کد خبر: ۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
پپ
صفحه نخست » گفتگو


سوریه کنونی که در گذشته همراه با کشورهای اردن، لبنان، فلسطین، بخشی از سرزمین شام محسوب می‌شد، سابقه‌ای بس دراز در تاریخ دارد که مورخان، این قدمت را به حدود پنج هزار سال پیش می‌رسانند. در سال ۱۹۲۰، نیروهای فرانسه پس از نبرد میسلون، این کشور را به تصرف خود درآوردند و سوریه و لبنان با رأی جامعه ملل، تحت قیمومیت فرانسه قرار گرفتند. در سال ۱۹۲۶ لبنان از سوریه تجزیه و کشوری جداگانه شد. پس از مذاکرات طولانی در سالهای ۱۹۳۰ و ۱۹۳۲ توافق‌هایی برای تأسیس سوریه خودمختار به‌عمل آمد. در سال ۱۹۴۱ نیروهای انگلیس و فرانسه آزاد، سوریه را اشغال کردند. در همین سال سوریه استقلال خود را اعلام کرد و به استقلال ظاهري رسيد و رژيم جمهوري در آن كشور اعلام شد. با این وجود استقلال سوریه تا چند سال بعد عملا محقق نشد. با پايان جنگ جهاني دوم، نيروهاي متفقين، خاك سوريه را ترك نمودند و در 17 آوريل 1946، اين كشور به استقلال كامل رسيد كه روز ملي سوريه نيز به حساب مي‏آيد.

در سال 1963 در سوریه حزب بعث بر سر کار آمد و از سال 1970 تاکنون رئیس حکومت در این کشور یکی از افراد خاندان اسد است. سوریه درگیری‌های زیادی را با رژیم اشغالگر صهیونیستی داشته است و در این مدت بخشی از خاکش را هم از دست داده است. در سال ۱۹۶۷ پس از جنگ با اسرائیل، قسمتی از خاک سوریه - از جمله ارتفاعات جولان و بخشی از قنیطره - به تصرف اسرائیل درآمد. در سال ۱۹۷۳م سوریه دوباره در جنگ اعراب و اسرائیل شرکت کرد و خسارات زیادی بر اسرائیل وارد آورد.

سوریه از ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱ (۶ بهمن ۱۳۸۹) دچار بحران شد. به دلیل مشارکت گسترده مزدوران خارجی از لیبی و تونس گرفته تا مزدوران اروپایی، نمی‌توانیم اصطلاح جنگ داخلی برای سوریه بکار ببریم. در وهله اول بحران، ارتش آزاد سوریه در سال ۲۰۱۱ توسط نظامیان جدا شده از ارتش سوریه تشکیل شد. جبهه النصره هم که قبلا شاخه رسمی القاعده در سوریه بود و در سال ۲۰۱۶ نام خود را به جبهه فتح شام تغییر داد، یکه‌تازی کرد و با خشونت هرچه تمام‌تر به پیشروی در مناطق مختلف سوریه مبادرت ورزید. یک جبهه ائتلافی از چندین گروه سلفی هم اپوزیسیون سوریه بودند و داعش هم بعدها با اتحاد ایدئولوژیک این گروه‌ها، همه را یکپارچه در برابر اسد قرار داد. با پشتوانه رزمی و پولی غرب و ترکیه و عربستان و کشورهای منطقه مانند قطر. پس از ناآرامی‌های ٢٠١١ در سوریه، جنگ داخلی در این کشور گسترش یافت و کم‌کم با ظهور داعش اتفاقات تلخی در این کشور رقم خورد که تا امسال ادامه داشت.

جمعیت سوریه 19 میلیون و 314 هزار و 747 نفر است که میانگین سنی آن‌ها 1/21سال است. مسلمانان این کشور 86 درصد کل جمعیت را تشکیل مى‌دهند و مسیحیان 5/13درصد از جمعیت را. حدود پنج هزار یهودى نیز در دمشق و اطراف آن زندگى مى‌کنند. مسلمانان سنی بیشترین بخش جمعیتی سوریه را تشکیل داده‌اند. دروزی‌ها گروهى ازمسلمانان هستند که حدود یک میلیون نفر از جمعیت سوریه را تشکیل مى‌دهند. علویان که شیعه اثنى عشرى‌اند نزدیک به دو میلیون نفر هستند و اکثر در کوه‌هاى شمال غرب سوریه به موازات ساحل طرطوس تا انطاکیه پراکنده‌اند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: