کد خبر: ۱۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
پپ
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ



اسم رمز؛ اس. دی. راتر

در سال‌های آغازین حکومت نوپای جمهوری اسلامی در ایران و با توجه به ضعیف شدن دولت موقت و مخالفت پنهانی با جمهوری اسلامی، علیرغم حمایت ظاهری در صدد بوده تا با سران مختلف سیاسی و نظامی در جنوب ایران دست به یک سری اقدامات براندازی بزند.

قشقایی دراین رابطه با مدنی تماس می‌گیرد و از وی می‌خواهد که یک کودتای نظامی را علیه امام و دولت بازرگان رهبری کند. وی طبق ادعاهای خودش طرح‌های تدارکاتی و تسلیحاتی و استراتژی لازم برای ایجاد مخالفت و درگیری مسلحانه علیه جمهوری اسلامی را داشته است. از طرف بختیار نیز با وی تماس‌هایی صورت گرفته و حتی به قشقایی گفته شده که پول مورد نیاز برای کودتا نیز به وی پرداخت خواهد شد. در یکی از ملاقات‌ها وی در مورد تماسش با مخالفین عرب صحبت کرده و گفته که این مخالفین به طور گاه و بی‌گاه به عنوان حمل کننده سلاح به قبایل غیر عرب در جنوب نیز عمل می‌کنند.

خسرو قشقایی معدوم یکی از مهره‌های سازمان سیای امریکا در ایران اعتراف کرد که برای اجرای توطئه‌های امپریالیسم آمریکا در ایران ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیون ریال مقرری از سازمان سیای آمریکا دریافت می‌کرده است.

وی در اعترافات خود این‌گونه می‌گوید: مدت ۲۵ سالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خارج از ایران بودم، با عناصری چون شاپور بختیار، داریوش فروهر، صادق قطب‌زاده، بنی‌صدر و عناصر اصلی جبهه ملی فعالیت داشتم. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و آمدن به ایران در آلمان زندگی می‌کردم. سپس در ایران از طریق ارتباط تلفنی که از هتل محل اقامتم در تهران با مأمورین سیای آمریکا داشتم، ضمن دریافت خط مشی اجرای توطئه‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، چگونگی اوضاع داخلی کشور را به اطلاع آنها می‌رساندم.

سال ۵۹ برای اجرای یک کودتا به جنوب رفتم ولی مردم همکاری نکردند! در واقع پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس برنامه‌ای که از طرف آمریکا تهیه و هماهنگ شده بود، با افرادی چون بنی‌صدر ارتباط برقرار کردم و در سال ۵۹ با کمک‌های مالی آمریکا و همکاری شاپور بختیار، ناصر قشقائی برادرم و پسرش عبدالله برای تهیه نفرات و امکانات جهت اجرای یک کودتای آمریکایی به جنوب رفتم و برخلاف آنچه تصور می‌کردیم که بتوانیم به طور گسترده همکاری مردم را جلب کنیم، پس از مدتی با مخالفت عظیم آن‌ها روبرو شدیم.

البته در نخستین توطئه‌هایمان در استان فارس که ایجاد اغتشاش و درگیری بین مردم بود، نیروهای ما مرکب از عده‌ای عناصر خود فروخته و قاچاقچی، آخرین درگیری که در مهکویه فارس صورت گرفت، توسط مردم قلع و قمع شد و مجبور به فرار از منطقه شدند. مدتی قبل از دستگیری در جریان ملاقاتی با بنی‌صدر که در پاریس انجام شد، به تشویق وی به آمریکا رفتم و از طریق آشنایی که با ژان والر یکی از دوستانم در آمریکا داشتم، با رئیس اداره ایران در وزارت خارجه آمریکا ملاقات کردم و در پی يك سرى مذاکرات کلی، تصميم گرفته شد با وی در تماس باشم.

قشقایی در مورد منابع مالی خود نیز چنین گفته است: در هشت سال قبل از انقلاب که در خارج به سر می‌بردم، ساواک ماهانه ۹۰ هزار ریال برای ما می‌فرستاد و پس از مراجعت به ایران، حدود دو میلیون تومان در اختیار ما گذاشته شد و پس از آن به طور اساسی از طریق آمریکا هزینه برنامه‌های ما تأمین می‌شد. آمریکایی‌ها نیز از طریق نماینده‌ای که در شیراز داشتیم، به طور متوسط ماهانه با ارسال ۱۵۰ میلیون ریال مقرری، هزینه و مخارج توطئه‌های ما علیه جمهوری اسلامی ایران را تامین می‌کردند.

کاندیداتوری من برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در اجرای برنامه‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی بود که به تشویق بنی‌صدر مطرح شد و قرار بود من به عنوان مهره مستقیم آمریکا در مجلس نفوذ کنم. در اجرای این برنامه‌ها میلیون‌ها ریال صرف هزینه تبلیغات کاندیداتوری من برای مجلس شورای اسلامی شد. من در سال ۵۹ پس از دستگیری توسط نیروهای انقلاب اسلامی توسط بنی‌صدر از زندان آزاد شدم و به دنبال آن بنی‌صدر شخص نجات دهنده من، مکرر تأکید داشت به پاس این خدمتی که به من کرده بود من برای حمایت از او منطقه فارس را بسیج کنم. این اردوها که با تشویق آمریکایی‌ها، بختیار و مدنی تشکیل شد، هدف جمع آوری نیروهای بیشتر برای اجرای توطئه‌های آمریکا را به دنبال داشت که در حاشیه آن قصد داشتیم با ایجاد جو نارضایتی و نا‌امیدی در بین مردم، جمهوری اسلامی را تضعیف کرده و در نهایت، منطقه آزادتری برای فعالیت‌هایمان در فارس به وجود بیاوریم.

من یک سال قبل از دستگیری از سه طریق خلیج فارس، کردستان و بلوچستان قصد فرار از ایران را داشتم که در شیراز دستگیر شدیم.

وی در پایان اعترافاتش گفته بود: من با حمایت‌های همه جانبه‌ای که از سوی آمریکا می‌شدم و همکاری‌های زیادی که عناصر ضد انقلاب اسلامی با من داشتند، نتوانستم همکاری مردم را در اجرای برنامه‌هایم جلب کنم و در نهایت توطئه‌هایم به شکست انجامید و از نزدیک لمس کردم که واقعا آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: