کد خبر: ۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۰
پپ
صفحه نخست » کنز


حسنی احمدی

فرزند حبیبم حسن عسگری به همراه ابوهاشم جعفری سوار بر مرکب به سمت صحرا حرکت می‌کنند. حسن زیر لب ذکر می‌گوید اما ابوهاشم مسأله‌ای ذهنش را به شدت مشغول کرده است. حسن جلوتر حرکت می‌کند و هاشم در پشت سر او می‌اندیشد چگونه بدهی سنگینی را که دارد را بپردازد. هنوز از فکر بیرون نیامده که حسن رو به او کرده و می‌گوید: ابوهاشم ناراحت نباش خداوند متعال دینت را ادا خواهد کرد سپس خم شده و با عصایی که در دست دارد روی زمین خطی می‌کشد و می‌گوید: ابوهاشم پیاده شو و آن را بردار و مواظب باش از این جریان برای کسی چیزی نگویی. ابوهاشم پیاده می‌شود و قطعه‌ای طلا را از میان خاک بر می‌دارد و در میان خورجینش می‌گذارد و دوباره سوار بر مرکب شده و به راه خود ادامه می‌دهند در حال طی مسیر هستند که ابوهاشم با خود می‌اندیشد: اگر این قطعه طلا اندازه بدهی من باشد که خوب است ولی من تهی‌دستم و توان تأمین مالی زندگی خود و خانواده‌ام را ندارم؛ مخصوصا در این فصل زمستان که اهل خانه نه آذوقه و نه لباس مناسب دارند. ابوهاشم همچنان در سکوت می‌اندیشد که حسن رو به او کرده و می‌گوید: ابوهاشم! ابوهاشم نگاهی به حسن عسگری می‌کند حسن خم می‌شود و خطی بر زمین می‌کشد و می‌گوید: آن را بردار و این اسرار را به کسی نگو. ابوهاشم پیاده می‌شود و قطعه‌ای از نقره را از خاک‌ها برمی‌دارد و در خورجین می‌گذارد. شب هنگام است و فرزند حبیبم و ابوهاشم به شهر بازگشته‌اند ابوهاشم طلا را به بازار برده و قیمت می‌کند، طلا دقیقا به اندازه بدهی‌های اوست؛ نه کم و نه زیاد. ابوهاشم با خود می‌اندیشد من هیچ نگفتم و او خود به تمام حوایج من آگاه بود...


حکم تیمم

کسی که نمی‌تواند غسل کند اگر بخواهد عملی را که غسل برای‌ آن واجب است انجام دهد باید «تیمم بدل از غسل» نماید. و اگر نتواند وضو بگیرد و بخواهد عملی را که وضو برای ان واجب است انجام دهد باید «تیمم بدا از وضو» نماید.

اقسام تیمم

الف) بدل از (به جای ـ جایگزین) وضو

ب) بدل از (به جای ـ جایگزین) غسل

تفاوت تیمم بدل از وضو و بدل از غسل

آیا تیمم بدل از غسل با تیمم بدل از وضو فرق دارد؟

خیر، تیمم بدل از غسل با تیمم بدل از وضو (در چگونگی تیمم) فرقی با هم ندارند.

بهجت، سیستانی، صافی و مکارم: بنابر احتیاط مستحب بهتر است تیمم بدل از غسل (بهجت: بلکه هر تیممی) با دو بار زدن دست بر چیزی که تیم بر آن صحیح است انجام شود. به این صورت که یک بار دست‌ها بر زمین زده و بر پیشانی کشیده شود و بار دوم دست‌ها بر زمین زده شود و بر پشت دست‌ها کشیده شود.

سبحانی: در تیمم بدل از وضو و غسل دست‌ها را یک مرتبه به زمین بزند و به پیشانی و پشت دست‌ها بکشد و یک مرتبه دیگر به زمین بزند و فقط پشت دست‌ها رال مسح کند.

موارد وجوب تیمم

نبود آب

اگر تهیه آب برای وضو یا غسل ممکن نباشد باید تیمم کرد.

در دسترس نبودن آب

در صورتی که آب وجود دارد اما به سبب پیری و ناتوانی جسمی یا ترس از دزد و جانور و مانند این‌ها یا نداشتن وسیله‌ای که آب را از چاه بکشد دسترسی به آب نداشته باشد باید تیمم کند.

دور بودن حمام

آیا به علت دور بودن حمام می‌توانیم به جای غسل تیمم کنیم؟ خیر باید غسل کنید.




چند راه ارتباط مؤثر

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی

یکی از راه‌های ارتباط مؤثر حسن ظن داشتن نسبت به یکدیگر است یعنی این‌که نسبت به دیگران سوءظن نداشته باشیم و اگر چیزی را هم مشاهده کردیم حمل بر صحت، حمل بر خوبی و نیکی کنیم.

یکی دیگر از راه‌های ارتباط مؤثر عفو و گذشت است. خطای یکدیگر را نادیده بگیریم.

دیگر راه ارتباط مؤثر تقدیر و تشکر از یکدیگر است. علیعلیه‌السلام فرمود: زمانی که کسی در حق تو خوبی کرد او را نشر بده. یک مصداق نشر تقدیر و تشکر است.

تکیه گاه انسان

حجت‌الاسلام و المسلمین فرحزاد

خیال نکنید ما با حشرات فرق داریم. نگویید این‌ها پشه و ذباب و عنکبوت هستند. وقتی انسان تکیه‌گاهش الهی نباشد همان پشه و عنکبوت است. اگر قدرت هم دارد در مقابل قدرت دستگاه خدا که کوه‌هایش در حرکت است هیچ است. به قدرت او همه کوه ها به حرکت در می‌آیند و تمام دریاها یک دریا می‌شوند. فقط حیثیت الهی را نمی توان از کسی جدا کرد حیثیت الهی آسیب‌پذیر نیست.

شاه کلید رابطه با خدا

آیت‌الله بهجت

از ما عمل چندانی نخواسته‌اند. مهم‌تر از عمل کردن عمل نکردن است. تقوا یعنی عمل گناه را مرتکب نشدن.

همه می‌پرسند چه کار کنیم؟ من می‌گویم: بگویید چه کار نکنیم؟

و پاسخ این است گناه نکنید. شاه کلید اصلی رابطه با خدا گناه نکردن است.

اهمیت حُسن همجواری

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان

حُسن همجواری اهمیتش بیشتر از حُسن خلق با عموم مردم است چون نمی‌توانی هر لحظه همسایه را عوض کنی و مجبوری با او بسازی. علی‌رغم اینکه با بد خلقی‌های او آزرده می شوی باید با او خوش اخلاق باشی.

غصه آخرت

آیت‌الله جاودان

فرمود: ای فضیل بن یسار من کان همه هم واحدا. هم واحد یعنی چه؟ یعنی غصه می‌خورد که روز قیامت جواب خدا را چه بدهم؟ اگر سینه ما از بدی‌ها پاک بود غصه ما تبدیل می‌شود به یک غصه متعالی و خدا هیچ غصه دیگری برایمان نمی‌گذارد.

بررسی اعمال شیعیان توسط امام عصر

آیت‌الله کشمیری

دل گرفتگی روز جمعه به خاطر این است که امام زمان اعمال یک هفته شیعیان را بررسی و محزون می‌شوند با محزون شدن حضرت ما هم غمگین می‌شویم تا فردا چند عمل نیک انجام دهیم.




نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: