کد خبر: ۱۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
پپ
11 اسفند 13 جمادی‌الثانی 64 هجری قمری، وفات ام‌البنبن‌سلام‌الله‌علیها
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ

عاطفه میرافضل

تاریخ گواهی می‏دهد که پدران و داییان خانم ام‏البنین از دلیران عربِ پیش از اسلام بوده که در عین شجاعت، بزرگ و پیشوای قوم خود نیز بوده‏اند، آن‏چنان که حاکمان زمانْ در برابرشان سرتسلیم فرود می‏آورند. تاریخ‏نگارانْ سال ولادت او را ثبت نکرده‏اند، ولی یاد‌آور شده‏اند که تولد پسر بزرگ ایشان، حضرت ابوالفضل‌علیه‏السلام، در سال 26ق اتفاق افتاده است.برخی از تاریخ‏نگاران، زمان ولادت ایشان را در حدود پنج سال پس از هجرت تخمین می‏زنند.

بعد از شهادت فاطمه‌زهرا‌سلام‌الله‌علیها، علی‌بن‌ابی‏طالب‌علیه‏السلام برادرش عقیل را ـ که آشنا به علم نسب‏شناسی عرب بود ـ فرا خواند و از او خواست که برایش همسری از تبار دلاوران برگزیند تا پسر دلیری برای مولا به ارمغان آورد.

عقیل، فاطمه کلابیه را برای حضرت برگزید که قبیله و خاندانش، بنی کِلاب، در شجاعت بی‏مانند بودند، و حضرت علی‌علیه‏السلام نیز این انتخاب را پسندید و او را نزد پدر ام‏البنین فرستاد. پدر خشنود از این وصلت مبارک، نزد دختر خود شتافت و موضوع را در میان گذاشت. ام‌البنین نیز با سربلندی و افتخار، پاسخ مثبت داد و پیوندی همیشگی بین وی و مولای متقیان علی‌بن‌ابی‏طالب‌علیه‏السلام برقرار شد.

روز اولی که ام‌البنین‌سلام‌الله‌علیها پا در خانه علی‌علیه‏السلام گذاشت، حسن و حسین‌علیهماالسلام مریض بوده و در بستر افتاده بودند. عروس تازه ابوطالب، به محض آن‏که وارد خانه شد، خود را به بالین آن دو عزیز عالم وجود رسانید و هم‏چون مادری مهربان به دلجویی و پرستاری آنان پرداخت. فاطمه کلابیه، بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک با علی علیه‏السلام، به امیرالمؤمنین پیشنهاد کرد که به جای «فاطمه»، که اسم قبلی و اصلی وی بوده، او را ام‌البنین صدا زند تا فرزندان حضرت زهرا‌سلام‌الله‌علیها از ذکر نام اصلی او توسط پدرشان، به یاد مادر خویش، فاطمه‌زهرا‌سلام‌الله‌علیها نیفتند و در نتیجه، خاطرات گذشته، در ذهن آن‏ها تداعی نگردد و رنج بی‏مادری آن‏ها را آزار ندهد.

ام‏البنین بر آن بود که، در زندگی جای خالی حضرت زهرا‌سلام‌الله‌علیها را برای فرزندان ایشان پر کند؛ مادری که در اوج شکوفایی پژمرده شد و آتش به جان فرزندان خردسال زد: فرزندان فاطمه‌زهرا‌سلام‌الله‌علیها در وجود این بانوی پارسا، مادر خود را می‏دیدند و رنج فقدانِ مادر را کمتر احساس می‏کردند.

ثمره زندگی مشترک ام‌البنین‌سلام‌الله‌علیها با حضرت علی‌علیه‏السلام، چهار پسر بود که به دلیل داشتن همین پسران، او را ام‏البنین، یعنی مادر پسران می‏خواندند. نام فرزندان ایشان به ترتیب عبارتند از: قمربنی‏هاشم حضرت ابوالفضل‌العباس‌علیه‏السلام، عبداللّه‏، جعفر و عثمان. فرزندان ام‌البنین همگی در کربلا به شهادت رسیدند و نسل ایشان از طریق عُبیداللّه‏ فرزند حضرت ابوالفضل‌علیه‏السلام ادامه یافت. در واقعه کربلا، وقتی خبر شهادت فرزندانش به او رسید، سرشک اشک از دیده فرو ریخت و با روحیه‏ای قوی در اشعاری گفت: «ای کسی که فرزند رشیدم عباس را دیدی که همانند پدرش بر دشمنان تاخت، فرزندان علی‌علیه‏السلام همه شیران بیشه شجاعتند. شنیده‏ام بر سر عباس عمود آهنین زدند، در حالی که دست‏هایش را قطع کرده بودند؛ اگر دست در بدن پسرم بود، چه کسی می‏توانست نزد او آید و با او بجنگد؟»

در تاریخ آورده‌اند که؛ ام‏البنین بَشیر را دید که فرستاده امام سجاد‌علیه‏السلام بود و به مدینه آمده بود تا مردم را از ماجرای کربلا و بازگشت کاروان امام حسین‌علیه‏السلام با خبر سازد. به او فرمود: ای بشیر! از امام حسین‌علیه‏السلام چه خبر داری؟ بشیر گفت: خدا به تو صبر دهد که عباس تو کشته گردید. ام‏البنین فرمود: از حسین‌علیه‏السلام مرا خبر ده!

بشیر خبر شهادت بقیه فرزندان او را هم اعلام کرد، ولی ام‏البنین پیوسته از امام حسین‌علیه‏السلام خبر می‏گرفت و می‏گفت: فرزندان من و آن‏چه در زیر آسمان است، فدای حسینم باد. چون بشیر خبر شهادت امام حسین‌علیه‏السلام را به آن حضرت داد، صیحه‏ای کشید و گفت: ای بشیر! رگ قلبم را پاره کردی و سپس صدا به ناله و شیون بلند کرد.

به نوشته علامه سماوى در ابصارالعين؛ ام‌البنين‌سلام‌الله‌علیها همه روزه به بقيع مى‌رفت و مرثيه مى‌خواند، به نوعى كه مروان - با آن قساوت قلب - از ناله و گريه ام‌البنين‌سلام‌الله‌عليها به گريه مى‌افتاد و اشك‌هاى خود را با دستمال پاك مى‌كرد. نيز هنگامى كه زن‌ها او را با عنوان ام‌البنين خطاب كرده و به وى تسليت مى‌داده‌اند.

ام‌البنبن، بعد از زینب‌کبری‌‌سلام‌الله‌علیها دار فانی را وداع گفت، ولی تاریخ‏نگاران سال ارتحال او را متفاوت نگاشته‏اند، به طوری که عده‏ای آن را سال 70 ق بیان کرده‏اند و عده دیگری تاریخ وفات آن مادر فداکار را، سیزدهم جمادی‌الثانی سال 64ق دانسته‏اند که نظر دوم از شهرت بیشتری برخوردار است. ام‏البنین را در بقیع، در جوار امام حسن‌مجتبی‌علیه‏السلام، فاطمه بنت اسد‌سلام‌الله‌علیها و دیگر شخصیت‏های مدفون در آن‏جا به خاک سپردند.

عالمان شیعه شجاعت، فصاحت و علاقه ام‌البنین به اهل بیت به‌ویژه امام حسین را ستوده و از او به نیکی و بزرگی یاد کرده‌اند. اهل‌بیت‌علیهم‌السلام نیز برای او احترام ویژه قائل بودند و در روزهای عید، نزد او می‌رفتند. باقر شریف قرشی نیز گفته است در تاریخ زنی همچون ام‌البنین دیده نشده که نسبت به فرزندان هووی خود محبتی خالصانه ورزد و آنان را بر فرزندان خویش مقدم بدارد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: