کد خبر: ۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهانی که در آن زندگی می‌کنیم پر از شگفتی‌های گوناگون است. از شگفتی‌های طبیعی گرفته تا شگفتی‌هایی که ساخته دست بشر است. بعضی‌ها کار عجیب و غریبی می‌کنند و بعضی‌ها وسایل بهت‌آور می‌سازند. برخی از این ساخته‌ها آسیب جدی به طبیعت یا زندگی عادی مردم می‌زنند و برخی نیز برای خدمت به مردم و در جهت تأمین آسایش آن‌ها به کار گرفته می‌شوند. در این شماره سه مورد از این شگفتی‌های دنیا را معرفی خواهیم کرد.

ممنوعیت استفاده از پلاستیک یکبار مصرف

استفاده از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی در سراسر دنیا بسیار فراگیر شده است. جالب است بدانید کشوری در آمریکای جنوبی یک موضع قوی دربرابر آلودگی پلاستیکی اتخاذ کرده است. کشور کاستاریکا قول داده تا سال ۲۰۲۱ تمام پلاستیک‌های یکبار مصرف را ممنوع کند. درحالی که همه‌‌جا از دهلی نو تا کالیفرنیا قانون ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و یک‌بارمصرف را تصویب کرده‌اند، کاستاریکا وعده داده است درب‌های پلاستیکی، لیوان‌ها و قاشق چنگل‌های یک‌بار مصرف همگی در این کشور آمریکای مرکزی ممنوع شوند. وقتی در نظر بگیرید که هر سال ۴۰۰۰ تن زباله جامد در این کشور تولید می‌شود و ۲۰ درصد آن هرگز به مرکز بازیافت یا محل دفن زباله برده نمی‌شود و در رودخانه‌ها، سواحل و جنگل‌ها ریخته می‌شود، چنین اقدامی ضروری به نظر می‌رسد. دولت کاستاریکا چند استراتژی مهم را دنبال می‌کند که شامل تحقیقات نوآورانه برای جایگزینی محصولات پلاستیکی می‌شود. به طور مثال گروهی از دانشجویان درحال کار بر روی ماده‌ای از جنس موز هستند که ۵ برابر محکم‌تر از پلاستیک است و در ۱۸ ماه تجزیه می‌شود.

خط ریل دریایی

یکی از جالب‌ترین گذرگاه‌های ریلی دنیا، گذرگاه «هیندربرگدام» است. مسیری ۱۱ کیلومتری ریلی که جزیره زیلت را به ایالت هولشتاین در آلمان متصل می‌سازد. در سال ۱۹۷۲ میلادی، آلمان مسیر یاد شده را مختص حمل و نقل ریلی افتتاح کرد. قبل از درست کردن این گذرگاه در فصل زمستان یخ‌های دریای «وادن» سدی سخت را پیش روی مسافران قرار می داد و در شرایط آب و هوایی نامساعد رفت و آمد بیش از شش ساعت به طول می‌انجامید. به علت آن‌که مکان یاد شده از نظر تفریحی محبوبیت زیادی داشت، مقامات رسمی طرح ریل‌گذاری از وسط دریا برای عبور قطار را برای عبور و مروز در این مسیر را ارائه کردند در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ قطار از گذرگاه یاد شده عبور می‌کند. هر سال بیش از ۴۵۰ هزار وسیله از این طریق جابجا می‌شوند.

کتاب رنگ‌آمیزی مخصوص بزرگسالان

کتاب‌های رنگ آمیزی بزرگسالان در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند، زیرا راهی برای استراحت، مبارزه با استرس و ر‌ها کردن کودک درون به شمار می‌روند. شما می‌توانید آن‌ها را در بیشتر کتاب‌فروشی‌ها پیدا کنید و هزاران موضوع دارند که از بین آن‌ها می‌توانید انتخاب کنید. اما یک شرکت کالا‌ها و خدمات لوکس تحقیق کرد و متوجه شد که هیچ کتاب رنگ‌آمیزی لوکسی برای افراد ثروتمند وجود ندارد، بنابراین تصمیم گرفت خودش آن را ایجاد کند.

کتاب رنگ‌آمیزی سفارشی همان‌طور که از نامش پیداست یک اثر هنری شامل تصویرسازی‌های براساس علایق شخصی شماست. تصویرگر مشهور «یان بک» با خریدار ملاقات خواهد کرد تا با چیزهای مهم زندگی، خانواده، جاهای مورد علاقه و لحظات مهمی که تجربه کرده آشنا شود. او براساس این اطلاعات، ۱۰ تصویر منحصربفرد در سبک مورد توافق مشتری نقاشی می‌کند. وقتی این تصاویر در کاغذهای دست‌ساز کشیده شدند، با استفاده از صنایع و ابزارهای سنتی توسط اساتید صحافی به شکل کتاب درمی‌آیند. هر کتاب جلد چرمی خواهد داشت و نام گیرنده با طلای ۲۴ عیار روی آن برجسته خواهد شد قیمت این کتاب هم مانند خودش شگفت‌انگیز است و ۳۰۸۵۰ دلار قیمت دارد. می‌توانید تصور کنید چقدر باید ثروتمند باشید که برای یک کتاب رنگ‌آمیزی ۱۰ صفحه‌ای چنین پولی بپردازید؟


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: