نو شدن به سبک ایرانی

ما ایرانی‌ها هر چه‌قدر هم در دنیای مدرن و سبک‌های فرنگی غرق شویم اما همیشه به آنچه در گذشته خود داشته‌ایم تعلق خاطر داریم. گواه این قضیه همان پشتی قرمز گوشه سالن است که گاهی در کمال آرامش به آن تکیه می‌دهیم و پاهایمان را دراز می‌کنیم و یک نفس راحت می‌کشیم. یا سماور و قوری قدیمی که صدای قل قل آب جوشش در آشپزخانه مدرن‌مان می‌پیچد. برای ایجاد تحول به سبک ایرانی نه نیازی به پول زیاد است نه زمان زیاد. کافی است سری به انباری قدیمی خود یا مادربزرگمان بزنیم. آن‌جا یک عالمه وسیله از کار افتاده است که می‌تواند به عنوان دکور در گوشه هال خانه‌مان مورد استفاده قرار گیرند.

قلب خانه

برای ایجاد تغییر در آشپزخانه کافیست سراغ داخل کابینت ها بروید. یک عالم ظرف و ظروف پیدا می کنید که چند سال پیش کنار گذاشتشه اید اما حالا می توانید دوباره آنها را روی کانترها ردیف کنید تا تغییر ایجاد شود. برای دیوارها هم لزومی به کاشیکاری نیست. استفاده از برچسب های بین کابینتی راه حل مقرون به صرفه ی دیگری برای تزیین آشپزخانه با وسایل ساده است که با کمک آن می توانید تغییر دکوراسیون مقرون به صرفه ای در فضای آشپزخانه خود ایجاد کنید. از این برچسب ها می توانید در بخش های مختلف آشپزخانه اعم از دیوار پشت سینک،دیوار پشت اجاق گاز و... استفاده کنید. در ضمن استفاده از گلدان های طبیعی فراموش نشود.

خطاطی یا نقاشی

تابلو نقش مهمی در دکوراسیون پذیرایی ایرانی ایفا می کند. تابلوهای پذیرایی عمدتا در زمینه موضوعات مذهبی، خطاطی، منظره یا عکس گل و گیاه انتخاب می شوند اما گزینه ها در این زمینه تقریبا نامحدود هستند. تابلو یکی از معدود عناصری است که با هر سبک دکوراسیونی هماهنگ می شود.مثلا از تابلو نقاشی مدرن می توانید در دکوراسیون های کلاسیک و سنتی نیز استفاده کنید. تابلوهای نقاشی هنری مدرن نیز گزینه ایده آلی برای اتاق پذیرایی هستند در شکل های زیر مدل های جالب و جدید تابلو مناسب اتاق پذیرایی ایرانی را مشاهده می کنید.

گلدان در دستشویی

فکر نکنید که جای گلدان فقط در هال و پذیرایی است. یادم هست یکی از آشنایان دستشویی خانه را پر از گل و گیاه کرده بود و مهمانان به شوخی، اقامت در آن فضا را به حضور در هال و پذیرایی ترجیح می دانند. گل و گیاه حال و هوای حمام و سرویس بهداشتی شما را کاملا دگرگون خواهد کرد و لازم است گیاهان آپارتمانی که مناسب این فضاها باشند را بهتر بشناسید. اما به طور کلی گیاهانی را انتخاب کنید که به نور طبیعی کمی نیاز داشته و در مکان های مرطوب مقاوم باشند. شما هم می توانید به صورت گلدان های رومیزی و هم به صورت گلدان های بزرگ تر از این زیبایی بهره ببرید.

با خانه کوچک چه کنم؟

خانه‌های کوچک ارمغان زندگی مدرن امروز است. اگر دل‌تان می‌خواهد بهترین استفاده را از فضای خانه کوچک‌تان داشته باشید باید برای خرید و البته چیدمان وسایل آن نکته‌هایی را بدانید. نکته‌هایی که خانه کوچک شما را دلباز و دوست‌داشتنی می‌کند.

شکل مبل‌ها

· اگر مبلمان را به شیوه‌ای نامناسب در خانه بچینید، فضای خانه را کوچک‌تر خواهید کرد. طرح، رنگ و جنس مبلمان در این‌باره اهمیت ویژه‌ای دارد. مبل و صندلی بزرگ، کوچکی اتاق را بیشتر نشان می‌دهد. صندلی‌های لوله‌ای و بدون دسته به شکل ظریفی با فضاهای کوچک جور درمی‌آید. اگر‌ هال شما کوچک است نیازی به استفاده از میز پای مبل نیست چون جا می‌گیرد، میزهای عسلی کوچک نیز برای پذیرایی کافی است.

· اگر می‌خواهید کف اتاق را خالی بگذارید، بهتر است مبلمان را در جهت‌های مختلف بچینید. به جای میز ناهارخوری قرار دادن میزی نیم دایره زیر یک پنجره کنار دیوار ، فضای صبحانه یا میز کاری شما را تشکیل خواهد داد.

· مبلمانی تهیه کنید که رنگ روشن مثل قهوه‌ای مایل به زرد، سفید یا خاکی داشته باشند. رنگ‌های روشن‌تر، فضا را بیشتر و بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

رنگ دیوارها

پیشنهاد می‌کنیم بیشتر از رنگ سفید استفاده کنید. رنگ‌هایی مثل کرم و زرد هم نور را به خوبی منعکس می‌کنند و هم اتاق را گرم و راحت نشان می‌دهند. بهتر است رنگ دیوارها براق باشد.

از ارتفاع نترسید!

بهتر است در خانه‌های کوچک به جای اسباب و اثاثیه عریض از انواع بلند آن‌ها استفاده کرد؛ مثلا بوفه‌ها یا کمدهای بلند و کم عرض نسبت به انواع عریض آن‌ها جای کمتری اشغال می‌کنند.

· در برخی از موارد می‌توان به جای استفاده از کمد یا بوفه، قفسه‌هایی را روی دیوار نصب کرد و ظرف‌ها و کتاب‌ها را درون آن‌ها قرار داد.

از وسایل تزیینی بلند، همچون چراغ‌های ایستاده و تصاویر رومیزی بزرگ استفاده کنید. وسایل بلند باعث می‌شود چشم به دنبال ارتفاع اتاق برود و زیاد به عرض کم خانه توجه نکند. پرده تزیینی بلند با راه‌ها یا گیپورهای عمودی نیز ارتفاع خانه را بیشتر نشان می‌دهد.

نکته

· نیمكت‌ها، می‌توانند در فضای زیرین خود دارای كشوهای زیادی هستند. می‌توان قفسه‌هایی را در بالای آن‌ها نصب كرد و كتاب‌ها و اشیای تزئینی را در آن‌جا قرار داد. فقط از استحكام قفسه‌ها و قدرت نگهداری و تحمل وزن كتاب‌ها مطمئن شوید.

· بسته محیط را كوچك‌تر نشان می‌دهند. اگر می‌خواهید محیط بزرگ‌تر به نظر برسد، از روش‌های زیر استفاده كنید:

فضا‌های كوچك پر از خط‌‌های مستقیم‌اند . وقتی راهرو، پنجره‌، میز و قفسه‌ها كنار هم قرار می‌گیرند، زاویه‌های تند زیادی به وجود می‌آورند. زاویه‌های تند و بلند و خط‌‌های مستقیم را با ایجاد خطوط منحنی محو كنید تا فضا بزرگ‌تر به نظر برسد. به دنبال مبلمان‌هایی كه حالت منحنی دارند باشید. مبل راحتی كه مانند كوهان خمیده و منحنی‌ است ، صندلی پشت لبه‌دار، صندلی‌های خمیده یا مبل‌های استیل گرد را انتخاب كنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: