کد خبر: ۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
پپ
صفحه نخست » کنز


حجت‌الاسلام و المسلمین فرحزاد

جوانی و نشاط موقت بالأخره از انسان گرفته می‌شود و دیگر از لذات دنیا نمی‌توان استفاده کند ولی همیشه از لذات روحانی بهره‌مند است. انسان باید خود را به آن لذات برساند. لذات روحانی نصیب زبان هرزه و چشم هرزه نمی‌شود. باید خود را اصلاح کرد. از مبادی شروع کنید. اگر خود را در حد خودتان اصلاح کنید با همان می‌فهمید که خدایی هست.

چند توصیه برای خودسازی

از غذای خود از نظر کم و کیف کم کنید و از خوردن غذاهای محرک بپرهیزید خصوصا شب‌ها و بین‌الطلوعین مقداری قدم بزنید. ورزش در هوای آزاد نمایید و از نظر فکر و نظر در مناظر مهیج خودداری نمایید و برای ازدواج به نحو آسان اقدام کنید و با توبه و تضرع به درگاه خداوند مهربان و توسل به امام زمان عج از خداوند بخواهید که شما را از گناهان حفظ فرماید.

عاقبت تحقیر مؤمن

شیخ رجبعلی خیاط

یکی از فرزندان شیخ رجبعلی خیاط می‌گوید: روزی مرحوم مرشد چلویی معروف خدمت جناب شیخ رسید و از کسادی بازارش گله کرد و گفت: داداش این چه وضعی است که ما گرفتار آن شدیم؟ قبلا وضع ما خیلی خوب بود روزی سه چهار دیگ چلو می‌فروختیم و مشتری‌ها فراوان بودند. اما یک‌باره اوضاع زیر ‌و‌ رو شده مشتری‌ها یکی یکی پس رفتند. کارها از سکه افتاده و اکنون روزی یک دیگ هم مصرف نمی‌شود. شیخ تأملی کرد و فرمود: تقصیر خودت است که مشتری‌ها را رد می‌کنی. مرشد گفت: من کسی را رد نکردم حتی از بچه‌ها هم پذایرایی می‌کنم و نصف کباب به آن‌ها می‌دهم. شیخ فرمود: آن سید چه کسی بود که سه روز غذای نسیه خورده بود بار آخر او را هل دادی و با تحقیر از در مغازه بیرون کردی؟

گرفتار همان کار هستی .مرشد سراسیمه از نزد شیخ بیرون آمد و شتابان در پی آن سید راه افتاد او را یافت و از او پوزش خواست و پس از آن تابلویی بر در مغازه‌اش نصب کرد و روی آن نوشت: نسیه داده می‌شود حتی به شما وجه دستی به اندازه وسعمان پرداخت می‌شود.

تعریف و تکذیب دنیا

آیت‌الله مجتهدی

از دنیا هم باید تعریف کرد و هم تکذیب.

تکذیب مال کسانی است که دنیا را برای دنیا می‌خواهند.

تعریف برای کسانی است که دنیا را به قصد آخرت می‌خواهند.

چه موقع انسان متوجه می‌شود که دنیا قیمتی است؟ آن موقع که ملک‌الموت به سراغ انسان می‌آید تا جان او را بگیرد.

محاسبه نفس

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان

انسان می‌تواند هر روز دریافت تازه و عمیق‌تری از خود پیدا کند و نفس خود را بهتر بشناسد به شرط آن که خود را محاسبه کند. اما اکثر آدم‌ها خود را نمی‌شناسند چون از خود محاسبه نمی‌کشند مثلا از خود نمی‌پرسند هر کاری را چرا انجام داده‌اند. محاسبه نفس یکی از مهمترین راه‌های معرفت نفس است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: