کد خبر: ۱۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
پپ
صفحه نخست » کنز

رهبر معظم انقلاب

ماه رجب فرصت خوبى است؛ ماه دعاست، ماه توسل است، ماه توجه است، ماه استغفار است. دائم هم باید استغفار کنیم. هیچ‌کس هم خیال نکند که من از استغفار مستغنى‌ام. پیغمبر خدا می‌فرماید که: «انّه لیغان على قلبى و انّى لأستغفر اللَّه فى کلّ یوم سبعین مرّة». بلاشک پیغمبر هم حداقل روزى هفتاد مرتبه استغفار می‌کرد. استغفار براى همه است؛ به خصوص ماها که در این تحرکات مادى، در این دنیاى مادى غرقیم و آلوده‌ایم. استغفار بخشى از این آلودگى را پاکیزه می‌کند و از بین می‌برد. ماه استغفار است؛ ان‌شاءاللَّه فرصت را مغتنم بشماریم. حلول این ماه را به شما تبریک عرض می‌کنیم. ان‌شاءاللَّه که بر ما و شما این ماه مبارک باشد و از این ماه وقتى وارد ماه شعبان می‌شویم، بخشى از کار را به توفیق الهى انجام داده باشیم.

بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى3/4/1388

.................................

ماه رجب، ماه خصوصی‌هاست!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان

ماه رجب ماه عبادت است؛ آن‌ هم برای دوستان خاص حضرت حق! و الا ماه رمضان خیلی‌ها درِ خانه خداوند متعال می‌آیند که در طول سال، آن‌طور درِ خانه خداوند متعال حاضر نمی‌شدند.

کسانی که در ماه رجب عبادت خودشان را پر‌ آب و رنگ قرار می‌دهند و توجه بیشتری در عبادات پیدا می‌کنند، این‌ها از دوستان خاص حضرت حق به‌حساب خواهند آمد. به حدی که روز قیامت اهل عبادت در ماه رجب، جداگانه صدا زده می‌شوند و خداوند متعال آن‌ها را به‌ صورت ویژه به بارگاه خود فرا می‌خواند (إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ نَادَى مُنَادٍ فِی بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَیْنَ الرَّجَبِیُّونَ)

ماه رجب مقدمه‌ای برای ماه شعبان است و طبیعتا مقدمه‌ای برای ماه شریف رمضان است. این سه ماه را شاید به ‌سهولت بشود فصل عبادت نامید و بهار عبادت، که اگر بهار سه ماه دارد، این‌جا هم ما با سه ماه نورانی مواجه هستیم.

فرموده‌اند: «ماه رجب ماه خداست، ماه شعبان ماه پیامبر خدا و ماه رمضان، ماه امت اسلام و بندگان خدا24) لذا ماه رجب ماه خصوصی‌هاست، و ماه رمضان ماه عمومی‌هاست.

.......................................

راهکار آمادگی برای بهره‌برداری از فرصت معنوی ماه رجب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگار

سه راهکار آمادگی عبارتند از اول؛ طهارت. هرچه انسان پاک‌تر باشد می‌تواند از این فرصت‌ها بیشتر استفاده کند. انسان ماه رجب را درک نمی‌کند مگر این‌که پاک شده باشد. ذکر پاک شدن ماه رجب استغفار است. دوم؛ آمادگی با کسب معرفت است. باید بدانیم که ماه رجب چه خبر است. سومین آمادگی با اجازه است وقتی می‌خواهید حرم امام رضا‌علیه‌السلام بروید اذن دخول باید بگیریم. بعضی‌ها به حرم می‌روند ولی به حریم راه‌شان نمی‌دهند. صاحب ماه رجب امام زمان‌عجل‌الله‌تعالی و جد بزرگوارشان امام حسین‌علیه‌السلام است. یا صاحب‌الزمان، اجازه ورود به ماه رجب را به ما بدهید.

............................

اهمیت درخواست حاجات در ماه رجب

حاج‌آقا مجتبی تهرانی

اگر شما به دعاهای ماه رجب مراجعه کنید خواهید دید که در ادعیه این ماه مسأله درخواست حاجات بسیار مطرح شده است. در یکی از ادعیه این ماه که سفارش شده هر روز خوانده شود، آمده است: «يا مَنْ يَمْلِكُ حَوآئِجَ‌السَّآئِلينَ و يَعْلَمُ ضَميرَ‌الصَّامِتينَ» یا در دعایی که بعد از هر نماز خوانده می شود آمده: «يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ، يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ، يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ، يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ لَمْ‌يَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ‌يَعْرِفْهُ‏ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً» اگر دقت کنید دعاهایی که در این ماه وارد شده غالبا در ارتباط با حوائج است.

پیغمبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله در روایتی می‌فرمایند: خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای را نصب فرموده است که به آن داعی گفته می‌شود. پس هنگامی که ماه رجب وارد می شود این فرشته هر شب تا صبح ندا می‌دهد خوشا به حال اهل ذکر! خوشا به حال اهل طاعت. این ملک می‌گوید: ای مردم! امشب خدا می‌گوید: من هم‌نشین کسی هستم که با من هم‌نشین باشد. چه تعبیر عجیبی! من از کسی اطاعت می‌کنم که از من اطاعت کند. یعنی هر چه بخواهی به تو می‌دهم. هر که از من طلب غفران و بخشش کند او را می‌آمرزم. این ماه، ماه من است؛ ماه رجب ماه خداست. بنده هم بنده من است، رحمت، رحمت من است؛ رحمت فراگیر من است. هر که در این ماه مرا بخواند جوابش را می‌دهم. و هر کس در این ماه از من چیزی درخواست کند به آن عطا می کنم. هر کس از من طلب هدایت کند، هدایتش می‌کنم.این ماه را ریسمانی بین خود و بنده‌ام قرار دادم. چه تعبیر بالایی است! اگر کسی در ماه رجب به این حَبل و ریسمان اعتصام پیدا کند، به من خواهد رسید. تمام این‌ها گویای یک معنا است و آن این‌که خداوند می‌خواهد رابطه بین او و بنده‌اش حفظ شود و این رابطه قطع نشود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: