کد خبر: ۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
پپ
صفحه نخست » نمای نزدیک


فائقه بزاز

پیش خودمان بماند، برخی از ما ایرانی‏ها آدم‏های عجیبی هستیم. همیشه دلمان میخواهد خلاف جریان آب شنا کنیم. فرقی هم نمیکند جریان آب به سوی دریا باشد یا گودال، حتی اگر سربالا برود ابوعطا هم می‏خوانیم. شاید این جمله توصیف دقیقی از ماست؛ «یا مشغول خیال‌بافی‏های خوش‌بینانه هستیم یا واقع‌بینی‏های بدبینانه. اگر به خیالاتمان کمی بدبینانه نگاه کنیم و واقعیتها را کمی خوش بینانهتر تحلیل کنیم به تعادل میرسیم»!

همه اینها را گفتم تا به این موضوع غافلگیر‌کننده برسم. این که وقتی خیلی از ما با روی کار آمدن تلگرام ذوق‌زده شدیم و از وایبر به خانه جدید مجازی‏مان نقل مکان کردیم و بعدتر با مسدود شدنش به خاطر موضوعات امنیتی، داد و فغان راه انداختیم، نمی‏دانستیم این فضای به ظاهر جذاب و محبوب ایرانیان، در دنیا جزو آخرین‏هاست و از بین 22 پیام‌رسان محبوب دنیا با 100 میلیون کاربر فعال در رتبه بیستم قرار دارد. می‌خواهید بدانید چرا؟
اول: سال گذشته و با افزایش عملیات‏های گروه تروریستی داعش در قلب اروپا، دولتمردان اروپایی نگرانی خود را از ترویج بعضی پیام‌رسان
ها از جمله تلگرام اعلام کردند. فرانسه بعد از چندین عملیات انتحاری که در خاک این کشور انجام شد، تصمیم گرفت قابلیت رمزگذاری نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی را محدود کند و وزیر فرانسه از تلگرام به عنواننرم‌افزار محبوب داعش نام برد. طبق گفته رسانههای غربی، در عملیات انتحاری انجام شده در اروپا، تلگرام نقش اساسی در تبادل‌نظر گروه‏های تروریستی داشت.
دوم: به خاطر عدم همکاری شبکه تلگرام برای مبارزه با تروریسم با پلیس اتحادیه اروپا، تا جایی که صدای رئیس پلیس اتحادیه اروپا هم در خصوص عدم همکاری تلگرامدر مبارزه با تروریست درآمده، گفته بود که تلگرام همکاری اندکی با ما دارد و قابل مقایسه با همکاری بقیه شبکههای اجتماعی با ما نیست.
سوم: به خاطرانتشار سهل اخبار جعلی. حتی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به خاطر این که بعضی از رسانه‌های اجتماعی به ابزارهایی برای ارائهاطلاعاتنادرست و راه‌اندازی هجمه‌های تبلیغاتی علیه شخصیت‌های صنف‌های مختلف تبدیل شده‌اند، خواستار مسدود کردن آنها در مهد آزادی شده بود. این سخنان ماکرون زمینه‏ای شد تا جعلی بودن اخبار تلگرام در کشور فرانسه بیشتر ثابت شود.

همین دلایل کافی است تا پیام‌رسان تلگرام بین کشورهای غربی بدون محبوبیت تلقی شود؛ قطعا همکاری نکردن مدیر تلگرام با سران کشورهای اروپایی جزو دلایل اصلی این اتفاق است. این که مردم اروپا نسبت به این فضا دلسرد شده، میلی به حضور در تلگرام نداشته باشند. حالا به نظر مبارک شما این که چرا ما عاشق سینه‌چاک این دلبر مکار هستیم، به چی برمیگرده؟ به خیالبافی‏های خوش‌بینانه یا واقع بینی‏های بدبینانه یا عدم تعادل؟!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: