کد خبر: ۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
پپ
صفحه نخست » پزشکی


قسمت کمر و شانه‌ها را می‌توان به سادگی پوشاند اما با این حال، باز هم جوش‌های این نواحی برایمان ایجاد مشکل می‌کنند. متخصصین پوست می‌گویند: جوش پشت کمر برای مراجعین می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد چون پوست کمر مانند پوست صورت معمولا در معرض تولید بیش از حد سبوم (پروتئین طبییعی پوست) قرار دارد و این جوش‌ها به عنوان مشکلی خارج از کنترل دیده می‌شود.

· استرس و هورمون‌ها

چرب بودن بیش از حد پوست کمر می‌تواند نشانه‌ای از افزایش سطح تستوسترون باشد. از دیگر عوامل بالقوه می‌تواند استعداد ژنتیکی به آکنه باشد، یک فرد ممکن است متوجه شود پدرش، مادرش یا خواهر و بردارش از همین مشکل رنج می‌برند. استرس یکی از شایع‌ترین تحریک کننده‌های داخلی آکنه است چه جوش‌های صورت چه آن‌هایی که روی بدن، خود را نشان می‌دهند. افراد ممکن است پس از تجربه یک دوره طولانی مدت استرس، متوجه تولید بیش از حد سبوم توسط پوست شوند که باعث تحریک آکنه می‌شود.

· گرم شدن و عرق کردن در باشگاه

اگر معمولا به باشگاه می‌روید و در کل زیاد ورزش می‌کنید ممکن است در بعضی نقاط شانه‌ها و کمر پیوسته دچار آکنه شوید. با این که علت جوش زدن پشت کمر می‌تواند درست مانند جوش صورت باشد اما ورزش کردن نیز باعث افزایش دما و عرق کردن می‌شود، همچنین گاهی بافت لباس‌ها می‌تواند باعث انسداد منافذ پوست شود. ورزش‌های با شدت بالا مخصوصا، می‌توانند یکی از شایع‌ترین عوامل تحریک کننده باشند. این ورزش‌ها باعث می‌شوند پوست برای مدت زمانی طولانی در معرض عرق قرار بگیرد که باعث به دام افتادن سبوم اضافی و به وجود آمدن فضایی ایده آل برای تولید مثل باکتری‌ها می‌شود. بنابراین ورزشکاران معمولا ممکن است متوجه شوند که قسمت ‌ای کمر و شانه آن‌ها دچار آکنه شده است. استفاده از استروئیدها نیز ممکن است باعث شود بدن بیشتر متمایل به آکنه شود. اگر به باشگاه می‌روید کارهای زیادی هست که می‌توانید برای به حداقل رساندن احتمال جوش زدنتان انجام دهید. بعد از ورزش بلافاصله دوش بگیرید و با همان لباسی که ورزش کرده‌اید ننشینید. اگر می‌دانید نمی‌توانید دوش بگیرید با خود دستمال مرطوب ببرید که حاوی اسید سالیسیلیک باشند تا عرق را از روی صورت، کمر و قفسه سینه پاک کند.

· تنها شامل نوجوانان نمی‌شود

بسیاری از مردم آکنه زدن را با نوجوانی مرتبط می‌دانند اما باید گفت، جوش یکی از مشکلات اصلی افراد بالغ نیز هست. حدود 20 درصد از خانم ها و 8 درصد از آقایان از آکنه بزرگ‌سالان رنج می‌برند. یکی از دلایل شایعی که آکنه در دوران بزرگ‌سالی فرد را درگیر خود می‌کند استرس است. دوران بزرگ‌سالی با گذراندن مقدار زیادی موقعیت‌های استرس‌زا همراه است، چون مسئولیت‌ها نیز بزرگ‌تر شده است. شغل، روابط، موقعیت‌های خانوادگی و غیره، تمام این‌ها می‌توانند برای یک فرد دوران سختی را به وجود بیاورند. برنامه غذایی ضعیف و سبک زندگی نیز از دیگر عوامل هستند و این‌ها را نیز می‌توان به استرس ربط داد، چون بسیاری از افرادی که دچار استرس می‌شوند سعی می‌کنند با خوردن غذاهایی که اغلب ناسالم هستند خود را آرام کنند و همچنین میل افراد به ورزش هنگام استرس کاهش می‌یابد.

· اقدام کنید

اگر از جوش کمر و پشت شانه‌ها رنج می‌برید سعی کنید مشکل را از ریشه درمان کنید. اولین گام این است که علت ریشه‌ای مشکل مشخص شود. اگر علت اصلی مشخص باشد می‌توان مستقیم به سراغ مشکل رفت و امید داشت آکنه بهبود بیابد. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا او علت را تشخیص دهد. اگر جوش‌ها دردآور بودند از داروهایی که پزشکتان تجویز می‌کند کمک بگیرید. این درد می‌تواند نشانه‌ای از آن باشد که مشکل آکنه شما شدید است. استفاده از دارو به طور کلی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای درمان آکنه است.از شستشو دهنده‌های موضعی حاوی گلیکولیک و اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید، زینک و نیاسینامید استفاده کنید. اگر جوش‌های کمر و پشت شانه‌ها همچنان به قوت خود باقی ماند، تجویز داروهای موضعی یا خوراکی از طرف متخصص پوست می‌تواند کمک کند.

پیشگیری

یک سبک زندگی سالم نیز کمک می‌کند. مقدار زیادی میوه و سبزیجات وارد برنامه خود کنید، آب بدن را تأمین کنید و به جای نوشیدنی‌های گازدار، آب بنوشید، بعلاوه ورزش مرتب نیز می‌تواند کمکتان کند. برای گروه کوچکی از افراد ممکن است لبنیات نیز در گسترش مشکل آکنه شان نقش ایفا کند. اگر مکمل‌های پروتئینی مصرف می‌کنید که حاوی پروتئین وی (پروتئینی خالص، طبیعی و با کیفیت بسیار بالا می‌باشد که از شیر گاو هنگام استحصال پنیر تولید می‌شود) می‌باشند، شاید بهتر باشد به سراغ برنامه‌ای بروید که در آن سبزیجات بیشتری به کار رفته باشد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: