کد خبر: ۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
پپ
مدیریت استرس از دیدگاه طب سنتی
صفحه نخست » عطارباشی

درمان اضطراب و استرس با روش‌های خانگی و طب سنتی، یکی از موضوعات پرمخاطب در سراسر دنیاست. در این مقاله، ابتدا با اضطراب و استرس و تفاوت این دو آشنا می‌شویم و سپس به درمان اضطراب می‌پردازیم.

استرس پاسخ بدن است

اضطراب احساس عصبی بودن یا ترس است و استرس معمولا پاسخ فیزیکی به چیزی است که شما احساس می‌کنید یا از آن می‌ترسید. در واقع این دو واژه متفاوت اما مکمل هم هستند ولی در بسیاری موارد به جای هم استفاده می‌شوند. علائم بروز آن معمولا به این صورت است که در زمان اضطراب، ضربان قلب افزایش می‌یابد، تنفس تندتر می‌شود و ماهیچه‌ها سفت می‌شوند. در حقیقت با بروز این علائم بدن خود را برای مواجهه با موقعیت‌های استرس‌زا آماده می‌کند. افرادی که ترس یا نگرانی زیادی دارند، این نگرانی بر روی کار و روابط آن‌ها تاثیر‌گذار است. کاهش اشتها یا اختلالات خواب نیز ممکن است در پی مشکلات اضطراب به وجود آید.

مدیریت اضطراب

همان‌طور که می‌دانید استرس بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی است، اما راه‌های بسیار آسانی برای مقابله با آن وجود دارد. برای داشتن آینده‌ای روشن شما باید استرس‌های خود را مدیریت کنید و تغییر در شیوه زندگی، یک رژیم غذایی سالم و استفاده از برخی داروهای خانگی ساده به خوبی می‌تواند در مدیریت استرس و اضطراب راه‌گشا باشد.

ـ تنفس آرام و عمیق در موقعیت‌های استرس‌زا می‌تواند به شما در کاهش استرس کمک کند. همراه با تنفس عمیق، اکسیژن بیشتری وارد بدن شما می‌شود که می‌تواند منجر به آرامش ذهن و بدن شما شود.

ـ بابونه گیاهی بسیار مؤثر برای کاهش استرس می‌باشد. ماهیت آرام‌بخش و تسکین‌دهنده آن به عنوان یک مسکن بر روی سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کند. بابونه به شل شدن عضلات، رفع اضطراب و خواب بهتر کمک می‌کند. برای مبارزه و درمان استرس شما می‌توانید روزانه 4 فنجان از دمنوش بابونه بنوشید. برای تهیه این دمنوش، 2 قاشق چای‌خوری بابونه خشک را به دو لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس مقداری عسل به عنوان طعم‌دهنده به آن اضافه کنید و آن را بنوشید.

ـ ماساژ بدن نیز به عنوان یک مسکن بسیار مفید برای درمان اضطراب و استرس عمل می‌کند. با توجه به طب سنتی چینی، ماساژ کمک می‌کند تا چاکراه‌های انرژی مسدود بدن، باز شوند و به کاهش استرس و بهبود سلامتی کمک کنند. ماساژ پاها، دست‌ها، پشت و سر با روغن گرم به شل شدن عضلات تنش، بهبود گردش خون و کاهش اضطراب و درمان استرس کمک می‌کند. برای استفاده از ماساژ درمانی، شما می‌توانید از روغن کنجد، زیتون و یا روغن نارگیل استفاده کنید.

ـ جیسینگ هندی گیاهی بسیار مؤثر برای کاهش استرس است. مطالعات مجله ای پزشکی ـ روان‌شناسی در هند نشان داده که ریشه جیسینگ هندی با کاهش میزان هورمون کورتیزول (مؤثر در استرس) در بزرگسالان منجر به کاهش قابل توجه استرس می‌گردد. همچنین جیسینگ هندی آستانه تحمل انسان را در مقابل استرس افزایش می‌دهد و به نوبه خود باعث بهبود کیفیت زندگی می‌شود.علاوه بر این، جیسینگ هندی منجر به تقویت سیستم عصبی، افزایش انرژی، کاهش خستگی و بهبود کیفیت خواب می‌گردد.

هشدار: زنان باردار و کودکان نباید از این گیاه مصرف کنند.

ـ ریحان مقدس یکی دیگر از گیاهان دارویی است که به عنوان یک گیاه ضد اضطراب طبیعی عمل می‌کند. این گیاه به عنوان یک گیاه سازگار‌کننده بدن انسان با شرایط محیطی، پاسخ طبیعی بدن به استرس‌های جسمی ‌و روحی را افزایش می‌دهد. به علاوه این گیاه به عملکرد صحیح بدن در زمان استرس کمک می‌کند.

ـ یکی دیگر از داروهای گیاهی مؤثر در کاهش اضطراب، گل ساعتی می‌باشد. گل ساعت می‌تواند میزان گاما‌آمینوبوتیریک‌اسید را در مغز افزایش دهد و در نتیجه به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. همیشه قبل از مصرف یک مکمل با دکتر خود مشورت کنید، چون ممکن است که این مکمل‌ها با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، سازگار نباشد.

هشدار: بچه‌های کوچک و زنان باردار و شیرده نباید از این گیاه مصرف نمایند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: