کد خبر: ۱۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
پپ
صفحه نخست » برگزیده ها


سحر یوسفی

قسمت دوم

مدت زمانی است که دمنوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد استقبال و مصرف برخی خانواده‌ها قرار گرفته است. البته این استقبال دلایل مختلفی دارد؛ برخی برای نفع درمانی از این دمنوش‌ها استفاده می‌کنند.برخی نیز برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه آن را جایگزین چای کرده‌اند و بعضی هم به خاطر آن که به اطرافیان ثابت کنند آدم شیک و باکلاسی هستند، جعبه آن را روی میز کارشان می گذارند یا برای پذیرایی از آن‌ها استفاده می‌کنند. به هر حال دمنوش‌ها دارای خواص مختلفی هستند و هر فرد باید مطابق شرایط جسمی خود از انان استفاده کند. در این فرصت و در ادامه مطلب شماره قبل شما را با خوای دمنوش ها آشنا می‌کنیم.

آرام بخش‌های گیاهی برای سردردهای عصبی و میگرنی

چای برگ بو

برگ بو درختی است به ارتفاع 6 ـ 2 متر که گاهی ارتفاع آن تا 10 متر هم می رسد. گل های آن به صورت خوشه ای و به رنگ زرد مایل به سبز است. این گیاه دارای برگ های سبز تیره رنگ و بسیار معطر است که علاوه بر مصرف غذایی، دارای کاربرد دارویی در درمان بی‌اشتهایی، آنژین، برونشیت، دردهای روماتیسمی، درد معده، تنظیم عادت ماهیانه خانم‌ها و زایمان بی درد، کاربرد دارد. این گیاه داروی مؤثری در درمان دردها و ناراحتی‌های عصبی و تسکین سردردها به ویژه سردردهای میگرنی است.

میزان مصرف

برای تهیه چای برگ بو، می‌توان برای هر فنجان آن، 5 گرم برگ بو را به مدت 15 دقیقه در آب جوش دم کرده و روزانه بعد از هر غذا با عسل آمیخته و نوشید.

چای بابونه، بهترین آرام بخش دستگاه گوارش

بابونه گیاهی است با گل‌های سفید، زرد و ارغوانی که در روززگاران قدیم به عنوان بهترین آرام بخش تشنجات معده و ناراحتی‌های هضمی به کار می‌رفته است.

موارد مصرف

از این گیاه در درمان انواع ناراحتی‌های دستگاه گوارش اعم از معده و روده مانند اسهال، استفراغ و دل دردها می‌توان استفاده کرد. بابونه اشتهاآور و تصفیه کننده است، به علاوه خاصیت ضد انگلی دارد. هم چنین در درمان ضعف ها و خستگی‌های عمومی، آسم، تب‌های متناوب، کولیت و دفع سنگ‌های مجاری ادراری کاربرد دارد. این گیاه به عنوان آرام بخش در سردردهای عصبی و میگرنی شناخته شده است. حمام بابونه شهرت دارد که موها را زیبا کرده و از سیاه شدن موهای بور جلوگیری می‌کند.

طریقه مصرف

چای بابونه همانند دیگر آرام بخش‌ها همچون تهیه چای است و می‌توان روزانه تا 3 فنجان از آن را در موارد لزوم تهیه و استفاده کرد. مقدار آن برای هر فنجان 1 قاشق غذاخوری از گل بابونه است که باید در آب جوش ریخته و مدت 15 دقیقه صبر کرد تا دم بکشد و بعد از هر غذا و یا قبل از خواب با کمی عسل آمیخته و مصرف کرد.

چای تیول آرام بخش قلب و سردردهای میگرنی

دم کرده گل، برگ و دانه ی این گیاه، یکی از رایج ترین دم کرده ها در طب گیاهی قدیم و جدید است.

موارد مصرف

در مکتب گیاه درمانی قدیم برای تیول خاصیت آرام کننده اعصاب و قلب، و برطرفکننده تشنج قائل بوده‌اند و آن را آرام کننده سردرد، سر گیجه و به ویژه سردردهای میگرنی و فلج می‌دانسته‌اند.

تحقیقات اخیر نیز اثر پایین آورندگی فشار خون و ضد فشارخون بودن آن، هم چنینآرام بخش اعصاب، تقویت قلب و نیز قدرت صفراآوری و تصفیه کنندگی آن را مورد تایید و تاکید قرار داده است. در درمان‌های مختلف گیاهی از قسمت‌های مختلف این گیاه اعم از چوب، تنه، ساقه، برگ و گل آن استفاده می‌کنند.

اما دم کرده تیول (گل و برگ آن) بیش تر در مواردی که به آرامش اعصاب و حتی خوابی ملایم احتیاج است، مانند سردردهای عصبی و میگرنی، و ناراحتی‌های عصبی مختلف، حالات تهوع عصبی، بی‌خوابی‌ها و به هم خوردگی نظم خواب، قلب درد، خستگی‌های عضوی و دردهای سیاتیکی کاربرد دارد.

طرز تهیه

در موارد سردردهای عصبی و میگرنی باید به دفعاتی حتی روزانه 5 - 4 مرتبه از این گیاه را دم کرد و نوشید. اما برای رفع خستگی، روزی 2 ـ 1 بار می توان آن را مصرف کرد.

برای تهیه 1 فنجان چای تیول، بسته به شدت ناراحتی، می‌توان یک قاشق چای‌خوری و یا یک قاشق مرباخوری از پودر برگ، گل و دانه این گیاه را در 1 فنجان آب جوش ریخته و به مدت 15 دقیقه دم کرد، سپس صاف نموده و با کمی عسل و یا شکر سرخ نوشید. این نوشیدنی با ایجاد آرامش و رفع درد و خستگی، خواب خوش را به همراه خود می‌‌آورد.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: