کد خبر: ۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
پپ
صفحه نخست » نمای نزدیک


فائقه بزاز

مثلث وجودی برخی آدم‌ها با سه رأس «عقده حقارت» ، «تضعیف » و «دیگربرتربینی» خودنمایی می‌کند. برخی هم‌وطنان گاهی دوزیست می‌شوند تا بهتر با این تمایلات درونی خود کنار بیایند. یک روز داعیه نژاد ایرانی سر می‌دهند و روز دیگر بسته به شرایط روز، هویت ملی خود را فراموش می‌‌کنند و ریشه تمام بدبختی‌ها را درایرانی بودن خود می‌بینند. تضعیف هویت ملی و بروز عقده حقارت نسبت به غرب به دلیل بی‌توجهی به فرهنگ دینی و ملی متولد می‌شود. آن وقت چنین شخصیتی تصورش این است علم و توسعه ، فارغ از فرهنگ بومی و ملی و دینی به خوبی می‌تواند رشد داشته باشد. معمولا در این طیف، پیروی از میل و سلیقه شخصی، تعصب کور روشنفکرانه، قضاوت بدون تامل، جهل در قضایا، نفی و اثبات‌های بی‌دلیل، سطحی نگری ، سبب حاکمیت غرور و خودبینی شده است تا هیچوقت سخن حق را تاب نیاورند و گوش و چشم خود را روی تمام حقایقی که به نوعی با سرنوشت خود و اطرافیانش گره خورده است، ببندند.
اما برای این گروه که تمام دستاوردهای ملی خود را ندید می‌گیرند و چشم به توسعه غرب دوخته‌اند یادآوری اتفاقی حائز اهمیت است.

این که در برابر سازمان انرژی اتمی در شهر وین مجسمه چهار دانشمند قرار گرفته است، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی، ابوعلی سینا و خوارزمی. خبرها حاکی ازاین است کشورهایی که معمولا برای ما تعیین تکلیف می‌کنند بسیار تلاش کردند تا نام و تندیس دانشمندان خودشان را در این مکان بگذارند اما در برابر معدل علمی دانشمندان ایرانی ناتوان ماندند.

چهارطاقی دانشمندان ایرانی؛ بنایی به شکل چهارتاقی و ترکیبی از سبک‌های معماری و تزئینات هخامنشی است که در آن مجسمه‌هایی از چهار فیلسوف ایرانی خیام، ابوریحان بیرونی، محمد زکریا رازی و ابوعلی سینا قرار دارد.

ابو علی سینا ، فیلسوف و دانشمند ایرانی ، نویسنده کتاب شفا، دانشنامه علمی و فلسفی جامع که کتاب قانون نیز، از معروف‌ترین آثار تاریخ پزشکی اوست.

ابوریحان بیرونی، دانشمند بزرگ و ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، تقویم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس و تاریخ‌نگار بزرگ ایرانی در سده چهارم و پنجم هجری ، بزرگ‌ترین دانشمند مسلمان و ایرانی و پدر علم انسان‌شناسی و هندشناسی،

حکیم خیام نیشاپوری ، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی،

و زکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی کاشف الکل و اسید سولفوریک ابرمردان ایرانی هستند که چهار گوشه این بنای یادبود را مزین به حضور مقتدرانه ایران و ایرانی کرده‌اند.

بی‌خود نیست که پیامبر فرمودند:« دانش اگر در ثریا هم باشد مردانی از سرزمین پارس بدان دست خواهند یافت».*

· بحارالأنوار - باب 9-

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: